Roste počet nehod, od nichž viníci ujeli

21. srpna 2018

V období ledna - července 2018 bylo na pozemních komunikacích v České republice evidováno 10 110 dopravních nehod, od kterých jejich viníci ujeli. Tyto nehody se na všech nehodách podílí 17,2 %, v průměru tak od přibližně každé 6 nehody viník odjede. Historicky se jedná o nejvyšší podíl od vzniku samostatné České republiky. V důsledku těchto nehod bylo v letošním roce usmrceno již 8 osob. Vloni ve stejném období neodjel viník od žádné smrtelné nehody!

„Ujetí od dopravní nehody je jedna z nejhorších věcí, které se může řidič dopustit. Kromě toho, že je to nezákonné, je takové chování také naprosto nemorální. Včasná pomoc u těžkých zranění rozhoduje v řadě případů o tom, jak vážné následky si oběť nehody odnese a někdy i o tom, jestli člověk zůstane na živu.“ řekl pověřený vedoucí BESIP Tomáš Neřold. V některých případech ujetí od nehody se sice jedná o méně závažné střety, celkově je ale evidován i výrazný počet zraněných osob u nehod, od nichž viníci ujeli.

Na postihy za ujetí od dopravní nehody pamatuje také legislativa. Mimo finanční sankce a možné udělení zákazu činnosti, spočívajícím v zákazu řízení vozidel, se za neprodlené nezastavení vozidla a nedovolené opuštění místa dopravní nehody, příp. neprodlené nevracení se na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci nebo po ohlášení dopravní nehody v bodovém hodnocení řidičů eviduje 7 bodů.

V roce 2017 od 17 556 nehod jejich viníci ujeli, při těchto nehodách bylo usmrceno 7 osob a dalších 693 osob bylo zraněno. Absolutně nejvyšší nárůst počtu uvedených nehod byl zaznamenán v Praze (+ 283 nehod), relativně byl nejvyšší nárůst zaznamenán v Karlovarském kraji, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 47 % nehod, kdy viník z místa nehody ujel. Nejvyšší podíl nehod, kdy viník z místa nehody ujel, byl zaznamenán v Karlovarském kraji (24 %), naopak nejnižší v Ústeckém kraji (14 %). Nejvíce usmrcených v roce 2017 bylo v Ústeckém a Královéhradeckém kraji (2 osoby), naopak v 9 krajích nedošlo k usmrcení osoby při nehodách, kdy viník z místa nehody ujel. Nejvíce zraněných v roce 2017 bylo evidováno v Praze (144 osob), naopak nejméně v Karlovarském kraji (8 osob). Nejvyšší meziroční nárůst počtu zraněných osob je zaznamenán v Jihomoravském kraji, kde bylo zraněno o 39 osob více (+ 83 %).

Detailní informace jsou k dispozici zde.


Tomáš Neřold
pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 
cid:image002.png@01D14E20.954349B0     cid:image003.png@01D14E20.954349B0     cid:image004.png@01D14E20.954349B0

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona