Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2024 usmrceno přibližně 19 800 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 3 %. To odpovídá snížení počtu ztracených životů o 600. I když se počet smrtelných dopravních nehod v roce 2024 snížil výrazněji než v roce 2023, celkové tempo zlepšování zůstává příliš pomalé a většina členských států není na cestě ke splnění cíle EU snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2030 na polovinu. Pokrok v oblasti bezpečnosti silničního provozu v EU je stále nerovnoměrný, některé země dosáhly významných pokroků, zatímco jiné se snaží snížit počet úmrtí. Za posledních pět let došlo v Řecku, Španělsku, Francii a Itálii pouze k mírnému poklesu počtu úmrtí na silnicích, zatímco v Irsku a Estonsku došlo k nárůstu – i když roční výkyvy v menších zemích bývají výraznější. Naproti tomu Bulharsko, Dánsko, Litva, Polsko a Slovinsko dosahují výrazného pokroku.

  Nejbezpečnějšími zeměmi z hlediska bezpečnosti silničního provozu zůstávají Švédsko a Dánsko s nízkou mírou úmrtnosti (20, resp. 24 úmrtí na milion obyvatel). Mezitím Rumunsko (77/milion obyvatel) a Bulharsko (74/milion obyvatel), které stále vykazují jedny z nejvyšších počtů úmrtí, dosáhly významného pokroku ve snižování počtu úmrtí na silnicích, přičemž od roku 2019 došlo k poklesu o více než 20 %. Průměr EU činí 44 úmrtí na silnicích na milion obyvatel.

Pavel Havránek, ředitel Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu uvádí: „Rok 2024 přinesl historicky nejnižší počty usmrcených a těžce zraněných na českých silnicích, což je pozitivní krok k evropskému průměru. Bohužel, stále vidíme rezervy. Například Královéhradecký a Zlínský kraj se potýkají s vyšším počtem úmrtí, než předpokládala Strategie BESIP 2021-2030. Na druhou stranu se daří snižovat počet fatálních nehod způsobených nesprávným předjížděním, a také klesá počet obětí mezi dětmi, mladými řidiči, chodci a nehod pod vlivem alkoholu. Naopak nás trápí neuspokojivý počet úmrtí cyklistů, seniorů a motocyklistů. Musíme se zaměřit na tyto rizikové skupiny a oblasti, abychom dosáhli dalšího zlepšení.“

Největší riziko nadále představují silnice v extravilánu (mimo město), na nichž došlo v zemích EU k 52 % úmrtí. Většina úmrtí na silnicích (77 %) se týká mužů, přičemž zvláště zranitelnými účastníky silničního provozu jsou starší dospělí (65+) a mladí lidé (18-24 let). Z hlediska typu účastníků silničního provozu mají největší podíl na úmrtích cestující v automobilech, následují motocyklisté (20 %), chodci (18 %) a cyklisté (10 %). Zranitelní účastníci silničního provozu, včetně chodců, cyklistů a motocyklistů, tvoří téměř 70 % úmrtí ve městech, což zdůrazňuje naléhavou potřebu zlepšit bezpečnostní opatření na jejich ochranu.

Zdroj: CDV

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Safe Pro X Safety Tool nepodporujeme

12. listopadu 2025

Ministerstvo dopravy tímto prohlašuje, že Samostatné oddělení BESIP nepodporuje prodej ani jakoukoliv reklamu výrobku Safe Pro X Safety Tool (nouzové kladívko pro rozbití skla automobilu). Toto stanovisko je vydáno na základě důkladného interního posouzení produktu. Zároveň se distancuje od jakýchkoliv doporučení uváděných na webových stránkách asociálních sítích prodejců.

> více informací

Česká republika obhájila na evropském finále dopravní soutěže stupně vítězů a získala bronz

29. září 2025

Česká republika dosáhla i letos na mezinárodní úrovni dalšího velkého úspěchu – na evropském finále dopravní soutěže mladých cyklistů obhájila bronzové medaile a zařadila se tak mezi nejúspěšnější evropské státy v oblasti dopravní výchovy.

> více informací

Kampaň BESIPu „Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění

24. září 2025

„Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění v soutěži Direct Impact Czech, kde se umístila na druhém místě v kategorii veřejní zadavatelé. Porota ocenila zejména kreativní přístup, jasné sdělení a schopnost upozornit na rizika, která motocyklisté čelí v silničním provozu

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg