Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

Cílem kampaně je upozornit na zranitelnost chodců v silničním provozu a ukázat, že pokud se v blízkosti přechodu budou řidič i chodec chovat odpovědně a soustředit se, mohou tragickým nehodám předcházet. Často totiž chybí opravdu málo k tomu, aby ke srážce auta s chodcem vůbec nedošlo. Stačí například navázat oční kontakt či odložit mobil,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
 
Zvýšení bezpečnosti chodců podporuje ministerstvo dopravy rovněž každoročním příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který pomáhá městům a obcím financovat rekonstrukce chodníků a přechodů pro chodce, výstavbu lávek a podchodů či nasvětlení přechodů.
 
„V posledních čtyřech letech jsme navýšili objem tohoto příspěvku městům a obcím na částku kolem 1 miliardy korun každý rok. Loni tak získalo podporu zhruba 170 investičních akcí na zvýšení bezpečnosti chodců. Vedle technických řešení je ale třeba motivovat chodce i řidiče k bezpečnému chování také preventivními kampaněmi,“ dodal Kupka. 
 
Osvětový projekt BESIP vznikl v úzké spolupráci s Centrem dopravního výzkumu a je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Na téma bezpečnosti na přechodech se soustředí dopravní výchova dětí a bylo také součástí preventivních projektů zaměřených na seniory v roli chodců. Dosud žádná preventivní kampaň se ale nevěnovala vzájemné interakci řidiče a chodce na přechodech a necílila na celou dospělou populaci.
 
V loňském roce se stalo 2932 dopravních nehod s účastí chodce. Více než dvě třetiny z nich zavinili řidiči. Samotní chodci pak byli viníky 891 z těchto nehod. Klíč ke zvýšení bezpečnosti chodců tedy leží na obou stranách a důležitá je schopnost vzájemně se vnímat. Tragickým střetům často předchází nepozornost řidiče nebo chodce a špatný odhad situace v silničním provozu,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
 
Kampaň „Chybělo málo“ vychází z podrobné analýzy rizikového chování na 40 vybraných přechodech, kterou zpracovalo Centrum dopravního výzkumu v loňském roce na základě sledování těchto lokalit.
 
Nejčastější příčinou kolizní situace ze strany řidiče je nedání přednosti chodci na přechodu, objíždění chodce a pozdní reakce řidiče kvůli nepozornosti. Řidiči také v některých případech jezdí příliš rychle. Chodci zase ohrožují sami sebe především tím, že náhle vstupují do vozovky rozptýlení mobilem, sluchátky a podobně. Přechází šikmo, mění rychlost chůze a vstupují do vozovky přes frontu vozidel,“ upřesnil ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. 
 
V rámci kampaně jsme proto vytvořili tři videa, která poukazují na tři nejčastější příčiny dopravních nehod na přechodech nebo v jejich blízkosti (nepozornost chodce, který náhle vstoupí do vozovky; nepozornost řidiče v kombinaci s vícepruhovou komunikací; nedorozumění v komunikaci mezi chodcem a řidičem). Cílem videí není jen varovat před tragickými následky nehod s chodci, ale ukázat konkrétní chyby a přinést návod, jak se kolizi vyhnout. Klíčovým motivem je upozornění na důležitost očního kontaktu.
 
V úvodní fázi kampaně se snažíme vzbudit pozornost veřejnosti k tématu zranitelnosti chodců. A to prostřednictvím interaktivní obrazovky, která naskenuje procházející osobu a kopíruje její pohyby. Rychle se do hry s Dummim (Crash test figurínou) zapojíte, což můžete sami vyzkoušet. Interaktivní obrazovku si už mohli otestovat v Brně, nyní bude umístěna ve dvou obchodních domech v Praze a následně bude součástí programu BESIP na dalších veřejných akcích během letošního roku.
 
Videa a další informace o kampani jsou dostupná na webu chybelomalo.besip.cz a budou k dispozici i na YouTube BESIPu a Centra dopravního výzkumu. Kampaň bude intenzivně komunikována v online médiích a na sociálních sítích, a to jak v rámci placené inzerce, tak v rámci PR aktivit. Součástí kampaně je také vysílání rádio spotů a TV spotu.
 
Kampaň bude plně probíhat během léta a podzimu ve všech krajích České republiky v rámci 50 akcí roadshow BESIP. Zde si budou moci lidé vyzkoušet nejen interaktivní obrazovku, ale také virtuální brýle simulující přecházení v rizikové situaci,“ doplnil Neřold.
 
Součástí projektu byly rovněž bezpečnostní prohlídky 70 vytipovaných rizikových přechodů, kde je zvýšená nehodovost. Kromě osvětové kampaně bude BESIP a Centrum dopravního výzkumu rovněž komunikovat se správci komunikací a zástupci měst o zlepšení stavu těchto konkrétních přechodů. 
   

Sledované parametry nebezpečného chování/účastník:
Vozidlo/řidič Pořadí dle četnosti výskytu nebezpečného chování
  • nepustil chodce na přechodu, i když mohl
1
  • objížděl chodce na přechodu
2
  • nepozornost, řidič brzdí prudce v reakci na chodce 
3
  • nebrzdil, když zastavilo vozidlo v protisměru
4
  • subjektivně – vyšší než dovolená rychlost
5
  • brzdil příliš pozdě/nezastavil, když zastavilo VOZ ve stejném směru
6
  • distrakce – mobil, ovládání auta
7
 
Sledované parametry nebezpečného chování/účastník:
Chodci Pořadí dle četnosti výskytu nebezpečného chování
  • s mobilem/sluchátky, jiná distrakce
1
  • šikmé přecházení
2
  • změna směru/rychlosti chůze
3
  • běh
4
  • prochází frontou vozidel
5
  • mimo přechod 3-50 m
6
  • bez rozhlédnutí
7
  • mimo přechod do 3 m
8
  • náhlý vstup (vozidlo už má problém zastavit)
9
  • stojí u přechodu a nechce přecházet
10
  • schovaný za překážkou
11
  • nedal přednost tramvaji
12
  • chtěl pustit vozidlo a pak vstoupil
13

 
Další informace na: chybelomalo.besip.cz.


Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

❱   NOVÁ KAMPAŇ

HELE, MOTORKA!

V květnu 2025 spustil BESIP spolu s Českou kanceláří pojistitelů novou kampaň „Hele, motorka!“ zaměřenou na zvýšení bezpečnosti motorkářů na silnicích. Ti totiž představují jedny z nejzranitelnějších účastníků silničního provozu a počet jejich úmrtí a zranění se dlouhodobě nedaří dostatečně snižovat. Kampaň vznikla v rámci projektu „Podívej se 2x“, finančně podpořeného z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

více informací
Experti