Seriál Ne-riskuj aneb Škola ebiku

17. března 2023

Ježdění na elektrokolech se stává populárnějším, přičemž se odhaduje, že se v současné době prodává přibližně jedna třetina elektrokol z celkového objemu prodeje všech bicyklů. Průměrná cena elektrokol se snižuje, dnes se pohybuje mezi 45 000 až 65 000 Kč, což je nižší než v minulosti. Elektrokola se stala oblíbenou náhradou klasického kola především pro starší generace, protože umožňují ujet delší vzdálenost s menší námahou a dostat se i do nepřístupnějších lokalit. Nicméně to také přináší nová rizika a zvýšenou náročnost na obsluhu elektrokola. Podle statistik jsou nehody na elektrokolech stále častější, zejména u seniorů. Z celkového počtu nehod cyklistů na elektrokolech bylo 58 % dopravních nehod bez vlivu jiného účastníka silničního provozu. Téměř třetina cyklistů na elektrokolech zemřela vlastním zaviněním v důsledku jízdy nepřiměřenou rychlostí a 19 % pak v důsledku nevěnování se řízení. 79 % zemřelých na elektrokolech nemělo cyklistickou přilbu. Každý druhý usmrcený cyklista na elektrokole byl ve věku 65+. Nehody cyklistů ve věku 65+ vykazují téměř 2,4krát vyšší závažnost než nehody cyklistů do 64 let. V průměru je to 18 usmrcených osob na 1000 osob.

 
Projekt Ne-riskuj se zaměřuje právě na seniory a elektrokola. Seriál se zaměřuje na snižování rizik spojených s jízdou na elektrokolech a poskytování praktických rad pro bezpečnou jízdu.
 
Cílem je vytvoření deseti krátkých videí pro televizi, web a sociální sítě, které ukážou, jak správně vybrat elektrokolo, jak na něm správně jezdit, jak znát jeho limity a čeho se vyvarovat. Moderátor Jan Rosák a MTB profesionál Richard Gasperotti se v každém díle podívají na různé situace, se kterými se mohou cyklisté setkat, a ukážou, jak se s nimi správně vyrovnat. Každý díl bude zaměřen na specifickou problematiku elektrokol, například tunning, rychlost, akcelerace, nebo nošení cyklistické přilby.
 
Projekt podporuje BESIP. Vedoucí BESIPU Tomáš Neřold dodává „seriál edukativních spotů s tímto zaměřením velmi dobře zapadá do akčního plánu BESIP, protože podíl elektrokol v silničním provozu roste a senioři jsou tou nejzranitelnější skupinou. Statistiky ukazují, že na kole je nejvíce úmrtí a těžkých zranění právě ve věkové skupině nad 60 let, zejména kvůli tomu, že starší člověk hůře nese následky pádu či kolize. Elektrokola navíc mají svá specifika, se kterými je dobré se seznámit.“
 
Premiéra prvního dílu je plánovaná na 12.4. na webu projektu a na Seznamu.
 
„Snažili jsme se vytvořit nenásilnou formou takového kapesního průvodce pro všechny, kteří potřebují poradit s nákupem, servisem a následně s jízdou na elektrokole,“ dodává Daniel Vičan režisér a autor projektu.
 
„Osobnost pana Rosáka a temperament Richarda dle mého vytvořilo perfektní atmosféru seriálu s generačními vtípky, diváci se mají na co těšit,“ zakončuje Vičan.
 
Vice informací o projektu na www.ne-riskuj.cz

❱   Přílohy

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona