Vyhodnocení projektu "VIDÍŠ SKVĚLE?"

17. listopadu 2019

BESIP připravil audio a video spoty k projektu „VIDÍŠ SKVĚLE?“, které jsou určeny k dalšímu využití, viz přílohy.

Vyhodnocení testování zraku řidičů ve 14 krajích na 28 veřejných akcích

V rámci projektu „Vidíš skvěle?“ proběhlo od půlky srpna do půlky listopadu testování zraku veřejnosti na akcích spojených s osvětou a vzděláváním veřejnosti na celkem 28 místech ve 14 krajích.

Otestováno bylo 3 319osob ve 14 krajích na 28 akcích, tj. na každé akci bylo v průměru otestován zrak 119 osobám. Odborným garantem je Mezinárodní sdružení optiků a optometristů, o.s. a měření provádí jejich členové – optometristé působící v okolí pořádaných akcí.

Z celkového počtu 3 319 otestovaných bylo 52 % mužů a 48 % žen.
Věk testovaných:

15-25

16 %

26-40

34 %

41-61

40 %

65 a více

10 %

 

 
Kdy naposledy byli na kontrole zraku:

před 3 lety a více

44 %

před 2 lety

18 %

rok a méně

38 %

 

 
Kvalita ostrosti zraku:

100-91 %

56 %

90-81 %

  2 %

80-71 %

22 %

70-61 %

  4 %

60-51 %

  8 %

50 a méně %

  8 %

 

 
Osoby s ostrostí zraku pod 50 % by neměli usednout vůbec za volant či řídítka! Z našeho terénního testování je to plných 8% testované populace. Ze vzorku 3319 řidičů je to plných 267 osob.

36% řidičů a řidiček (ostrost zraku v rozmezí 51-90 %) by nemělo vyjíždět bez oční korekce tj. bez použití odpovídajících brýlí či očních čoček.

Korekce zraku v ŘP - 1 320 864 osob

Což značí 22,21 % řidičů, kteří mají podchycenu oční vadu.

Držitelé platného ŘP  – 5 947 108 osob

Z výsledků terénního měření však vyplývá, že oční korekci má nesprávnou nebo žádnou 44 %.

 
Tj. 22% nemá změnu/vadu zraku a tudíž neužívá korekční pomůcky (brýle, kontaktní čočky či jiné) v ŘP podchycenu! A s největší pravděpodobností ani netuší, že špatně vidí.
 
Uvědomme si - Auto jedoucí rychlostí 90 km/h urazí za vteřinu 25 metrů. Pokud rozdíl reakční doby mezi řidičem, který vidí špatně a řidičem, který vidí dobře, bude pouhé 0,1 - 0,2 vteřiny, jedná se o 2,5 - 5 metrů brzdné dráhy navíc. To je rozdíl, který může mít fatální následky.
Test německého ADAC ukázal, že podíl automobilových nehod způsobených špatnou zrakovou ostrostí je srovnatelný s počtem nehod zapříčiněných alkoholem.

Co je screening zraku?

Jedná se o jednoduchý test zraku na speciálním screeningovým přístroji Visiotest, který odhalí, zda dotyčný dobře vidí na dálku na levé, pravé a obě oči současně. Měření ostrosti zraku je metoda, která vede ke zjištění, zda je třeba korekce zraku. Korekce zraku se pak vyjadřuje velikostí dioptrií. Dioptrie je jednotka optické mohutnosti sférické čočky, definovaná jako převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti.

Kde se měřilo:

 16.8. Zlín   21.9. Mošnov
18.8. Hořice 22.9. Mošnov
Kladruby u Stříbra 26.9. Břeclav
24.8. Plzeň-Lobzy 28.9. Mladá Boleslav
25.8. Pelhřimov Chodov
31.8. Most 29.9. Praha
1.9. Most 4.10. Vysoké Mýto
7.9. Karlovy Vary 5.10. Mladé Buky
Lipno nad Vltavou 9.10. Pardubice
12.9. Pohořelice 15.10. Prostějov
14.9. Havlíčkův Brod 22.10. Olomouc
16.9. Jilemnice 23.10. Liberec
19.9. České Budějovice 9.11. Lysá nad Labem
20.9. Zlín 15.11. Praha
 
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

Tajemství bezpečných Vánoc na silnicích? Zpomalte!

19. prosince 2024

Vánoce jsou obdobím, kdy se většina z nás těší na setkání s blízkými. Cesty za rodinou a přáteli jsou neodmyslitelnou součástí těchto svátků, kterým se bohužel nehody na silnicích nevyhýbají. Besip si nechal vypracovat Centrem dopravního výzkumu analýzu dopravní nehodovosti na českých silnicích během vánočních svátků za poslední tři roky. Z této analýzy vyplynulo, že u 43 % zraněných byla příčinou dopravní nehody nepřiměřená rychlost. Viníci pod vlivem alkoholu pak „měli na svědomí“ každou 12. zraněnou osobu.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona