S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

Statistiky hovoří jasně: v loňském roce došlo v období od dubna do září k více než 3 996 nehodám s účastí motocyklistů, při kterých jich 80 zemřelo. Cyklisté byli účastníky více než 4 326 nehod, které si vyžádaly 217 těžce zraněných a 38 životů. Tyto údaje podtrhují potřebu obezřetnosti a vzájemného respektu na silnicích.


Motocyklisté: Pozor na techniku i vlastní schopnosti

Motorkáři by měli před první jízdou po zimě důkladně zkontrolovat svůj stroj. Klíčový je stav pneumatik, brzdového systému, osvětlení a elektroniky. Nezapomínejme ani na správně seřízená zrcátka a doplnění provozních kapalin. Kromě techniky je ale důležité také znovuzískání jízdních návyků. Přechod z automobilu na motocykl není automatický, a je proto vhodné začít sezonu pozvolna a ideálně na méně frekventovaných komunikacích.
Samozřejmostí by měla být kvalitní přilba, chráněný oděv, rukavice i pevná obuv. Tyto prvky neslouží jen pro komfort, ale především pro ochranu života při případné kolizi. A přestože řada motorkářů vnímá ochranné prvky jako zbytečnou zátěž, statistiky dokazují, že správná výbava může významně zmírnit následky nehody.


Cyklisté: Bez přilby a viditelnosti nevyjíždět

Podobná pravidla platí i pro cyklisty. Technický stav kola by měl být samozřejmostí – funkční brzdy, správně nafouknuté pneumatiky, dobře seřízené řazení a osvětlení jsou základem bezpečné jízdy. Cyklista je navíc z pohledu zákona považován za řidiče nemotorového vozidla, a musí tedy dodržovat pravidla silničního provozu stejně jako motoristé.
Zcela zásadní je i viditelnost. Cyklista by měl nosit světlé oblečení doplněné o reflexní prvky, zejména při zhoršené viditelnosti. Reflexní vesta, pásky na ruce a kotníky nebo reflexní přilba mohou rozhodnout o tom, zda ho řidič včas zahlédne. Důležitá je také přilba – u dětí povinná, u dospělých sice ne, ale BESIP ji rozhodně doporučuje.


Řidiči automobilů: Trpělivost a bezpečný odstup

Řidiči osobních vozidel by si měli uvědomit, že s příchodem jara sdílejí silnici s dalšími účastníky, jejichž zranitelnost je výrazně vyšší. Cyklisty i motocyklisty je třeba míjet s dostatečným bočním odstupem – ideálně 1,5 metru – a být připraven na jejich nečekané manévry, například objíždění výmolů, kanálů nebo zaparkovaných aut.
Obzvlášť nebezpečné jsou situace, kdy řidič při odbočování přehlédne cyklistu jedoucího po pravé straně. K častým chybám patří i takzvané „dveřování“, kdy se otevřením dveří ohrozí projíždějící cyklista. Zde pomáhá jednoduchý návyk – tzv. „holandské otevírání dveří“ – tedy otevření dveří pravou rukou, čímž je řidič nucen se podívat přes rameno dozadu.


Vzájemný respekt jako klíč k bezpečnosti

Ať už se jedná o cyklistu, motocyklistu nebo řidiče automobilu, klíčem ke snížení počtu nehod je vzájemný respekt, ohleduplnost a předvídavost. Každý účastník silničního provozu má právo cítit se bezpečně, ale zároveň má také povinnost přispět k bezpečnosti ostatních.
BESIP proto apeluje na všechny řidiče, aby nepodceňovali první jarní vyjížďky a chovali se na silnicích s maximální opatrností. Začít sezonu bezpečně je to nejlepší, co můžeme udělat nejen pro sebe, ale i pro ostatní účastníky provozu.
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

Tajemství bezpečných Vánoc na silnicích? Zpomalte!

19. prosince 2024

Vánoce jsou obdobím, kdy se většina z nás těší na setkání s blízkými. Cesty za rodinou a přáteli jsou neodmyslitelnou součástí těchto svátků, kterým se bohužel nehody na silnicích nevyhýbají. Besip si nechal vypracovat Centrem dopravního výzkumu analýzu dopravní nehodovosti na českých silnicích během vánočních svátků za poslední tři roky. Z této analýzy vyplynulo, že u 43 % zraněných byla příčinou dopravní nehody nepřiměřená rychlost. Viníci pod vlivem alkoholu pak „měli na svědomí“ každou 12. zraněnou osobu.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona