BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Motocyklisté ❱ Bezpečnost na motorce

    Jezdíme v dešti a ve tmě

    Jízda v dešti není sice moc příjemná, ale ani to není neřešitelný problém. Opět tedy rada číslo jedna: Nezmatkujte, zbytečně moc se nebojte a vyhněte se zbrklým reakcím.

    hlavni_fotka_.jpg
    Rychlost

    Zpomalte intuitivně. Na vodě má motorka delší brzdnou dráhu, daleko víc hrozí smyk. Obzvláště citlivě musíte dávkovat brzdy. Klíčem k bezpečné jízdě je plynulost všech vašich pohybů. Pokud začne pršet, nesmíte se dostat do křeče. Gumy mění ve vztahu k asfaltu své vlastnosti už od prvního okamžiku, kdy začne být silnice mokrá. Pokud začne krápat na silnici znečištěnou prachem či blátem, může to při počátku deště klouzat nejvíc (než se silnice opláchne).

    rychlost_.jpg

    Oblečení

    Existují nepromokavé pogumované kombinézy a návleky na boty, které dokážou jezdce na motorce udržet v relativním suchu, a to i po několika hodinách jízdy v dešti. Takzvaný „nepromok“ doporučujeme jako jednu z nejdůležitějších součástí motorkářské výbavy, hlavně na cesty. Pomoct si můžete i takovou drobností, jako jsou igelitové rukavice u benzinek, které dokáží zpomalit pronikání vlhkosti.

    Chlad, křeče

    Když prší, bývá většinou chladněji. Mokré rukavice a prokřehlé prsty, to je jedna z nejhorších komplikací pro ovládání motorky, jaké si vůbec dovedeme představit. Prochladlá ruka ztrácí cit, prsty samotné se často dostávají do křečí. Univerzální rada neexistuje, nezbývá než jízdu buď přerušit, nebo dělat alespoň častější zastávky.

    Jak být v noci viděn

    Vidět a být viděn – o to jde především, a proto musíme začít oblečením. Zatímco ve dne jsou černá bunda a černé textilní kalhoty stylové, v noci kvůli nim můžete absolutně splynout s okolím. Když budete nosit světlé oblečení, budete líp vidět a bez jakékoliv pochybnosti na sebe víc upozorníte. A to
    je nejdůležitější, ostatní řidiči o vás musí vědět! Dnes se často motorkářské oblečení vyrábí i s ohledem na tento problém, proto má spousta bund, kalhot i kombinéz reflexní proužky, které viditelnost výrazně zvyšují. K zahození nejsou ani proužky na ráfcích, které jsou také často z reflexního materiálu.

    Jak a kam se koukat

    Pokud máte místo, vozte s sebou náhradní čiré plexi (jestliže jezdíte s tmavším) a ujistěte se, že není poškrábané. Rýhy mají tendenci rozbíjet světlo a dělat nepříjemné odlesky. Teď je už jenom potřeba upravit svůj jezdecký styl a rychlost jízdy. Na špatně osvětlených úsecích silnice je dobré jet pomaleji, než byste jeli ve dne. Budete tak mít víc času reagovat na případné nebezpečí. I když silnici znáte, mějte oči na stopkách, a pokud trasu neznáte, dávejte extrémní pozor, protože nikdy nevíte, co na vás může čekat v další zatáčce. Ve tmě je také dobré využívat světlo od aut, která jedou před vámi, ale dejte pozor, abyste si od nich udrželi bezpečnou vzdálenost.
     

    PROKŘEHLÉ PRSTY JSOU JEDNA Z NEJHORŠÍCH KOMPLIKACÍ PŘI ŘÍZENÍ!

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.