Srážky se zvěří není možné podceňovat, i když nepatří mezi ty nejtragičtější

3. listopadu 2023

Dopravní nehody, při kterých dojde ke srážce vozidla se zvěří, jsou pro řidiče velmi zrádné. Nenadálost těchto střetů dokládá skutečnost, že převážná většina těchto nehod (téměř 85 %) se stala na rovných úsecích komunikací. V případech, kdy došlo při tomto typu nehod k těžkému zranění, se jednalo dokonce o téměř 90% podíl nehod, které se staly na rovném úseku. Statistiky dále ukazují, že ke dvěma třetinám takových dopravních nehod dochází v denních hodinách, při dostatečně dobré viditelnosti.

Okolí komunikace bývá mimo obec velmi často lemováno nízkými křovinami, stromy apod., které řidiči často zakrývají výhled, proto jsou srážky se zvěří tak nepředvídatelné. V průběhu 11 let došlo k postupnému nárůstu těchto nehod (až na cca 15 tis.) a od r. 2019 se drží počet nehod na obdobných hodnotách. V roce 2022 bylo evidováno celkem 14 825 nehod, při kterých došlo ke srážce se zvěří. Při těchto nehodách byl počet usmrcených osob nulový, avšak těžce zraněno bylo 9 osob a 154 osob bylo zraněno lehce. Uvedený počet těžce zraněných je nejnižší za posledních 11 let. Tento relativně příznivý fakt může do určité míry souviset se zvyšující se pasivní bezpečnosti vozidel, zároveň hranice mezi těžkým a smrtelným zraněním je často velmi tenká. Nelze zapomínat na to, že i těžké zranění má velký sociální i emociální přesah.

Obsah obrázku text, Vykreslený graf, snímek obrazovky, řada/pruhPopis byl vytvořen automaticky
Graf Vývoj srážek se zvěří a jejich závažnosti v období 2011-2022
 
Z pohledu druhu pozemní komunikace byly nejvíce zastoupeny silnice všech tříd (každá cca z 20 - 32 %). V případě těžkého zranění byly nejvíce zastoupeny zejména silnice II. a III. třídy (33,3 % a 44,4 %).
Na první pohled se střety se zvěří mohou jevit jako méně důležité s menší závažností. Avšak kromě faktu, že lidské tělo není na větší náraz obecně stavěno, a tento je tedy vždy nežádoucí, může při nestandardní reakci řidiče nehodový děj skončit i nárazem do druhého vozidla, pevné překážky či svahu apod. Nezřídka má řidič tendenci se instinktivně zvířeti vyhnout prudkým vybočením do strany nebo do protisměru, kde může dojít ke střetu s protijedoucím vozidlem, což zpravidla vede k závažnějším následkům. Přičemž správnou reakcí je pouze prudké brzdění a zachování přímého směru tak, aby byla využita deformační zóna v přední části vozidla, která posádce poskytuje největší ochranu a byla maximálně eliminována energie nárazu. Obecně střet se zvěří představuje vždy menší riziko oproti pevné překážce, zároveň jej není možné podceňovat.
Celostátní přehled o druhovém složení sražené zvěře a místech, kde ke srážkám nejčastěji dochází, je k dispozici zde: www.srazenazver.cz
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona