Třicetiprocentní nárůst usmrcených v důsledku nedání přednosti v jízdě

12. listopadu 2019

V období ledna až října 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 460 a těžce zraněno 1 783 osob. Počet usmrcených meziročně prakticky stagnuje (pozn. ve stejném období vloni bylo usmrceno 458 osob), v oblasti těžce zraněných byl pak evidován 17% pokles.

Nejhorší meziroční bilance ze všech dílčích cílů Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 byla evidována u nehod způsobených nedáním přednosti v jízdě,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „V uplynulých 10 měsících bylo v důsledku nedání přednosti v jízdě usmrceno 82 osob, tj. meziročně o 19 více (+30 %). Na druhou stranu je potřeba zmínit, že v důsledku uvedené příčiny bylo těžce zraněno o 106 osob méně. Uvedenou bilanci tak lze interpretovat tak, že následky těchto nehod jsou letos pro účastníky silničního daleko závažnější – více osob bylo naposledy usmrceno v roce 2011.“

Krajské srovnání

Absolutně nejvíce osob bylo usmrceno vlivem nedání přednosti v jízdě v Jihomoravském kraji (15 usmrcených, 27% podíl na všech usmrcených v daném kraji), každá třetí osoba pak byla v důsledku uvedené příčiny usmrcena v Královéhradeckém (14 usmrcených) a Ústeckém kraji (32 %). Všechny tři uvedené kraje tak byly v tomto ohledu významně nad celorepublikovým průměrem (18 %).

nedani-prednosti_kraje.jpg

Hloubková analýza dopravních nehod

anylyza_nedani-prednosti.jpgNedání přednosti v jízdě souvisí s celou řadou spolupůsobících faktorů: provedením dopravního prostoru – nedostatečný/omezený rozhled nebo nevhodné uspořádání křižovatek (např. křižovatky navozující psychologickou přednost), nesprávným vyhodnocením situace v provozu nebo nepozorností např. v důsledku zanedbání potřeby vyhledat informaci nebo přetížení pozornosti řidiče,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „S přibývajícím věkem řidičů se zvyšuje pravděpodobnost vzniku dopravních nehod v důsledku nedání přednosti v jízdě.Tuto pravděpodobnost takémírně zvyšuje situace, kdy je dopravní prostor pro řidiče neznámý, tedy vyskytuje-li se na tomto místě poprvé nebo zde jezdí pouze ojediněle.

Jedním z výstupů Hloubkové analýzy dopravních nehod je simulace nehod.Příklad dopravní nehody v důsledku nedání přednosti ilustruje následující simulace: Nehoda se stala ve městě v prostoru rušné křižovatky, řidič jednoho z vozidel se v křižovatce chtěl otočit zpět, přitom však nedal přednost protijedoucímu vozidlu.

Data z roku 2018

Nejčastější příčinou usmrcení v důsledku nedání přednosti v jízdě bylonedání přednosti při odbočování vlevo, v důsledku uvedené příčiny bylo usmrceno 26 osob, tj 30 %.S 19 usmrcenými (22% podíl) následuje nedání přednosti proti příkazu dopravní značky„DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ“. Třetí nejčastější příčinou bylo nedání přednosti chodci na vyznačenémpřechodu – 16 (18 %).Nejčastější příčinou těžkých zranění v důsledku nedání přednosti v jízdě bylo nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu, v důsledku uvedené příčiny bylo těžce zraněno 193 osob, tj 28 %.

V důsledku nedání přednosti v jízdě bylo v obci usmrceno 36 a těžce zraněno 517 osob, mimo obec pak usmrceno 52 osob a 164 osob těžce zraněno. Na silnicích I. tříd bylo v uvedeném důsledku usmrceno 31 osob, těžce zraněno pak 172 osob (nejvíce ze všech druhů komunikací. Nejvíce osob bylo v důsledku uvedené příčiny usmrceno na 3 ramenných křižovatkách (34) a těžce zraněno na 4 ramenných křižovatkách (233).

Více než sedm z deseti osob bylo v důsledku nedání přednosti v jízdě usmrceno vinou řidičů osobních vozidel, celkem 65 usmrcených osob (74 %). S 12 usmrcenými osobami (14 %) následují řidiči nákladníchvozidel, 4 osoby pak byly usmrceno vinou cyklistů (5 %).Téměř třetina usmrcených osob (27 %, 23 usmrcených) v důsledku nedání přednosti v jízdě byliřidiči osobního vozidla. S 24% podílem následují řidiči motocyklu, chodci (22%, 19 usmrcených), spolujezdci v osobním vozidle (19%, 16 usmrcených) a cyklisté (8 %, 7 usmrcených).
 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 


[1] Analýza Nedání přednosti v jízdě
[2] Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 (leden-říjen 2019)
[3] Hloubková analýza dopravních nehod (www.vyzkumnehod.cz)
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

4 z 10 nehod motorek zaviní řidiči aut. Nejčastějším důvodem je nepozornost a špatný odhad rychlosti

17. července 2025

40 % nehod motocyklistů zavinili v roce 2024 řidiči aut, nejčastěji kvůli přehlédnutí motorkáře či špatnému odhadu jeho rychlosti. Z toho 13,5 % skončilo těžkým či smrtelným zraněním. Počet motocyklů přitom v Česku rychle stoupá, jen loni se u nás registrovalo 30 330 nových jednostopých vozidel.

> více informací

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg