Návrat žáků do škol po distanční výuce znamená i zvýšené riziko na silnicích

9. dubna 2021

V pondělí 12. dubna se žáci I. stupně ZŠ vrací zpět, po delším období domácího vyučování, do školních lavic. Se zahájením prezenční formy vzdělávání dětí souvisí i jejich intenzivnější pohyb v silničním provozu, zejména v ranní (případně odpolední) dopravní špičce.

BESIP proto apeluje na zvýšenou pozornost a ohleduplnost všech účastníků silničního provozu řidičů, chodců i cyklistů a připomíná několik důležitých pravidel pro zvýšení bezpečnosti (nejen) dětí v dopravě.

 

„Děti budou po dlouhém odloučení nepozorné a zranitelné, podobně jako když se vrací do školy po letních prázdninách. Na jaře navíc řada z nich vyráží do provozu i na kole či koloběžce. Rodiče by jim proto měli jít příkladem, ukázat, jak bezpečně do školy dojít nebo dojet a připomenout rizikové situace – nikdy nevstupovat náhle do vozovky a nepřecházet mimo přechod. V první řadě ale platí, že by měli na bezpečí dětí myslet řidiči a v okolí škol výrazně zpozornět a zpomalit,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

     
Asi nejvíce žáků chodí do školy pěšky, pohybují se tedy jako chodci. Měli by si zopakovat základní pravidla pro svou bezpečnou trasu do své školy a zpět:
  • jdu po pravé straně chodníku
  • před přecházením se správně rozhlédnu – vlevo/vpravo/znovu vlevo
  • na přechodu pro chodce nemám absolutní přednost – nejprve navážu oční kontakt s řidičem
  • přecházím výhradně na přechodu pro chodce (optimálně se světelnou signalizací)
  • nebudu vbíhat do silnice mezi řadou zaparkovaných vozidel
 
Některé děti rády využívají na své cestě do školy jízdní kolo, případně koloběžku. Pro ně platí tyto hlavní zásady:
  • vždy jedu s přilbou na hlavě, případně použiji i další ochranné doplňky
  • moje kolo nebo koloběžka mají perfektní technický stav
  • jsem-li mladší 10-ti let, mohu jet po chodníku – opatrně a ohleduplně k ostatních chodcům
  • na přechodu pro chodce se ze mě stává chodec, kolo nebo koloběžku vedu vedle sebe
  • mám na sobě reflexní doplňky pro zvýšení mojí viditelnosti
 
Děti, které při své cestě do školy využívají prostředky veřejné dopravy, by měly mít na mysli zejména tato pravidla:
  • na zastávce/nástupním ostrůvku se chovám klidně a ohleduplně
  • silnici přecházím vždy až po odjezdu autobusu
  • tramvaj má přednost i na přechodu pro chodce
 
Hodně rodičů vozí děti ráno do školy autem. Pro dítě v roli spolujezdce platí, že:
  • vždy sedí připoutáno v autosedačce nebo podsedáku, a to i na krátkou vzdálenost
  • školní batoh si sundá ze zad, aby bezpečnostní pásy správně fungovaly
  • z auta vystupuje bezpečně, tj. směrem k chodníku (ne do silnice)
 
 
 

Děti se řadí mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu.
 
Při dopravních nehodách v roce 2020 bylo usmrceno 8 dětí (o 50 % méně než v roce 2019), 102 jich bylo zraněno těžce a 1 654 lehce. Historicky (od roku 1993, od kdy se tato data evidují) se jednalo o nejnižší počty následků, které však byly, mimo jiné, ovlivněny pandemií COVID-19, v rámci které byla ve větší míře omezena mobilita dětí (nouzový stav, zavřené školy a zájmové kroužky). Nejvíce usmrcených dětí bylo mezi spolujezdci (5 dětí, z toho jedno dítě nebylo připoutáno bezpečnostními pásy), nejvíce těžce zraněných dětí bylo mezi chodci (39 těžce zraněných dětí). Z pohledu těch nejzávažnějších následků dopravních nehod (usmrcení a těžká zranění) jsou to právě chodci, kteří na těchto následcích tvoří nejvyšší podíl (v období 2011 až 2020 tvořili chodci 53,4% podíl).
 
Celkový podíl dětí na následcích dopravních nehod se dlouhodobě pohybuje okolo 8 %, avšak pokud se zaměříme pouze na chodce, tvoří děti dlouhodobě podíl na všech následcích 20 % a více, což je dáno především vysokým počtem lehce zraněných dětí. V období 2011 až 2020 bylo jako chodců při dopravních nehodách lehce zraněno 26 533 osob, z toho bylo 6 411 dětí, tedy 24,2 %.
 
V roce 2020 byly usmrceny 3 děti, které se pohybovaly jako chodci, a celkem 39 dětí - chodců bylo zraněno těžce, 413 pak zraněno lehce. Celkem 18 těžce zraněných (42,2 %) a 220 lehce zraněných (53,3 %) dětí bylo zároveň viníkem dopravní nehody. Co se týká chování těchto chodců, jednalo se zejména o případy, kdy děti náhle vstupovaly do vozovky z chodníku, krajnice a přecházely mimo přechod. Základní odpovědnost za ochranu nejmladších účastníků silničního provozu nicméně leží na dospělých v roli řidiče i doprovodu.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona