Značka STOP-PROTISMĚR se začne objevovat na nejrizikovějších dálničních úsecích

8. března 2019

Ministerstvo dopravy vydalo povolení k umístění varovných dopravních značek STOP – PROTISMĚR. Tabule budou osazovány na nejrizikovější dálniční úseky. První informační značky STOP – PROTISMĚR se objevily na prvních čtyřech vybraných rizikových lokalitách na dálnicích. Označení STOP – PROTISMĚR by mělo vést k omezení situací, kdy se dezorientovaný řidič dostane do protisměru v nájezdu na dálnici.

Po schválení umístění značek už nic nebrání v jejich instalaci. Značky se nejdříve objeví v lokalitách, které byly policií označeny jako nejrizikovější. Následně bude policie pokračovat ve výběru dalších míst, kde má umístění nové varovné tabule největší význam.

Značení STOP-PROTISMĚR bude nejprve instalováno na čtyřech nejrizikovějších dálničních lokalitách dle návrhu dopravní policie: dálnice D1 na exitu 41 sjezd od Prahy a exitu 357 sjezd od Brna, dálnice D2 na nultém kilometru z centra Brna a dále na dálnici D6 na exitu 146 sjezd od Karlových Varů. Návrhy úseků vychází z rozborů dopravních nehod na dálnicích z důvodu jízdy řidiče v protisměru v letech 2018 i 2019 a tam, kde bylo možné určit konkrétní nájezd, kterým řidič do protisměru vjel.  
Instalece-znacky-STOP-PROTISMER.jpg
V rámci opatření podporovaného BESIP nainstalovalo ŘSD první značky upozorňující na vjetí do protisměru. Jsou na exitech dálnice D1 - 41 sjezd od Prahy a 357 sjezd od Brna, D2 na nultém km z centra Brna a dále na D6 - 146 sjezd od Karlových Varů.

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se samostatným oddělením BESIP, Ředitelstvím silnic a dálnic, dopravní policií a Ministerstvem vnitra plánuje osadit značky i na další problematické úseky. Značka STOP – PROTISMĚR je pouze jedním z opatření, které ŘSD v souvislosti s jízdou v protisměru na dálnici připravuje. Řidičům bude při najíždění na dálnici pomáhat také nový systém vodorovného dopravního značení.
„Nové značení má zvýraznit to, že řidič vjíždí nebo se dostává do protisměru v nájezdu na dálnici, což je jedna z nejnebezpečnějších situací, která se může na dálnici stát. Právě dálniční nájezdy jsou nejrizikovějším místem, a proto značky budou umisťovány tam. S podobnými dopravním značením se mohou řidiči setkat na dálnicích i v sousedních státech, konkrétně v Rakousku a na Slovensku, dále i v Chorvatsku a Slovinsku,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP.      

znacka-protismer.JPG
 

 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona