BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Motocyklisté ❱ Rady a tipy

    Co a jak trénovat na skútru

    Před první jízdou na silnici si vyčleňte dva dny na to, abyste si na uzavřené ploše všechno nacvičili. První den vše zkoušejte, dokud nebudete mít dojem, že už skútr docela zvládáte. V nějakém dalším dnu se pak na cvičiště vraťte (ideálně letiště, ale může to být i opuštěné parkoviště nebo třeba volná plocha před supermarketem) a všechno si znova zopakujte. Platí tady, že zkušenost se musí v těle a hlavně v hlavě „rozležet“.

    skutr_7.jpg

    Od druhé půlky ledna 2013 může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B (vozidlo do 3,5 tuny) vyrazit na silnici i v sedle vozidla kategorie A1, tedy přesně řečeno se skútrem s objemem motoru do 125 cm3 (hranice 11 kW) vybaveným automatickou převodovkou.


    Jak ovládat skútr

    Moderní skútry mají startér, tedy fungují na zmáčknutí čudlíku. Na paměti ale mějte fakt, že konstrukčně je to vyřešeno při startování tak, že musíte mít zmáčknutou brzdu, aby se skútr samovolně nerozjel.
    • Do pohybu se skútr dá až při přidání plynu. Nepracujete se spojkou, skútry jsou vybaveny variátorem, tedy ani neřadíte rychlostní stupně.
    • Po rozjezdu dejte nohy co nejdříve na plotny pod sebe, o nic pak nezavadíte.
    • Seďte vzpřímeně, ať máte lepší přehled o dopravě.
    • Při brždění používejte obě brzdy naráz.

    Spolujezdec…

    Odpovědnost za přepravovanou osobu převezměte opravdu až ve chvíli, kdy si budete 100% věřit. Je starou pravdou, že u lehkých skútrů se jízdní vlastnosti po naložení pasažéra docela výrazně mění, buďte na to připraveni. Poučte před jízdou své spolujezdce, ať se vás pevně drží a naklánějí se při zatáčení stejným směrem jako vy. Náhlé vychýlení těžiště je na skútru větší problém než na motorce. Spolujezdec si zaslouží stejné ochranné prvky jako jezdec (přilba, boty, bunda, rukavice…).

    skutr_6.jpg

    Tříkolka je jiná

    I ty s objemem 125 cm3 můžete řídit s ŘP skupiny B, pokud jsou tedy vybaveny automatickým převodem. Odlišností v ovládání moc nenaleznete, snad jen to, že při otáčení se musíte smířit s nepatrně větším obloukem než u skútrů. Výhodou některých tříkolek je fakt, že se při zastavení na semaforu podvozek aretuje a vy nemusíte došlapovat nohou na zem. Při přidání plynu se podvozek opět „povolí“ a vy můžete naklápět volně, jako na každé jiné motorce.

    Naše tipy

    • Berte si na první tréninky někoho s sebou, aby byl schopen vám v případě potřeby pomoci.
    • Osvojte si jízdu v co nejmenší rychlosti, naučíte se rovnováze, ale pochopíte i samotné rozložení váhy stroje.
    • Mějte trpělivost, žádný učený z nebe nespadl. Nejdůležitější je si ovládání stroje zažít a všechny reakce potřebné k řízení stroje si zautomatizovat. Pak bude řešit na silnici provoz okolo sebe a ne sami sebe – a to je víc než důležité!
    • Velice často je ovládání opačně než u jízdního kola (pravá ruka přední brzda, levá ruka zadní brzda). I na to je potřeba si zvyknout.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.