Dětské autosedačky

14. září 2017

Odpustili byste si zavinění úmrtí vlastního dítěte? Nikdy, že? Přitom někteří stále ještě nepochopili, proč „na ten kousek“ poutat dítě do autosedačky. Přitom právě „na tom kousku“ můžete potkat řidiče, který vám nedopatřením nedal přednost, nebo řídí pod vlivem zbytkového alkoholu a má zpomalené reakce, případně spěchá a jede nepřiměřenou rychlostí.

Při dopravních nehodách chrání život posádky zádržné systémy – bezpečnostní pásy, airbagy. Dětští pasažéři jsou ale příliš malí, aby je stejně kvalitně ochránil bezpečnostní pás pro dospělé. Proto je třeba upoutat je pomocí dětské autosedačky. Ta dovede v případě menší dopravní nehody zásadně omezit důsledky kolize a dítě často vyvázne i zcela bez zranění. Vzhledem k tomu, že chování druhých ovlivnit nemůžeme, nezbývá nám, než ovlivnit to své a udělat maximum i pro ostatní pasažéry v autě.

Fyzikální zákony nelze obejít

Myslíte si, že své dítě udržíte v náručí? Kinetická energie při nárazu vám jej spolehlivě vyrve z rukou. Pokud jste sami připoutáni, tak v případě nárazu dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou může vážně či smrtelně poranit osoby na předním sedadle. Pokud nepoužijete bezpečnostní pás, tak dítě při nehodě přimáčknete a vlastním tělem zabijete. Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami bývá při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky (3. patro).

Učte své děti správnému chování na silnici

Poutáním dítěte od útlého věku v něm vytváříte návyk, který mu zůstane celý život, takže se v dospělosti bude poutat zcela automaticky nejen jako řidič, ale i jako pasažér. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě pokud jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

Používání autosedaček je upraveno v zákoně o silničním provozu, § 6, odst. 1. Řidič je povinen přepravovat dítě do výšky 150 cm a do hmotnosti 36 kg v dětské autosedačce. Pokud je dítě přepravováno v sedačce zády ke směru jízdy, tak musí být airbag uveden mimo činnost! Z této povinnosti existují výjimky – odstavec 3 a 4:

  • Pokud zdravotní stav dítěte neumožňuje použití zádržného systému.
  • Pro přepravu dítěte ve vozidlech bezpečnostních sborů, obecní policie, jednotky požární ochrany, zdravotnické záchranné služby a Horské služby při plnění služebních povinností nebo při poskytování zdravotní péče přepravovanému dítěti.
  • Při přepravě dětí v obci ve vozidle taxislužby při provozování taxislužby; dítě nesmí být přepravováno na sedadle vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem.
  • Pokud jsou již na zadním sedadle umístěny 2 dětské autosedačky a není prostor pro třetí autosedačku, může být třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle připoutáno bezpečnostním pásem.

Jediná vozidla, kde mohou být přepravovány děti bez autosedačky, jsou vozidla kategorie M2, M3 – autobusy. I zde, stejně jako ve všech ostatních vozidlech platí, že řidič by neměl zapomenout poučit osoby starší 3 let nebo osoby je doprovázející o povinnosti použít zádržný bezpečnostní systém, pokud tato informace není zajištěna jiným způsobem.

Dětem sedačky nevadí. Nijak je neomezují. Cítí se v nich bezpečně, spokojeně a jsou šťastné, protože vědí, že jejich rodiče pro ně dělají to nejlepší.

Děti v autě – na co si dát pozor

  • Vždy použijte dětskou autosedačku a to i při jízdách na krátké vzdálenosti.
  • Se správně upevněnou autosedačkou se nedá téměř pohnout. Pásy nesmějí být volné, ani by neměli dítě škrtit.
  • Nevozte dítě v malé autosedačce. Pokud dítěti přesahuje hlavička sedačku, při nehodě si může srazit vaz.
  • Pokud je dítě připoutáno bezpečnostním pásem, nesmí mu vést přes krk (při nehodě by jej uškrtil), ale přes klíční kost.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona