Bezpečný nájezd na dálnici

14. listopadu 2017

Ke zvýšení bezpečnosti na našich silnicích může svým dílem přispět každý řidič. Stačí jen začít přemýšlet nad tím, jak se chováme k ostatním, nebo o tom, jak se ostatní chovají k nám a co je k tomu vede. Ve většině případů přijdete na to, že jste mohli s předstihem udělat „něco“, co by vzniku situace mohlo předejít. Něco, aby vaše jízda byla bezpečná, bez zbytečného stresu i případných slovních výtek ostatním účastníkům provozu. Prostě, aby za všech okolností proběhla v klidu a pohodě.

Pro sestavení správného postupu nájezdu na rychlostní silnici vyjdeme z jednoduché úvahy. Pro bezpečnost je při tomto manévru nejdůležitější zařazení z připojovacího pruhu do průběžného při stejných, nebo co možná nejvíce podobných rychlostech. To znamená, že vozidla, která jedou v připojovacím pruhu, by nejprve měla zvýšit svou rychlost na hodnoty, které jsou co nejblíže hodnotám rychlosti vozidel v průběžném pruhu a teprve potom se plynule zařazovat. Za optimální rychlost při přejezdu z připojovacího do průběžného pruhu lze považovat rychlost 80-90 km/h nebo rychlost, kterou jedou nejpomalejší vozidla v pravém pruhu – nákladní automobily.

Pro zrychlení na uvedenou rychlost je tak bezpodmínečně nutné využít celou délku připojovacího pruhu a zařazovat se až na jeho konci . Realita na silnicích bývá ovšem zcela opačná – pomalu jedoucí vozidla, zpravidla v rychlosti 40-60 km/h se do průběžného pruhu zařazují okamžitě po vyjetí ze zatáčky, kterou připojovací pruh začíná. Vozidla v průběžném pruhu pak musejí v rámci zvýšení bezpečnosti brzdit, nebo vyjet do levého pruhu – pokud je volný.

Připojovací pruh a zákon…

Zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu, se jízdou v připojovacím pruhu zabývá v paragrafu 12 – Jízda v jízdních pruzích. Odstavec 7 zní: „Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu. Jen pro úplnost: nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí.

V následující sekvenci snímků můžete vidět jeden z častých případů, jak to vypadat rozhodně nemá. Při najíždění na rychlostní komunikaci nemyslete jen na sebe, ale i na ostatní. Na silnici totiž zpravidla nejste sami. Pokud jste poslední v řadě, nesnažte se být první. Pokud jste první, neváhejte, šlápněte na plyn a plynule se zařaďte. Neblokujte ostatní, ale vytvořte jim prostor.

Tipy pro bezpečný nájezd na dálnici

  • V připojovacím pruhu nejprve co nejvíce zrychlete. To znamená plný plyn už při výjezdu ze zatáčky nájezdu, pokud to podmínky dovolují.
  • Zkontrolujte situaci i prostor za sebou a v průběžném pruhu pomocí pohledu do zpětných zrcátek – zapněte blinkr.
  • Využijte celé délky připojovacího pruhu až do jeho konce pro co největší zrychlení a plynulé zařazení do průběžného pruhu.
  • Nesnažte se však využívat připojovacího pruhu k předjíždění!
  • Nevynucujte si přednost v jízdě – řidiče v průběžném pruhu nesmíte ohrozit!
  • Pokud nemáte dostatečnou rychlost, nebo prostor pro zařazení, je lepší pokračovat v jízdě a zrychlování odstavným pruhem, než zavinit dopravní nehodu. Stejný způsob je z hlediska bezpečnosti vhodné uplatnit i tam, kde je krátký připojovací pruh, nebo zcela chybí.
  • Myslete na ostatní a za ostatní – předvídejte a buďte ohleduplní i tolerantní!

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona