Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

Kampaň „Hele, motorka!“ se zaměřuje na nejkritičtější dopravní situace, při kterých ke kolizím dochází. Nejčastější příčinou smrtelných nehod motorkářů, které zaviní řidiči aut, je nedání přednosti v místě křížení vedlejší a hlavní silnice nebo při odbočování vlevo. Velkým rizikem jsou i manévry bez kontroly mrtvých úhlů nebo zrcátek, a to především při předjíždění či změně pruhu.

Kampaň proto cílí na vědomou změnu myšlení při jízdě, aby se řidiči naučili motorku nejen fyzicky vidět, ale i počítat s jejich přítomností v provozu. S osvětou budou pomáhat i tři ambasadoři, kteří se s dopravními nehodami a jejich následky setkávají dennodenně — dopravní psycholog Pavel Řezáč, zdravotnická záchranářka Veronika Oslzlá a dopravní policista Jan Straka. 

„Celkový počet úmrtí a těžkých zranění na českých silnicích se daří v posledních letech úspěšně snižovat. Motocyklisté jsou ale skupina, u které pozitivní trend bohužel neplatí. Proto jsme se letos na bezpečnost motocyklistů zaměřili. Projekt „Hele, motorka” je součástí této strategie. Věřím, že právě takto koncipované kampaně založené na datech, výzkumech a kreativním provedení skutečně pomohou snížit počty těžkých zranění a zachránit lidské životy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Základem pro kampaň byla doporučení britských neuropsychologů z Univerzity v Nottinghamu, kteří upozorňují na tzv. SMIDSY efekt („Sorry Mate, I Didn’t See You“). Dochází k němu, když řidič vozidla přehlédne motorku navzdory tomu, že se jejím směrem podíval. Mozek totiž automaticky ignoruje menší, nezvyklé objekty, jakými jsou právě motocykly. „Jako dopravní policista a zároveň motorkář vím, že motorka může být ve zlomku vteřiny tam, kde ji před chvílí nebylo vidět. Proto je nesmírně důležité, aby si řidiči osvojili vědomou kontrolu provozu nejen zrakem, ale i hlavou,“ zdůrazňuje ambasador plk. Jan Straka.

Statistiky ukazují, že téměř 40 procent nehod motocyklistů zaviní řidič auta. Tři čtvrtiny těchto nehod poté končí zraněním nebo usmrcením jezdce na motorce. „Motocyklisté jsou ostatními řidiči často přehlíženi, nejčastěji kvůli špatnému odhadu nebo celkové nepozornosti za volantem, což chceme touto kampaní změnit. Velmi dobře funguje jednoduchý trik — kdykoli za jízdy vidíte motorku, řekněte si nahlas: ‚Hele, motorka!‘ Pomáhá to mozku ji opravdu zaregistrovat,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Motocykly se přitom v posledních letech těší rostoucí oblibě a každoročně jich na českých silnicích přibude přibližně 25 tisíc. Jejich řidiči však zároveň zůstávají nejohroženější skupinou. Riziko vážného zranění je u nich 16 až 20 krát vyšší než u řidičů aut a tvoří až 20 % těžce zraněných. „Motorkář není rival, ale rovnocenný účastník provozu, který má právo na bezpečnou jízdu. Bohužel řidiči aut mnohdy selhávají při jeho detekci. Pokud bychom dokázali přenést vnímání motorkářů i na řidiče, kteří sami na motorce nikdy neseděli, předešli bychom mnoha tragédiím,“ uzavírá Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Celá kampaň se záměrně vyhýbá moralizování či strašení. Místo toho využívá poznatky neurovědy a netradičními prostředky vede řidiče k větší pozornosti. Od května jsou v ulicích a televizi k vidění reklamy inspirované Rorschachovým testem a testem barvosleposti, které po spatření motorky vyzývají k vyslovení hesla „Hele, motorka!“. Součástí kampaně jsou i rádiové vstupy a zapojené jsou i známé osobnosti jako satirik TMBK či zpěvačka Marta Jandová. Část kampaně se objevila i v pražských ulicích, když byla místa s nejvyšším výskytem motorek poseta 362 balónky s nápisem „Hele, motorka!“. Počet v tomto případě nebyl náhodný — tolik motorkářů bylo v posledních pěti letech na českých silnicích usmrceno. Od léta komunikaci doplní hrané televizní spoty, ve kterých ambasadoři budou ilustrovat nejčastější rizikové situaci na silnicích.

Web kampaně: Hele motorka!



Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg