Dětské autosedačky

14. září 2017

Odpustili byste si zavinění úmrtí vlastního dítěte? Nikdy, že? Přitom někteří stále ještě nepochopili, proč „na ten kousek“ poutat dítě do autosedačky. Přitom právě „na tom kousku“ můžete potkat řidiče, který vám nedopatřením nedal přednost, nebo řídí pod vlivem zbytkového alkoholu a má zpomalené reakce, případně spěchá a jede nepřiměřenou rychlostí.

Při dopravních nehodách chrání život posádky zádržné systémy – bezpečnostní pásy, airbagy. Dětští pasažéři jsou ale příliš malí, aby je stejně kvalitně ochránil bezpečnostní pás pro dospělé. Proto je třeba upoutat je pomocí dětské autosedačky. Ta dovede v případě menší dopravní nehody zásadně omezit důsledky kolize a dítě často vyvázne i zcela bez zranění. Vzhledem k tomu, že chování druhých ovlivnit nemůžeme, nezbývá nám, než ovlivnit to své a udělat maximum i pro ostatní pasažéry v autě.

Fyzikální zákony nelze obejít

Myslíte si, že své dítě udržíte v náručí? Kinetická energie při nárazu vám jej spolehlivě vyrve z rukou. Pokud jste sami připoutáni, tak v případě nárazu dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou může vážně či smrtelně poranit osoby na předním sedadle. Pokud nepoužijete bezpečnostní pás, tak dítě při nehodě přimáčknete a vlastním tělem zabijete. Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami bývá při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky (3. patro).

Učte své děti správnému chování na silnici

Poutáním dítěte od útlého věku v něm vytváříte návyk, který mu zůstane celý život, takže se v dospělosti bude poutat zcela automaticky nejen jako řidič, ale i jako pasažér. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě pokud jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

Používání autosedaček je upraveno v zákoně o silničním provozu, § 6, odst. 1. Řidič je povinen přepravovat dítě do výšky 150 cm a do hmotnosti 36 kg v dětské autosedačce. Pokud je dítě přepravováno v sedačce zády ke směru jízdy, tak musí být airbag uveden mimo činnost! Z této povinnosti existují výjimky – odstavec 3 a 4:

  • Pokud zdravotní stav dítěte neumožňuje použití zádržného systému.
  • Pro přepravu dítěte ve vozidlech bezpečnostních sborů, obecní policie, jednotky požární ochrany, zdravotnické záchranné služby a Horské služby při plnění služebních povinností nebo při poskytování zdravotní péče přepravovanému dítěti.
  • Při přepravě dětí v obci ve vozidle taxislužby při provozování taxislužby; dítě nesmí být přepravováno na sedadle vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem.
  • Pokud jsou již na zadním sedadle umístěny 2 dětské autosedačky a není prostor pro třetí autosedačku, může být třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle připoutáno bezpečnostním pásem.

Jediná vozidla, kde mohou být přepravovány děti bez autosedačky, jsou vozidla kategorie M2, M3 – autobusy. I zde, stejně jako ve všech ostatních vozidlech platí, že řidič by neměl zapomenout poučit osoby starší 3 let nebo osoby je doprovázející o povinnosti použít zádržný bezpečnostní systém, pokud tato informace není zajištěna jiným způsobem.

Dětem sedačky nevadí. Nijak je neomezují. Cítí se v nich bezpečně, spokojeně a jsou šťastné, protože vědí, že jejich rodiče pro ně dělají to nejlepší.

Děti v autě – na co si dát pozor

  • Vždy použijte dětskou autosedačku a to i při jízdách na krátké vzdálenosti.
  • Se správně upevněnou autosedačkou se nedá téměř pohnout. Pásy nesmějí být volné, ani by neměli dítě škrtit.
  • Nevozte dítě v malé autosedačce. Pokud dítěti přesahuje hlavička sedačku, při nehodě si může srazit vaz.
  • Pokud je dítě připoutáno bezpečnostním pásem, nesmí mu vést přes krk (při nehodě by jej uškrtil), ale přes klíční kost.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg