Česko je motorkářskou velmocí, z hlediska nehodovosti motocyklistů však patří v evropském srovnání m

2. března 2023

Jenom za poslední dva roky přibylo na našich silnicích téměř 48 tisíc nově registrovaných motocyklů, 22 tisíc za rok 2021 a 25,5 tisíce za rok 2022. Za loňský rok tak bylo nově registrováno nejvíc motorek od roku 2008, toto číslo navíc rok od roku stoupá. Česká republika se však také v evropském srovnání počtu usmrcených motorkářů na 1 mil. obyvatel zařadila na 7. nejhorší místo. Nejčastěji na motorce umírají muži ve středním věku, ukázaly statistiky.

Výsledky evropského srovnání vycházejí z Mezinárodní databáze silniční dopravy a nehodovosti (IRTAD), která porovnávala 19 evropských zemí z hlediska počtu usmrcených motocyklistů při dopravních nehodách za rok 2021, v přepočtu na 1 mil. obyvatel. Česká republika v tomto srovnání skončila na 7. nejhorším místě, nejvíce usmrcených bylo evidováno v Řecku, nejméně naopak ve Švédsku. 
 
Image
Počet usmrcených motocyklistů v přepočtu na 1mil.obyvatel v roce 2021 v zemích EU, zdroj: https://www.cdv.cz/vizenula
 
„Česká republika je zemí s dlouhou tradicí motosportu a motocyklové výroby. Dodnes je to patrné na vysokém počtu registrovaných motocyklů. Je dobře, že jsme o tuto krásnou tradici nepřišli a inspiruje tolik lidí. Na druhé straně je ale také důležité, aby sami motorkáři i ostatní řidiči vnímali rizika spojená s vysokou intenzitou dopravy a rostoucím počtem motorek a nevytvářeli zbytečně situace, které mohou skončit tragicky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
 
V loňském roce na našich silnicích zahynulo 62 motocyklistů (z toho 4 z důvodu, že na sobě neměli při jízdě ochrannou přilbu), 344 jich bylo těžce zraněno a dalších 2 335 jich bylo zraněno lehce. Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, navíc dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku.
 
„To, že jsme se v evropském srovnání zařadili mezi země s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů, považuji za takový zdvižený prst vůči všem účastníkům silničního provozu. Musíme si uvědomit, že motorkáři sice zaviní zhruba 60 % nehod ve kterých figurují, to ale znamená, že ze 40 % je vina na řidičích automobilů. Obě skupiny si tak musí uvědomit, že statistiky motorkářů, kteří na našich silnicích zemřou, mohou ovlivnit hlavně oni sami,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí BESIP. 
 
S přicházející motorkářskou sezonou tak stojí za to, připomenout si několik zásad bezpečné jízdy na motorce. 
Mnoho motocyklistů na svém stroji několik měsíců kvůli zimě neseděla a musí se znovu rozjezdit. Je proto dobré nepřeceňovat hned od začátku své síly a mít na paměti, že silnice jsou po zimě často ve špatném stavu nebo mohou být plné nečistot, stále bývá často zhoršená viditelnost a na méně slunečných úsecích cesty je velmi často námraza. Všem těmto podmínkám je potřeba svou jízdu uzpůsobit. 
 
Vždy se snažte předvídat chování ostatních na silnici
Vzhledem k tomu, že motorkáři jsou oproti automobilu vždy těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu, je vhodné se naučit předcházet vzniku rizikových situací. Jako motorkáři vždy počítejte s tím, že ostatní účastníci provozu neumí správně odhadnout vaši rychlost. Počítejte s tím hlavně při dojezdech ke křižovatkám nebo k vedlejším silnicím. Nechávejte si také dostatečný odstup od vozidel před vámi. Chování motorek během brzdění je jiné, a když kolona aut před vámi náhle zastaví, vy už to s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Zvláště ve městě je také dobré počítat s tím, že vám do cesty může velmi nečekaně vstoupit chodec.
 
Řidiči automobilů musí zpozornět
Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.
Informace k bezpečné jízdě na motorce můžete načerpat osobně i na tradiční motoristické výstavě Motocykl 2023, která se bude konat na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech v termínu 2. - 5. 3. 2023. Návštěvníci tam budou moci navštívit i společný stánek BESIP a Policie ČR, kde pro ně bude připravena prezentace airbagové vesty pro motorkáře, kterou si budou moci návštěvníci vyzkoušet v akci přímo na stánku. Dále se mohou těšit na soutěž s tématem bezpečné jízdy na motocyklu, ve spolupráci s Policií ČR zde bude připravena také ukázka motocyklů hlídek dopravní policie. Návštěvníci budou moci zhlédnout také videa, zaměřující se na bezpečnost motocyklistů, krátké preventivní spoty s Lukášem Peškem – motocyklovým závodníkem, 11 krizových situací mezi autem a motorkou na silnici a další.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

Tajemství bezpečných Vánoc na silnicích? Zpomalte!

19. prosince 2024

Vánoce jsou obdobím, kdy se většina z nás těší na setkání s blízkými. Cesty za rodinou a přáteli jsou neodmyslitelnou součástí těchto svátků, kterým se bohužel nehody na silnicích nevyhýbají. Besip si nechal vypracovat Centrem dopravního výzkumu analýzu dopravní nehodovosti na českých silnicích během vánočních svátků za poslední tři roky. Z této analýzy vyplynulo, že u 43 % zraněných byla příčinou dopravní nehody nepřiměřená rychlost. Viníci pod vlivem alkoholu pak „měli na svědomí“ každou 12. zraněnou osobu.

> více informací

Počet nehod na sněhu a náledí vzrostl loni o 10%.

5. prosince 2024

Podle meteorologických předpovědí nás v nadcházejících dnech čeká sněžení, zejména v horských oblastech. Teploty se budou pohybovat kolem nuly, což zvyšuje také riziko námrazy na vozovce. Aby byla vaše jízda bezpečná, přinášíme několik zásad, které je důležité v zimních podmínkách dodržovat. V loňském roce bylo v důsledku nehod vzniklých vlivem námrazy, sněhu a náledí usmrceno 14 lidí, 44 těžce zraněno a 1 122 zraněno lehce. V porovnání s rokem 2022 počet nehod vzrostl o 10 %, přestože zimní měsíce v roce 2023 byly v porovnání s rokem předchozím teplejší.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona