BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů

    GPS navigace

    Všichni ti, kdo často cestují automobilem, si dnes již asi nedokáží představit, že by vyjeli do neznáma bez GPS navigace. Tato malá chytrá krabička v řadě případů vytlačila z našich automobilů klasické papírové mapy.

    Navigace si svou cestu k nám stále rozšiřuje. A tak se můžeme potkávat s dalšími produkty založenými na GPS technologiích, navigacemi umístěnými do mobilních telefonů, navigacemi pro cyklisty, pěší turistiku, ale i s celou řadou doplňků a příslušenství pro tyto výrobky.

    Nové technologie

    Vyhledat tu nejpříhodnější cestu, a dostat se tak co nejrychleji k jejímu cíli, to u navigací již považujeme za zcela samozřejmé. Dříve velké a zabudované navigační systémy dnes ve většině případů nahradily malé lehké přenosné přístroje, které obsahují stále více funkcí. Na přístroji tak můžeme například vyhledat tzv. POI (Points of Interest – zajímavá místa), jedná se mimo jiné o nemocnice, lékárny, čerpací stanice, parkoviště, restaurace, hotely, bankomaty, úřady, pošty, policejní stanice, školy, nákupní a kulturní centra, železniční a autobusové stanice apod., a to prakticky po celé Evropě, nebo i v zámoří.

    Přístroje umožňují také prostřednictvím kamery sledování trasy v reálném čase a mohou pak upozornit na výstražné značky, omezení rychlosti apod. Některé přístroje jsou vybaveny tzv. LIVE, či chcete-li on-line funkcemi. U nich je přímo v navigaci umístěna SIM karta, která umožňuje navigaci prostřednictvím GSM sítě spojením na internet a na specializované servery. Uživatel tak získává přesnější a rozsáhlejší dopravní informace, další informace například o aktuálním umístění radarů, počasí, které je na naplánované trase, o aktuálních kurzech měn, cenách pohonných hmot na čerpacích stanicích, případně i informace o odletech a příletech na letištích apod.

    Pozor na aktuálnost map

    Nejdůležitější součástí GPS navigace jsou navigační mapy. Kvalita výpočtu trasy a úspěšné vyhledání cíle přímo závisí na kvalitě a aktuálnosti mapových podkladů. Jejich podrobnost zaznamenala za poslední období velký skok kupředu a dnes již s navigačním přístrojem bez problémů vyhledáte prakticky i ten nejmenší cíl cesty. Stále však jsou místa i v Evropě, především na východ od našich hranic, kde mapy mají jen základní silniční síť, ale i to se postupem času neustále vylepšuje a dodavatelé mapových podkladů na zpřesnění neustále pracují.

    A stejně jako dodavatelé své mapy vylepšují, neměli bychom ani my zapomínat na aktualizaci mapových podkladů v našich přístrojích. Bohužel tato služba je mnohdy placená a u některých starších modelů navigací dokonce můžete zjistit, že aktualizace map vás přijde na podobný obnos, jako byste si koupili navigaci novou. Při výběru navigačních přístrojů tak můžeme jen doporučit, abyste se pečlivě informovali o tom, jaké mapy přístroj obsahuje, v jakém časovém intervalu a hlavně za kolik je můžete aktualizovat.

    Do popředí se derou chytré telefony

    Pokud nechcete utrácet peníze za klasickou navigaci do auta, pak je možné stáhnout si aplikaci přímo do vašeho chytrého telefonu. Výhodou je, že aplikace je mnohem levnější než pořízení klasické navigace. Pokud se smíříte s některými omezeními a bude vám stačit, že vás navigace dovede jen k vašemu cíli, pak můžete využít i aplikace, které jsou zdarma. Nevýhodou může být to, že některé aplikace nefungují, pokud nejste připojeni k internetu. To je potřeba zvážit vzhledem k cenám dat především při cestě do zahraničí. Dnes jsou ale již k dispozici i speciální aplikace, které pracují s mapovými podklady off–line. To znamená, že do svého telefonu si můžete stáhnout mapy a pak je můžete používat bez připojení na internet.

    Velmi dobrá online data mají například mapy Google. Ty umějí samozřejmě i navigovat a při výběru trasy využívají situaci o provozu. Už při výběru trasy nabídnou několik variant s různou dobou dojezdu do cíle. Pokud v menu zakliknete položku Provoz, uvidíte dopravní situaci na silnicích. Zelená značí mírný provoz, oranžová zhuštěný a pak následují odstíny červené. Informace jsou poměrně přesné, Google je získává ze všech smartphonů, jež se pohybují. Tato data pak využívají i další aplikace a navigace. Jedním z nejznámějších je například speciální navigační aplikace Waze. Také mapy.cz nabízejí jak online mapové podklady a navigaci, tak i možnost stáhnout si do chytrého telefonu mapové podklady nejrůznějších zemí. Pro vlastní nastavení trasy je přeci jenom vždy potřeba připojení k internetu, pak již ale vše může probíhat také off-line.
     

    Navigace není neomylná

    Ačkoli je GPS navigace výborný pomocník na cestách, nesmíme zapomínat, že nejde o neomylný přístroj. Nad pokyny z navigačního přístroje je proto nutné stále přemýšlet a porovnávat je se skutečností. I když budete mít zcela nejnovější mapy, stále se mohou vyskytnout určité dopravní situace, které lépe vyřešíte zdravým rozumem.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.