Bezpečný nájezd na dálnici

14. listopadu 2017

Ke zvýšení bezpečnosti na našich silnicích může svým dílem přispět každý řidič. Stačí jen začít přemýšlet nad tím, jak se chováme k ostatním, nebo o tom, jak se ostatní chovají k nám a co je k tomu vede. Ve většině případů přijdete na to, že jste mohli s předstihem udělat „něco“, co by vzniku situace mohlo předejít. Něco, aby vaše jízda byla bezpečná, bez zbytečného stresu i případných slovních výtek ostatním účastníkům provozu. Prostě, aby za všech okolností proběhla v klidu a pohodě.

Pro sestavení správného postupu nájezdu na rychlostní silnici vyjdeme z jednoduché úvahy. Pro bezpečnost je při tomto manévru nejdůležitější zařazení z připojovacího pruhu do průběžného při stejných, nebo co možná nejvíce podobných rychlostech. To znamená, že vozidla, která jedou v připojovacím pruhu, by nejprve měla zvýšit svou rychlost na hodnoty, které jsou co nejblíže hodnotám rychlosti vozidel v průběžném pruhu a teprve potom se plynule zařazovat. Za optimální rychlost při přejezdu z připojovacího do průběžného pruhu lze považovat rychlost 80-90 km/h nebo rychlost, kterou jedou nejpomalejší vozidla v pravém pruhu – nákladní automobily.

Pro zrychlení na uvedenou rychlost je tak bezpodmínečně nutné využít celou délku připojovacího pruhu a zařazovat se až na jeho konci . Realita na silnicích bývá ovšem zcela opačná – pomalu jedoucí vozidla, zpravidla v rychlosti 40-60 km/h se do průběžného pruhu zařazují okamžitě po vyjetí ze zatáčky, kterou připojovací pruh začíná. Vozidla v průběžném pruhu pak musejí v rámci zvýšení bezpečnosti brzdit, nebo vyjet do levého pruhu – pokud je volný.

Připojovací pruh a zákon…

Zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu, se jízdou v připojovacím pruhu zabývá v paragrafu 12 – Jízda v jízdních pruzích. Odstavec 7 zní: „Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu. Jen pro úplnost: nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí.

V následující sekvenci snímků můžete vidět jeden z častých případů, jak to vypadat rozhodně nemá. Při najíždění na rychlostní komunikaci nemyslete jen na sebe, ale i na ostatní. Na silnici totiž zpravidla nejste sami. Pokud jste poslední v řadě, nesnažte se být první. Pokud jste první, neváhejte, šlápněte na plyn a plynule se zařaďte. Neblokujte ostatní, ale vytvořte jim prostor.

Tipy pro bezpečný nájezd na dálnici

  • V připojovacím pruhu nejprve co nejvíce zrychlete. To znamená plný plyn už při výjezdu ze zatáčky nájezdu, pokud to podmínky dovolují.
  • Zkontrolujte situaci i prostor za sebou a v průběžném pruhu pomocí pohledu do zpětných zrcátek – zapněte blinkr.
  • Využijte celé délky připojovacího pruhu až do jeho konce pro co největší zrychlení a plynulé zařazení do průběžného pruhu.
  • Nesnažte se však využívat připojovacího pruhu k předjíždění!
  • Nevynucujte si přednost v jízdě – řidiče v průběžném pruhu nesmíte ohrozit!
  • Pokud nemáte dostatečnou rychlost, nebo prostor pro zařazení, je lepší pokračovat v jízdě a zrychlování odstavným pruhem, než zavinit dopravní nehodu. Stejný způsob je z hlediska bezpečnosti vhodné uplatnit i tam, kde je krátký připojovací pruh, nebo zcela chybí.
  • Myslete na ostatní a za ostatní – předvídejte a buďte ohleduplní i tolerantní!

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

❱   NOVÁ KAMPAŇ

HELE, MOTORKA!

V květnu 2025 spustil BESIP spolu s Českou kanceláří pojistitelů novou kampaň „Hele, motorka!“ zaměřenou na zvýšení bezpečnosti motorkářů na silnicích. Ti totiž představují jedny z nejzranitelnějších účastníků silničního provozu a počet jejich úmrtí a zranění se dlouhodobě nedaří dostatečně snižovat. Kampaň vznikla v rámci projektu „Podívej se 2x“, finančně podpořeného z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

více informací
Experti