Než vyrazíme na kole
Kontrola kola a základní údržba by měla sestávat z několika jednoduchých úkonů, kterým bychom se měli pravidelně věnovat. Složitější opravy, nebo opravy a seřizování, na které si sami netroufnete, je lepší svěřit odbornému servisu.
Základem jakékoliv údržby jízdního kola by mělo být jeho správné čištění. Špína a prach poškozují zejména pohyblivé části, jako je řetěz, ráfky, pastorky, přehazovačka a přesmykač. Nejlepší je vždy kolo umýt ručně. Pokud použijeme vysokotlakou myčku, riskujeme, že tlak vody vymyje ložiska, nebo je naopak ještě více zanese nečistotou.
Důležitým prvkem naší údržby je ale také to, jak kolo skladujeme. Měli bychom je chránit před deštěm, sněhem a také před přímým sluncem. Vlhkost může způsobit korozi, sluneční záření zase může poškodit lak, pryžové díly apod. Nejvhodnějším způsobem skladování je jeho zavěšení se zpola nahuštěnými plášti.
Důležitým úkonem je také správné mazání kola. Pozornost je potřeba věnovat všem pohyblivým dílům, zejména pak řetězu. K mazání bychom měli použít přípravky speciálně určené pro jízdní kola. Je potřeba dávat pozor, abychom nenanesli prostředky pro mazání na pláště kol, ráfky, brzdové špalíky nebo kotouče brzd.
Jízdní kolo bychom měli pravidelně kontrolovat. Pokud jej používáme velmi často, případně v těžším terénu, tak bychom měli jeho kontrolu ještě více zintenzivnit, nad doporučované termíny. Pokud si pořídíme kolo zcela nové, tak jej musíme nejprve zajet. V průběhu této doby může dojít k povolení lanek a k „sedání“ výpletu kol, což vše bude potřebovat znovu seřídit. Po ujetí zhruba 100 km, nebo přibližně jednom měsíci ježdění s novým kolem bychom je pak měli nechat seřídit v odborném servisu při garanční prohlídce.
Před každou jízdou je důležité kolo zkontrolovat. Použít můžeme zcela jednoduchý způsob. Zvedneme jej do výšky přibližně 10 cm a pustíme na zem. Pokud bychom zpozorovali uvolnění některého z dílů, nebo šroubů, je potřeba je připevnit a dotáhnout. Dále zkontrolujeme nahuštění pneumatik a také zjistíme případné poškození pláště. Při té příležitosti vyzkoušíme roztočením kola, zda nehází do stran, nejsou povolené dráty, praskliny v ráfku apod., zkontrolujeme brzdy, upnutí předního a zadního kola, řídítka a sedlo, kliky a pedály, případné poškození, nebo špatné napnutí řetězu a také celý rám kola, zda není jakýmkoliv způsobem poškozený, prasklý apod.
Pro běžnou jízdu a případnou údržbu kola bychom měli mít základní nářadí. Do této sady patří stranový klíč 9 mm, 10 mm a 15 mm, a to nejlépe v tenčím provedení, imbusový klíč 3, 4, 5, 6 a 8 mm, šroubovák plochý a křížový, kombinované kleště, souprava na lepení duše, montážní páky a také pumpička. V prodejnách, které se specializují na prodej jízdních kol, najdeme nejrůznější sady nářadí, které by měly obsahovat to nejdůležitější, co budete potřebovat.
Na našich cestách se v poslední době pohybuje velké množství jízdních kol. Neměli bychom zapomínat na to, že podle platné legislativy musí mít i jízdní kolo povinnou výbavu. A netýká se to jen odrazek a osvětlení kola, ale také toho, jaké mají být použity brzdy, koncovky řídítek, jaké má být sedátko pro přepravu dítěte, nebo kde a jak má být na rámu umístěno výrobní číslo.