Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

„Zaznamenali jsme historicky nejnižší počet těžce zraněných osob i usmrcených chodců. Také výrazně klesl počet nehod způsobených alkoholem za volantem. Možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora využilo loni až 20 % nových řidičů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V roce 2024 se snížil počet smrtelných nehod o 17 případů oproti předchozímu období na celkových 438 obětí. Počet nepřipoutaných řidičů rovněž poklesl o 44 %, o pětinu méně přestupků spáchali řidiči s telefonem v ruce. O deset procent také klesl počet přestupků řidičů, kteří řídili pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Desetiprocentní snížení také nastalo u překročení rychlosti.

Řidičák od 17 let s mentorem lidé využívají

Program L17, umožňující řízení od 17 let pod dohledem mentora, si získal popularitu. Až 20 % nových řidičů této možnosti využilo. Analýza přestupků ukázala, že mladí řidiči L17 jsou zodpovědnější – spáchali pouze 8,4 % přestupků oproti 18letým a starším řidičům.

„L17 ukazuje, že výchova k odpovědnosti a podpora rodinného mentoringu má smysl. Budeme tento program dále rozšiřovat a podporovat vzdělávání nejen mladých řidičů, ale i jejich mentorů,“ říká vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Ministerstvo dopravy a BESIP kladli v roce 2024 důraz na osvětu. Speciální kampaně jako „Kamarádi v automobilu“ nebo „Nultá hodina autoškoly“ se setkávají s pozitivními ohlasy a dosahují tisíců oslovených mladých lidí. Program Nulté hodiny proběhl na více než 100 středních školách a pokračuje i letos.

Další informace najdete na stránkách www.besip.cz a www.autoskolaL17.cz.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona