BESIP varuje před tuningem elektrokol

7. září 2018

Provádět tuning elektrokol je nejen nebezpečné, ale také velmi riskantní! Nehledě na to, že pokud některé hodnoty přesahují stanovené limity, nejedná se dále z hlediska zákona o elektrokolo! Je třeba pamatovat na bezpečnost silničního provozu, dbát na své zdraví a na rizika, která jsou s používání elektrokol spojena. V případě elektrokol by mělo být použití přilby více než samozřejmé! Dle výzkumů by 37 % usmrcených cyklistů přežilo nehodu, kdyby mělo na hlavě přilbu. Neméně důležité je, že  takový zásah může elektrokolo poškodit, dojde ke ztrátě záruky a v případě nehody hrozí u takto upraveného vozidla nejen krytí finančních nákladů v důsledku odpovědnosti, ale také další postihy.

Rychlost a výkon elektrokol je u nás, stejně jako v Evropské unii, legislativně omezen na 25 km/h a 250 W. Ovšem i při těchto rychlostech je třeba se plně věnovat jízdě, dávat pozor a nepřecenit svou schopnost ovládat kolo. Především rychlost, resp. dopomoc elektropohonu nad hranici 25 km/hod může vyvolávat nebezpečné konfliktní situace (špatný odhad ostatních účastníků silničního provozu apod.) s fatálními následky na životech a zdraví.

Tuningem elektrokola je možné zvýšit maximální rychlost pro asistované šlapání. Je však nutné si uvědomit, že takovouto manipulací se z elektrokola stává moped se všemi důsledky, které z toho pro majitele/řidiče vyplývají. To znamená mimo jiné povinnost získat homologaci (schválení typu vozidla pro používání v provozu na pozemních komunikacích).

Jasné stanovisko proti tuningu elektrokol vydala i společnost Bosch eBike Systems, která vyzývá všechny, aby se zdrželi úprav elektrokol, které mají za následek zvýšení výkonu, resp. zvýšení maximální rychlosti elektrické asistence. Je nutné si uvědomit, že výše uvedený technický zásah způsobí trvalé konstrukční změny, na které nejsou navrženy ani výkonné komponenty systému Bosch eBike Systems, uvedl výrobce. Především jsou vyššímu zatížení vystaveny brzdy, jsou však ovlivněny i komponenty jako řídítka, vidlice, rám atd.

Tuning tak ovlivňuje bezpečnost celého elektrokola, což ohrožuje nejen jeho řidiče, ale také ostatní účastníky silničního provozu. Každý, kdo provádí tuning elektrokol, by si měl být vědom možných nehod a zranění z nich plynoucích.

 

Tomáš Neřold
pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Tajemství bezpečných Vánoc na silnicích? Zpomalte!

19. prosince 2024

Vánoce jsou obdobím, kdy se většina z nás těší na setkání s blízkými. Cesty za rodinou a přáteli jsou neodmyslitelnou součástí těchto svátků, kterým se bohužel nehody na silnicích nevyhýbají. Besip si nechal vypracovat Centrem dopravního výzkumu analýzu dopravní nehodovosti na českých silnicích během vánočních svátků za poslední tři roky. Z této analýzy vyplynulo, že u 43 % zraněných byla příčinou dopravní nehody nepřiměřená rychlost. Viníci pod vlivem alkoholu pak „měli na svědomí“ každou 12. zraněnou osobu.

> více informací

Počet nehod na sněhu a náledí vzrostl loni o 10%.

5. prosince 2024

Podle meteorologických předpovědí nás v nadcházejících dnech čeká sněžení, zejména v horských oblastech. Teploty se budou pohybovat kolem nuly, což zvyšuje také riziko námrazy na vozovce. Aby byla vaše jízda bezpečná, přinášíme několik zásad, které je důležité v zimních podmínkách dodržovat. V loňském roce bylo v důsledku nehod vzniklých vlivem námrazy, sněhu a náledí usmrceno 14 lidí, 44 těžce zraněno a 1 122 zraněno lehce. V porovnání s rokem 2022 počet nehod vzrostl o 10 %, přestože zimní měsíce v roce 2023 byly v porovnání s rokem předchozím teplejší.

> více informací

Na silnicích do konce října zemřelo 385 lidí, třetí listopadová neděle již tradičně uctí památku dop

14. listopadu 2024

Do konce října na českých silnicích zemřelo 385 lidí. Tisíce dalších životů tyto události ovšem ovlivnily tím, že při nich přišli o své blízké. Právě třetí neděle v listopadu, kdy se koná Den obětí dopravních nehod, je příležitostí uctít památku všech, kteří při nehodách přišli o život, a zároveň připomenout nutnost prevence a podpory pro přeživší i jejich rodiny. Letos tento den připadá na stejné datum jako výročí Sametové revoluce, tedy 17. listopadu.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona