Předjíždění

14. listopadu 2016

Předjíždění lze považovat za jeden z nejrizikovějších úkonů, které může řidič v silničním provozu vůbec udělat. Rizikovost předjíždění souvisí především s přirozenými limity člověka v oblasti vnímání vzdálenosti a rychlosti. Člověk nedovede očima ani mozkem měřit vzdálenosti nebo rychlost. Pouze odhadujeme a porovnáváme. Vzdálenost zpravidla nadhodnocujeme (vzpomeňte na rybáře) a rychlost naopak podhodnocujeme. Jediné co při jízdě přesně známe, je rychlost vlastního vozidla. Tu ukazuje s dostatečnou přesností tachometr. Nesprávný odhad rychlosti a vzdálenosti blížícího se vozidla mívá přitom fatální následky díky společnému jmenovateli těchto nehod – vysoká rychlost v okamžiku srážky. Jak srážce z důvodu předjíždění předejít? Více přemýšlet a nevrhat se bezhlavě do každého předjíždění. Mnohdy stačí počkat a situace se sama vyřeší jinak a zpravidla mnohem bezpečněji – pomalé vozidlo odbočí, ve stoupání se zvýší počet jízdních pruhů atd.

Co při předjíždění rozhodně udělat

Podle § 17 odstavce 1 zákona o silničním provozu se předjíždí vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. To vědí snad všichni řidiči. Odstavec 2 hovoří o tom, že řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Proto vždy, když se rozhodnete předjíždět, nezapomeňte na vozidla za sebou. Zkontrolujte zpětná zrcátka a teprve pokud i situace za vámi předjetí umožňuje, zapněte blinkr, a co nejvíce celý manévr urychlete.

Ve stejném odstavci je rovněž uvedeno, že řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty. Pozor na toto ustanovení. „Oblikání“ cyklisty je velmi důležité pro upozornění řidičů za vámi a to obzvláště v případech, kdy řídíte nákladní vozidlo nebo autobus. Při malém bočním odstupu může vzniklá tlaková vlna značně změnit stabilitu cyklisty a ten se tak snadno může dostat pod kola vozidla jedoucího za vámi. Pokud řidiče za vámi na cyklistu puštěním blinkrů neupozorníte, může se velmi snadno stát obětí tragické nehody. Pokud před sebou narazíte na řidiče, který toto pravidlo neuplatňuje, přejetý cyklista může skončit pod vašimi koly. Dodržujte proto větší bezpečnou vzdálenost, ať máte více času na správnou reakci a případné zastavení.

Co naopak rozhodně nedělat

Agresivní řidiči, kteří na silnicích mnohokrát „školí“ pomalu jedoucí řidiče okamžitým zpomalením po předjetí, a to často i do nulové rychlosti, by si měli uvědomit, že se tím dopouštějí závažného přestupku. Za dopravní nehodu, kdy by předjetý řidič nestihl zastavit, totiž nesou plnou odpovědnost. Odstavec 3 jasně uvádí: Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel. Tyto případy jsou jasným omezením a často i ohrožením. Podle odstavce 4 řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění. Jednoduše řečeno – pokud vás někdo předjíždí, umožněte mu to!

Místa, kde se předjíždět vůbec nesmí

Kompletní výčet míst, kde je předjíždění zakázáno, uvádí odstavec 5. Podle něj řidič nesmí předjíždět a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí, b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet, c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích, d) na přechodu pro chodce a bezprostředně před ním, e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně smě-ru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy, f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí, jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1; jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedu a motocyklu bez postranního vozíku; na hlavní pozemní komunikaci; na křižovatce s řízeným provozem, g) na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.

Pokud už se rozhodnete přeci jen předjíždět, nezapomeňte také na to, že ani při předjíždění nesmíte překročit nejvyšší dovolenou rychlost v úseku, kde předjíždíte.

Vždy se snažte o to, aby předjíždění bylo plynulé, rychlé a zejména stejně bezpečné jak pro vás tak i pro ostatní účastníky silničního provozu! Nejbezpečnější je nepředjíždět.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg