Dětské autosedačky

14. září 2017

Odpustili byste si zavinění úmrtí vlastního dítěte? Nikdy, že? Přitom někteří stále ještě nepochopili, proč „na ten kousek“ poutat dítě do autosedačky. Přitom právě „na tom kousku“ můžete potkat řidiče, který vám nedopatřením nedal přednost, nebo řídí pod vlivem zbytkového alkoholu a má zpomalené reakce, případně spěchá a jede nepřiměřenou rychlostí.

Při dopravních nehodách chrání život posádky zádržné systémy – bezpečnostní pásy, airbagy. Dětští pasažéři jsou ale příliš malí, aby je stejně kvalitně ochránil bezpečnostní pás pro dospělé. Proto je třeba upoutat je pomocí dětské autosedačky. Ta dovede v případě menší dopravní nehody zásadně omezit důsledky kolize a dítě často vyvázne i zcela bez zranění. Vzhledem k tomu, že chování druhých ovlivnit nemůžeme, nezbývá nám, než ovlivnit to své a udělat maximum i pro ostatní pasažéry v autě.

Fyzikální zákony nelze obejít

Myslíte si, že své dítě udržíte v náručí? Kinetická energie při nárazu vám jej spolehlivě vyrve z rukou. Pokud jste sami připoutáni, tak v případě nárazu dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou může vážně či smrtelně poranit osoby na předním sedadle. Pokud nepoužijete bezpečnostní pás, tak dítě při nehodě přimáčknete a vlastním tělem zabijete. Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami bývá při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky (3. patro).

Učte své děti správnému chování na silnici

Poutáním dítěte od útlého věku v něm vytváříte návyk, který mu zůstane celý život, takže se v dospělosti bude poutat zcela automaticky nejen jako řidič, ale i jako pasažér. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě pokud jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

Používání autosedaček je upraveno v zákoně o silničním provozu, § 6, odst. 1. Řidič je povinen přepravovat dítě do výšky 150 cm a do hmotnosti 36 kg v dětské autosedačce. Pokud je dítě přepravováno v sedačce zády ke směru jízdy, tak musí být airbag uveden mimo činnost! Z této povinnosti existují výjimky – odstavec 3 a 4:

  • Pokud zdravotní stav dítěte neumožňuje použití zádržného systému.
  • Pro přepravu dítěte ve vozidlech bezpečnostních sborů, obecní policie, jednotky požární ochrany, zdravotnické záchranné služby a Horské služby při plnění služebních povinností nebo při poskytování zdravotní péče přepravovanému dítěti.
  • Při přepravě dětí v obci ve vozidle taxislužby při provozování taxislužby; dítě nesmí být přepravováno na sedadle vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem.
  • Pokud jsou již na zadním sedadle umístěny 2 dětské autosedačky a není prostor pro třetí autosedačku, může být třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle připoutáno bezpečnostním pásem.

Jediná vozidla, kde mohou být přepravovány děti bez autosedačky, jsou vozidla kategorie M2, M3 – autobusy. I zde, stejně jako ve všech ostatních vozidlech platí, že řidič by neměl zapomenout poučit osoby starší 3 let nebo osoby je doprovázející o povinnosti použít zádržný bezpečnostní systém, pokud tato informace není zajištěna jiným způsobem.

Dětem sedačky nevadí. Nijak je neomezují. Cítí se v nich bezpečně, spokojeně a jsou šťastné, protože vědí, že jejich rodiče pro ně dělají to nejlepší.

Děti v autě – na co si dát pozor

  • Vždy použijte dětskou autosedačku a to i při jízdách na krátké vzdálenosti.
  • Se správně upevněnou autosedačkou se nedá téměř pohnout. Pásy nesmějí být volné, ani by neměli dítě škrtit.
  • Nevozte dítě v malé autosedačce. Pokud dítěti přesahuje hlavička sedačku, při nehodě si může srazit vaz.
  • Pokud je dítě připoutáno bezpečnostním pásem, nesmí mu vést přes krk (při nehodě by jej uškrtil), ale přes klíční kost.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg