S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?
17. dubna 2025
S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.
Statistiky hovoří jasně: v loňském roce došlo v období od dubna do září k více než 3 996 nehodám s účastí motocyklistů, při kterých jich 80 zemřelo. Cyklisté byli účastníky více než 4 326 nehod, které si vyžádaly 217 těžce zraněných a 38 životů. Tyto údaje podtrhují potřebu obezřetnosti a vzájemného respektu na silnicích.
Motocyklisté: Pozor na techniku i vlastní schopnosti
Motorkáři by měli před první jízdou po zimě důkladně zkontrolovat svůj stroj. Klíčový je stav pneumatik, brzdového systému, osvětlení a elektroniky. Nezapomínejme ani na správně seřízená zrcátka a doplnění provozních kapalin. Kromě techniky je ale důležité také znovuzískání jízdních návyků. Přechod z automobilu na motocykl není automatický, a je proto vhodné začít sezonu pozvolna a ideálně na méně frekventovaných komunikacích.
Samozřejmostí by měla být kvalitní přilba, chráněný oděv, rukavice i pevná obuv. Tyto prvky neslouží jen pro komfort, ale především pro ochranu života při případné kolizi. A přestože řada motorkářů vnímá ochranné prvky jako zbytečnou zátěž, statistiky dokazují, že správná výbava může významně zmírnit následky nehody.
Cyklisté: Bez přilby a viditelnosti nevyjíždět
Podobná pravidla platí i pro cyklisty. Technický stav kola by měl být samozřejmostí – funkční brzdy, správně nafouknuté pneumatiky, dobře seřízené řazení a osvětlení jsou základem bezpečné jízdy. Cyklista je navíc z pohledu zákona považován za řidiče nemotorového vozidla, a musí tedy dodržovat pravidla silničního provozu stejně jako motoristé.
Zcela zásadní je i viditelnost. Cyklista by měl nosit světlé oblečení doplněné o reflexní prvky, zejména při zhoršené viditelnosti. Reflexní vesta, pásky na ruce a kotníky nebo reflexní přilba mohou rozhodnout o tom, zda ho řidič včas zahlédne. Důležitá je také přilba – u dětí povinná, u dospělých sice ne, ale BESIP ji rozhodně doporučuje.
Řidiči automobilů: Trpělivost a bezpečný odstup
Řidiči osobních vozidel by si měli uvědomit, že s příchodem jara sdílejí silnici s dalšími účastníky, jejichž zranitelnost je výrazně vyšší. Cyklisty i motocyklisty je třeba míjet s dostatečným bočním odstupem – ideálně 1,5 metru – a být připraven na jejich nečekané manévry, například objíždění výmolů, kanálů nebo zaparkovaných aut.
Obzvlášť nebezpečné jsou situace, kdy řidič při odbočování přehlédne cyklistu jedoucího po pravé straně. K častým chybám patří i takzvané „dveřování“, kdy se otevřením dveří ohrozí projíždějící cyklista. Zde pomáhá jednoduchý návyk – tzv. „holandské otevírání dveří“ – tedy otevření dveří pravou rukou, čímž je řidič nucen se podívat přes rameno dozadu.
Vzájemný respekt jako klíč k bezpečnosti
Ať už se jedná o cyklistu, motocyklistu nebo řidiče automobilu, klíčem ke snížení počtu nehod je vzájemný respekt, ohleduplnost a předvídavost. Každý účastník silničního provozu má právo cítit se bezpečně, ale zároveň má také povinnost přispět k bezpečnosti ostatních.
BESIP proto apeluje na všechny řidiče, aby nepodceňovali první jarní vyjížďky a chovali se na silnicích s maximální opatrností. Začít sezonu bezpečně je to nejlepší, co můžeme udělat nejen pro sebe, ale i pro ostatní účastníky provozu.