Fenomén přívěsů
I letmý pohled do statistik nám napoví, že jsme pravděpodobně národem přívěsů k motorovým vozidlům. V registrech jich je totiž více než půl milionu. Logickým předpokladem by pak bylo, že každý z majitelů umí bez problémů ovládat jízdní soupravu. Pokud totiž zapřáhneme vozík za náš automobil, stáváme se jízdní soupravou se všemi specifiky takovéto jízdy. Pokud se ale podíváme na naše silnice, zjistíme, že s praktickým využitím přívěsných vozíků to je pravděpodobně poněkud horší.
Jízda s přívěsem má totiž svá specifika, bez jejichž znalostí by snad ani nikdo s přívěsem vyjíždět neměl. Velice často se stává, že většina majitelů přívěsů s ním neumí například správně couvat. Mnohem závažnější je ale fakt, že si málokdo uvědomuje, jak může přívěs zatížit a kolik tedy na něj vlastně umístit nákladu. Ve většině případů se navíc jedná o přívěs, který je nebrzděný. Pamatujme na to, že čím je náš vůz lehčí a slabší, tím více je jízda přívěsem ovlivněna. Jaký přívěs můžeme táhnout, zjistíme z technického průkazu vozidla, kde máme zapsány hodnoty hmotností brzděného a nebrzděného přívěsu.
Nesmíme také zapomínat na délku soupravy a na to, že potřebujeme i dvakrát více volné silnice na předjetí, než při jízdě se samostatným automobilem. Naopak, jsme-li naloženi a jedeme pomalu, měli bychom na vhodných místech uhnout a umožnit předjetí. Nezapomínejte také na včasné řazení rychlostí při jízdě do kopce i z kopce. Na nižší rychlostní stupeň přeřazujme vždy včas před začátkem svahu. V zatáčkách a při odbočování pamatujme na to, jakou stopou náš přívěs pojede. Omezení maximální povolené rychlosti je povinně vyznačeno na přívěsu, takže to si snad každý snadno uvědomí.
Stejně jako použijete různý typ automobilu pro dopravu různého nákladu, tak jsou nabízeny různé typy přívěsných vozíků. Podle toho, na co je budete potřebovat, ale také podle toho, za jakým vozem je budete tahat, můžete vybírat z nabídky jednonápravových, dvounápravových, brzděných, nebrzděných, ale také s nejrůznějšími nástavbami a zakrytím plachtou, v řadě modifikací a s různými rozměry ložné plochy. Pro jednotlivé typy vozidel jsou pak určena tažná zařízení, která jsou schvalována pro provoz na silnicích, obdobně je tomu tak u závěsných zařízení, která jsou včetně elektrických přípojek typizovaná a schválená do provozu.
Nosič na střeše
V současné době si můžeme vybrat z velmi bohaté nabídky na trhu. „Zahrádka“ by ale měla být vždy a především určena pro značku a model našeho vozu. Na ni pak můžeme umístit například přepravní box, do kterého pohodlně uzamkneme zavazadla. Při aktivním využití volného času nám zahrádka také umožní přepravit například jízdní kola. Při použití střešního nosiče k jakékoliv přepravě vždy pamatujme na nosnost střechy - ta bývá u většiny aut zhruba okolo 50 kg. Samozřejmostí pak je dostatečné zabezpečení nákladu na střešním nosiči proti spadnutí. Řidiči často nedbají na to, že ve svém vozidle mají další kila v podobě „živé váhy“ cestujících. To vše by dohromady nemělo překročit maximální užitečné zatížení automobilu. Jízda s přetíženým a špatně naloženým vozem je hazardní a nebezpečná.
Neměli bychom zapomínat ani na to, že i příliš vysoký, byť lehký náklad výrazně zvyšuje aerodynamický odpor vozu, který je pak velmi citlivý na boční vítr či aerodynamický tlak, vznikající, pokud nás předjíždí například kamion, nebo autobus. Měli bychom proto vždy s nákladem na střeše jet pomalu a opatrně. Krátce po vyjetí je pak na místě kontrola upevnění nákladu. Při plně zatíženém voze musíme počítat s výraznou změnou jízdních vlastností - tedy s prodlouženou brzdnou dráhou, či zhoršenou akcelerací. Již při nakládání bychom měli nejtěžší věci ukládat co nejníže, na podlahu vozu či zavazadlového prostoru, na zahrádku pak předměty lehčí, abychom těžiště neumístili příliš vysoko. Při maximálním zatížení vozu musíme také upravit tlak v pneumatikách a seřídit světlomety - přesně podle údajů v návodu k obsluze.
Také střešní nosiče podléhají homologacím a schvalování, a to právě pro jednotlivé modely vozidel. Při nákupu bychom tak měli vybírat vždy jen schválená zařízení. Při nákupu střešních nosičů byste měli znát a prodávajícímu uvést značku auta, rok výroby, typ karoserie, případně i vybavenost vozu střešními podélníky.
Kolo na střeše
Za běžný náklad na střeše již můžeme považovat jízdní kolo. Nabízené nosiče ve většině případů pojmou tři až čtyři kola. A opět bychom neměli zapomínat na povolené maximální zatížení střechy vozidla, ale také na významnou změnu jízdních vlastností automobilu. Především jde o posunutí těžiště vozu výše, prodloužení brzdné dráhy a výrazné zvětšení plochy, o kterou se může opřít boční vítr. Musíme tedy zvětšit bezpečnou vzdálenost a vyvarovat se prudkých změn rychlosti jízdy. Zvlášť opatrně a se sníženou rychlostí musíme projíždět zatáčky. I malý náraz může špatně upevněný náklad katapultovat. Zásadně nestačí připoutání kol do držáků pryžovými provazci. Vždy musíme použít originální pevné uchycení. Existují i speciální nosiče určené pro přepravu kajaků, kanoí, malých lodí, člunů, surfů nebo lyží a snowboardů apod.
Střešní boxy
Box, který umísťujeme na střechu našeho vozu, by měl být lehký, aerodynamického tvaru a nejlépe s tříbodovým zamykáním. Ne každý střešní box ale odolá dešti a některé dokonce, podle uskutečněných testů, představují značné nebezpečí pro své okolí při nehodě. Například u jednoho z testovaných boxů v průběhu nárazu v rychlosti 30 km/h lyže „vyběhly“ ven a v běžném provozu by mohly ohrozit ostatní účastníky provozu, včetně chodců. Dokonce i velmi drahé boxy od známých firem testem propadly.
Zkoušky v testovací laboratoři ukázaly, že kupodivu větší bezpečí a s tím spojené lepší upevnění ke střešnímu nosiči zaručuje jednoduchý systém, který je používaný u levných boxů. Jedná se o konzole s tvarem písmene U.
Rychloupínací systém, který najdeme u dražších boxů, v testech nedopadl úplně nejlépe. Při ostrém manévrování s volantem, které simuluje situaci, při níž se řidič rychle musí vyhnout překážce na silnici, putovaly boxy s „rychloupínáky“ po nosiči zleva doprava a zpátky. Výrobci boxů na tyto testy ale naštěstí velmi pružně reagují, a případné nedostatky u svých výrobků odstraňují. Odborníci doporučují také pevně zajistit obsah boxu za pomoci přídavných upínacích pásů.
Při jízdě s přívěsem pamatujte na to že:
-
největší hmotnost přívěsu, který můžete táhnout za svým vozidlem, zjistíte z technického průkazu, nikdy ji nepřekračujte;
-
před jízdou vždy zkontrolujte stav přívěsného vozíku, především pokud jej používáte jen občas, zkontrolujte stav tlaku v pneumatikách;
-
vždy se přesvědčte o správném spojení soupravy, zkontrolujte, zda je v pořádku elektroinstalace, zda vše svítí;
-
v případě, že by přívěs svými rozměry znemožňoval řádný výhled vnějšími zpětnými zrcátky, musíte tažné vozidlo vybavit doplňkovými zpětnými zrcátky, která zajistí řádný výhled (především platí u obytných přívěsů);
-
pokud není stanoveno jinak, platí, že největší rychlost přívěsu nesmí překročit 80 km/h;
-
přívěsy nesmějí být používány k přepravě osob;
-
kupujte vždy jen schválené tažné zařízení, určené pro konkrétní typ vozidla.
I v případě střešních nosičů a boxů platí že:
-
za upevnění každého nákladu ve vozidle či na něm vždy odpovídá řidič;
-
pokud přečnívá náklad vozidlo minimálně o metr vpředu či vzadu nebo o 400 milimetrů a více do boků, musí být předpisově označen;
-
střecha unese jen omezenou zátěž, nejčastěji se pohybuje okolo 50 kg, započítat musíme i hmotnost boxu a nosiče;
-
náklad na střeše mění jízdní vlastnosti a prodlužuje brzdnou dráhu vozidla;
-
při jízdě s nákladem na střeše se nám zvýší spotřeba paliva zhruba o deset procent.