Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!

27. června 2024

Aby byl odjezd i návrat z dovolené co nejbezpečnější, Ministerstvo dopravy spolu s dopravní policií, ŘSD a BESIP připravilo na léto dopravně-bezpečnostní opatření na dálnicích. V pohotovosti jsou desítky odtahových vozidel, které v případě potřeby zajistí Centrální dispečink odtahů ŘSD. K dispozici je také bezplatná asistenční služba Národního dopravního informačního centra 800 280 281. BESIP připravil desatero bezpečné jízdy, policie zvýší dohled nad provozem a na dálničních informačních tabulích budou výzvy k dodržování zásad bezpečné jízdy.

„Prázdninové měsíce patří z pohledu tragických následků nehod k těm nejrizikovějším. Proto chceme řidičům připomínat zásady bezpečné jízdy, jejichž dodržování jim pomůže dostat se na dovolenou včas a bez nehody. Jezdit pomaleji je mnohdy rychlejší cesta k cíli, než zbytečně spěchat a riskovat. Mezi zásady, které chceme řidičům připomínat patří také udržovat bezpečný odstup, poutat se a nedržet v ruce telefon,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V dopravních špičkách budou na informačních tabulích zobrazeny dopravně-bezpečnostní hesla známá i ze zahraničních dálnic, která připomínají základní pravidla: dodržuj rychlost, udržuj odstup, nedrž telefon a jezdi vpravo. Spolu s anglickou variantou budou tyto nápisy na infotabulích v případě, že nebude potřeba zobrazovat důležitější informaci o aktuální provozu.

Mezi důležitá opatření ke zvýšení plynulosti provozu a bezpečnosti na dálnicích patří rovněž zákaz předjíždění kamionů, který s výjimkou trojpruhů platí již na celé dálnici D1 mezi Prahou a Brnem a vybraných úsecích dalších dálnic.

Od ledna letošního roku také funguje Centrální dispečink odtahů ŘSD, který má zefektivnit a urychlit odstraňování nehod a překážek na dálnicích. „Na dálniční síti máme dvacítku středisek, kde je 24 hodin denně v pohotovosti naše asistenční služba a dispečer. Jakmile se dostanete na dálnici do nesnází nebo při nehodě vyjíždíme se zajištěním a pomocí, případně na místo vyráží i odtahová služba s garantovanou dobou dojezdu a odpovídající technikou. Výjezd i pomoc Asistenční služby ŘSD mají řidiči v ceně dálniční známky a nic dalšího na dálnici neplatí,“ říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Informace o provozu jsou také k dispozici na bezplatné lince 800 280 281 nebo na www.dopravniinfo.cz. Národní dopravní informační centrum (NDIC) zároveň poskytuje informace o provozu, překážkách a omezeních navigačním aplikacím.

Dopravní policie: Prevence a dohled nad silničním provozem
Za červenec a srpen 2023 zemřelo na českých silnicích 86 lidí a 376 bylo těžce zraněných. „Podle statistik z loňského prázdninového období mezi nejtragičtější příčinou nehod byla nepřiměřená rychlost, přejetí do protisměru a nevěnování se řízení. Proto i letos upozorňujeme řidiče, aby věnovali dostatek času na přípravu na jízdu, udělali si časovou rezervu, sledovali dopravní zpravodajství, dělali si přestávky a nespěchali,“ říká ředitel dopravní policie Michal Hodboď.

Kromě preventivních akcí bude v rizikové dny a časy zvýšený dohled policistů dopravní a pořádkové policie, kteří se zaměří na dodržování stanovené rychlosti, používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů při přepravě dětí, držení hovorového nebo záznamového zařízení za jízdy, technický stav vozidel a také kontrolu dodržování zákazů předjíždění nákladních automobilů.

Oddělení BESIP také radí udržovat bezpečný odstup od vozidel, soustředit se na řízení, a ne na telefon, jezdit vpravo, dodržovat pravidlo zipu ve zúženích a na nutnost v kolonách tvořit záchranářskou uličku.
„V případě pomalu jedoucí nebo stojící kolony na dálnici a silnici pro motorová vozidla mají řidiči povinnost vytvářet včas záchranářskou uličku, ponechat si odstup od vozidla před sebou pro manévrování. Ulička vzniká vždy mezi pruhem nejvíce vlevo a přiléhajícím pruhem,“ vysvětluje vedoucí BESIP Tomáš Neřold.

Udržovat bezpečný odstup od vozidel před sebou je ideální zhruba na úrovni dvou vteřin. Sledovat je potřeba, kdy vozidlo mine pevný bod, např. dopravní značku, směrový sloupek apod., odpočítat 2 vteřiny. Směrové sloupky na rovném úseku silnice nebo dálnice jsou od sebe vzdálené 50 m. Takový je ideální je bezpečný odstup při rychlosti 90 km/h.
 
5x pro Vaši bezpečnost 5x pro plynulost provozu
1.    Zpomalte
Upravte rychlost v hustém provozu a v místech, kde se pohybuje zvýšený počet chodců a cyklistů. Obzvlášť opatrní buďte také na úzkých silnicích a na mokré vozovce. I když nebudete viníkem krizové situace, nižší rychlost vám dává manévrovací prostor kolizi předejít.
1.    Naplánujte si předem trasu podle navigace
Zjistěte si před odjezdem aktuální situaci na trase a místa dopravních komplikací. Naplánujte si cestu včetně vhodných časů, kdy vyrazit. Zvolte si dopředu oblíbená místa na přestávku.  
2.    Soustřeďte se na řízení, ne na telefon
Když řídíte, nerozptylujte se telefonem nebo manipulací s navigací. Obzvlášť nebezpečné je psaní nebo čtení zpráv. Za 5 vteřin ujede auto při 90 km/h rychlosti 100 m. Nepozornost je častou příčinou přejetí do protisměru a fatálních srážek.  
 
2.    Jezděte vpravo
Na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla se jezdí vpravo, levý pruh je pouze pro předjíždění. Buďte ohleduplní a uvolněte včas předjížděcí pruh. Když ale dojedete pomalejší vozidlo v levém pruhu, nenajíždějte na něj, netrubte, neproblikávejte ho. Udržujte bezpečný odstup.
3.    Nepřemáhejte únavu či zdravotní stav
Přestávky nebo střídání za volantem je vhodné udělat každé 2-3 hodiny. Dopřejte si 15 min. odpočinek, kdy nenamáháte oči. Největší útlum nastává po poledni, po noční jízdě za rozbřesku a před koncem cesty. Pokud nejste fit, neřiďte. Pozor na vliv léků na řízení (zvláště u léků proti bolesti, úzkosti či nespavosti).
3.    Dodržujte pravidlo zipu
V místech zúžení vozovky ze dvou na jeden jízdní pruh platí pravidlo „zip“.  Vozidla srovnají rychlost a vytvoří mezery tak, aby se mohli řidiči z končícího pruhu střídavě řadit do pokračujícího pruhu. Vozidla se „proplétají“ až v místě, kde končí jeden z pruhů, nikoliv dříve.  
4.    Udržujte bezpečný odstup
Udržujte bezpečný odstup od vozidel před sebou zhruba na úrovni 2 vteřin. Sledujte, kdy vozidlo mine pevný bod (např. dopravní značku, směrový sloupek apod.), odpočítejte 2 vteřiny. Směrové sloupky na rovném úseku silnice nebo dálnice jsou od sebe vzdálené 50 m. To je bezpečný odstup při rychlosti 90 km/h.    
4.    Utvořte záchranářskou uličku
V případě pomalu jedoucí nebo stojící kolony na dálnici a silnici pro motorová vozidla vytvořte uličku pro záchranáře. Ulička vzniká vždy mezi pruhem nejvíce vlevo a přiléhajícím pruhem (prostředním, nebo pravým podle počtu pruhů). Vytvořte uličku včas, nikoliv až když zcela zastavíte. Ponechte si odstup od vozidla před sebou pro manévrování.
5.    Připoutejte se na všech sedadlech
Řidič a všichni spolujezdci, včetně těch na zadním sedadle, musí mít za jízdy vždy zapnutý bezpečnostní pás. Požádejte své spolujezdce, ať jsou připoutání. Jinak ohrožují všechny ve vozidle. Airbag bez pásu vás nechrání. Pás má vést přes rameno a přes pánev, nikoliv přes krk a břicho. S nohami na palubní desce riskujete těžké zranění.  
5.    Plynule projíždějte omezením
Dodržujte rychlostní limit v dopravním omezení. Pokud je doprava vedena ve dvou zúžených pruzích, jeďte plynule a střídavě, tak abyste nezůstávali těsně vedle dalšího vozidla.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona