Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

„Inspirovali jsme se zkušenostmi zejména z Rakouska, ale také například Slovinska, Lucemburska či Skotska, kde podobné značení instalovali a ověřili, že při vhodném umístění vedlo ke snížení počtu nehod motocyklistů v zatáčkách,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Nové značení je součástí pilotní studie, kterou za podpory Ministerstva dopravy zpracovává Centrum dopravního výzkumu v rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod. Cílem studie je ověřit, zda značení má pozitivní efekt, a případně ho pak umístit v dalších vhodných lokalitách.

Vedle osvětové kampaně „Hele, motorka“ upozorňující na riziko přehlédnutí motocyklů v silničním provozu, je test nového vodorovného značení další aktivitou, kterou Ministerstvo dopravy reaguje na negativní vývoj nehodovosti u této zranitelné skupiny účastníků silničního provozu.

„Motocyklisté jsou při střetu s jinými vozidly výrazně méně chráněni než řidiči automobilů, což vede k vyšší pravděpodobnosti vážných zranění. Statistické údaje ukazují, že zejména nehody motocyklistů při průjezdu zatáčkou vykazují zvýšenou závažnost následků nehod, k bezmála 40 % smrtelným nehodám motocyklistů dochází právě v zatáčkách,“ říká Jindřich Frič, ředitel CDV.

Motocyklisté mají tendenci jezdit v zatáčkách příliš blízko středu vozovky. Při jízdě v levotočivých obloucích s omezenou viditelností jen malé procento jezdců volí bezpečnou trajektorii. Elipsy motocyklistu posunují dále od středové čáry a pomáhají mu tak, aby se nedostal do protisměru a neztratil kontrolu nad strojem kvůli vyhýbání se protijedoucímu vozidlu. Jde o informativní vodorovné dopravní značení určené motorkářům, ze kterého pro řidiče neplynou žádné povinnosti.

Na základě zahraničních zkušeností se ukazuje, že vhodně navržené vodorovné dopravní značení může pozitivně ovlivnit volbu jízdní trajektorie motocyklistů.“ doplňuje vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod, Kateřina Bucsuházy. Nové dopravní značení, ve formě elips podél dělící čáry, poskytuje motocyklistům nástroj, který jim umožňuje přizpůsobit své chování silničnímu prostředí a nabádá jezdce, aby se bezpečně drželi ve svém jízdním pruhu,“ dodává.

Nové značení pro motocyklisty má potenciál pozitivně ovlivnit chování motocyklistů a snížit riziko nehod v kritických úsecích, jsme připraveni podpořit rovněž jeho širší implementaci na českých silnicích,“ doplnil vedoucí odboru dopravního inženýrství Ředitelství silnic a dálnic ČR Michal Caudr.


Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Česká republika obhájila na evropském finále dopravní soutěže stupně vítězů a získala bronz

29. září 2025

Česká republika dosáhla i letos na mezinárodní úrovni dalšího velkého úspěchu – na evropském finále dopravní soutěže mladých cyklistů obhájila bronzové medaile a zařadila se tak mezi nejúspěšnější evropské státy v oblasti dopravní výchovy.

> více informací

Kampaň BESIPu „Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění

24. září 2025

„Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění v soutěži Direct Impact Czech, kde se umístila na druhém místě v kategorii veřejní zadavatelé. Porota ocenila zejména kreativní přístup, jasné sdělení a schopnost upozornit na rizika, která motocyklisté čelí v silničním provozu

> více informací

Usmrcených motorkářů za prázdniny je o třetinu méně než loni

22. září 2025

Během letošních prázdnin se snížil počet smrtelných nehod motocyklistů na českých silnicích, vyplývá z policejních statistik. V červenci a srpnu zahynulo při nehodách o téměř 40 % méně motorkářů než v loňském roce, samotný počet kolizí meziročně klesl zanedbatelně.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg