Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

„Do okolí škol se opět vrátí rušný dopravní provoz. Prosím řidiče a řidičky, aby byli v prvních dnech školy obzvlášť opatrní, sledovali dopravní situaci kolem sebe a dávali na děti pozor. Především ranní hodiny během září patří k nejrizikovějším momentům, kdy dochází k nejvyššímu počtu vážných nehod s dětmi. Školáci by měli také myslet na svou bezpečnost.  Sluchátka či mobil v ruce odvádějí pozornost a omezují vnímání okolí. Menší děti určitě ocení, když s nimi rodiče nebo sourozenci natrénují cestu do školy, vyberou trasu a poradí, kde bezpečně přejít,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
 
Desatero bezpečné cesty do školy
Pro nejmenší účastníky silničního provozu, kteří se po prázdninách začínají samostatně pohybovat v dopravním prostředí, BESIP připravil celkem deset ilustrovaných situací, s nimiž se malé děti v ostrém silničním provozu setkají každý den.  Ilustrace doplňují užitečná doporučení, jak konkrétní situaci správně zvládnout. 
Kompletní Desatero naleznete na BESIP - Děti a mládež školního věku
 
„Návrat dětí do škol klade zvýšené nároky na všechny řidiče motorových vozidel. Ti by měli zpomalit, ideálně na 30 km/h, věnovat se plně řízení a počítat s pohybem dětí. Motocyklisté by se měli vyhnout předjíždění stojící kolony, při kterém ohrozí přecházející děti. Nebezpečné je také objíždění autobusu stojícího v zastávce. Pozor rovněž na komunikaci s dvěma pruhy v jednom směru, kde před přechodem musí dát přednost chodci vozidla v obou pruzích,“ řekl vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
 
S malými školáky nacvičte cestu do školy 
Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit. Před začátkem školního roku je vhodné, aby rodiče s dítětem prošli celou trasu do školy a společně určili nejbezpečnější způsob cesty. Dobré je dítě směrovat na bezpečná místa pro přecházení, ale také upozornit na případná rizika. Na kole i na koloběžce by děti měly vždy nosit přilbu, která je chrání. Vhodné je, aby rodiče nebo starší sourozenci doprovázeli mladší děti na cestě do školy raději několik dnů, aby získali jistotu, že se dítě v dopravním prostředí pohybuje opravdu bezpečně.
 
Chybělo málo 
BESIP se v letošním roce zaměřuje prostřednictvím kampaně „Chybělo málo“ právě na bezpečnost chodců a jasně definuje nejrizikovější situace z hlediska přecházení. Život a zdraví chodců může ohrozit užívání mobilních telefonů, silnice se dvěma jízdními pruhy nebo nedostatečný oční kontakt chodce s řidičem.
 
„Září se dlouhodobě vyznačuje zvýšeným počtem nehod s dětmi v době ranní špičky. K těm nejvážnějším dochází v pondělí mezi 7. až 8. hodinou ráno, často jde o nehodu, kdy je dítě sraženo jako chodec. Téměř 90% dopravních nehod na přechodu pro chodce nebo v jeho blízkosti zaviní řidič motorového vozidla, který se nevěnoval řízení nebo nedal chodci přednost. I z tohoto důvodu je životně důležité, aby si děti osvojily navázání očního kontaktu s řidičem ještě dřív než vykročí do silnice a přesvědčily se, že je řidič dobře vidí a umožní jim bezpečné přejití vozovky“, říká vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
 
Více informací o kampani „Chybělo málo“ naleznete na BESIP - Chybělo málo

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

4 z 10 nehod motorek zaviní řidiči aut. Nejčastějším důvodem je nepozornost a špatný odhad rychlosti

17. července 2025

40 % nehod motocyklistů zavinili v roce 2024 řidiči aut, nejčastěji kvůli přehlédnutí motorkáře či špatnému odhadu jeho rychlosti. Z toho 13,5 % skončilo těžkým či smrtelným zraněním. Počet motocyklů přitom v Česku rychle stoupá, jen loni se u nás registrovalo 30 330 nových jednostopých vozidel.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg