Česko je motorkářskou velmocí, z hlediska nehodovosti motocyklistů však patří v evropském srovnání m

2. března 2023

Jenom za poslední dva roky přibylo na našich silnicích téměř 48 tisíc nově registrovaných motocyklů, 22 tisíc za rok 2021 a 25,5 tisíce za rok 2022. Za loňský rok tak bylo nově registrováno nejvíc motorek od roku 2008, toto číslo navíc rok od roku stoupá. Česká republika se však také v evropském srovnání počtu usmrcených motorkářů na 1 mil. obyvatel zařadila na 7. nejhorší místo. Nejčastěji na motorce umírají muži ve středním věku, ukázaly statistiky.

Výsledky evropského srovnání vycházejí z Mezinárodní databáze silniční dopravy a nehodovosti (IRTAD), která porovnávala 19 evropských zemí z hlediska počtu usmrcených motocyklistů při dopravních nehodách za rok 2021, v přepočtu na 1 mil. obyvatel. Česká republika v tomto srovnání skončila na 7. nejhorším místě, nejvíce usmrcených bylo evidováno v Řecku, nejméně naopak ve Švédsku. 
 
Image
Počet usmrcených motocyklistů v přepočtu na 1mil.obyvatel v roce 2021 v zemích EU, zdroj: https://www.cdv.cz/vizenula
 
„Česká republika je zemí s dlouhou tradicí motosportu a motocyklové výroby. Dodnes je to patrné na vysokém počtu registrovaných motocyklů. Je dobře, že jsme o tuto krásnou tradici nepřišli a inspiruje tolik lidí. Na druhé straně je ale také důležité, aby sami motorkáři i ostatní řidiči vnímali rizika spojená s vysokou intenzitou dopravy a rostoucím počtem motorek a nevytvářeli zbytečně situace, které mohou skončit tragicky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
 
V loňském roce na našich silnicích zahynulo 62 motocyklistů (z toho 4 z důvodu, že na sobě neměli při jízdě ochrannou přilbu), 344 jich bylo těžce zraněno a dalších 2 335 jich bylo zraněno lehce. Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, navíc dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku.
 
„To, že jsme se v evropském srovnání zařadili mezi země s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů, považuji za takový zdvižený prst vůči všem účastníkům silničního provozu. Musíme si uvědomit, že motorkáři sice zaviní zhruba 60 % nehod ve kterých figurují, to ale znamená, že ze 40 % je vina na řidičích automobilů. Obě skupiny si tak musí uvědomit, že statistiky motorkářů, kteří na našich silnicích zemřou, mohou ovlivnit hlavně oni sami,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí BESIP. 
 
S přicházející motorkářskou sezonou tak stojí za to, připomenout si několik zásad bezpečné jízdy na motorce. 
Mnoho motocyklistů na svém stroji několik měsíců kvůli zimě neseděla a musí se znovu rozjezdit. Je proto dobré nepřeceňovat hned od začátku své síly a mít na paměti, že silnice jsou po zimě často ve špatném stavu nebo mohou být plné nečistot, stále bývá často zhoršená viditelnost a na méně slunečných úsecích cesty je velmi často námraza. Všem těmto podmínkám je potřeba svou jízdu uzpůsobit. 
 
Vždy se snažte předvídat chování ostatních na silnici
Vzhledem k tomu, že motorkáři jsou oproti automobilu vždy těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu, je vhodné se naučit předcházet vzniku rizikových situací. Jako motorkáři vždy počítejte s tím, že ostatní účastníci provozu neumí správně odhadnout vaši rychlost. Počítejte s tím hlavně při dojezdech ke křižovatkám nebo k vedlejším silnicím. Nechávejte si také dostatečný odstup od vozidel před vámi. Chování motorek během brzdění je jiné, a když kolona aut před vámi náhle zastaví, vy už to s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Zvláště ve městě je také dobré počítat s tím, že vám do cesty může velmi nečekaně vstoupit chodec.
 
Řidiči automobilů musí zpozornět
Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.
Informace k bezpečné jízdě na motorce můžete načerpat osobně i na tradiční motoristické výstavě Motocykl 2023, která se bude konat na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech v termínu 2. - 5. 3. 2023. Návštěvníci tam budou moci navštívit i společný stánek BESIP a Policie ČR, kde pro ně bude připravena prezentace airbagové vesty pro motorkáře, kterou si budou moci návštěvníci vyzkoušet v akci přímo na stánku. Dále se mohou těšit na soutěž s tématem bezpečné jízdy na motocyklu, ve spolupráci s Policií ČR zde bude připravena také ukázka motocyklů hlídek dopravní policie. Návštěvníci budou moci zhlédnout také videa, zaměřující se na bezpečnost motocyklistů, krátké preventivní spoty s Lukášem Peškem – motocyklovým závodníkem, 11 krizových situací mezi autem a motorkou na silnici a další.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg