Srážky se zvěří není možné podceňovat, i když nepatří mezi ty nejtragičtější

3. listopadu 2023

Dopravní nehody, při kterých dojde ke srážce vozidla se zvěří, jsou pro řidiče velmi zrádné. Nenadálost těchto střetů dokládá skutečnost, že převážná většina těchto nehod (téměř 85 %) se stala na rovných úsecích komunikací. V případech, kdy došlo při tomto typu nehod k těžkému zranění, se jednalo dokonce o téměř 90% podíl nehod, které se staly na rovném úseku. Statistiky dále ukazují, že ke dvěma třetinám takových dopravních nehod dochází v denních hodinách, při dostatečně dobré viditelnosti.

Okolí komunikace bývá mimo obec velmi často lemováno nízkými křovinami, stromy apod., které řidiči často zakrývají výhled, proto jsou srážky se zvěří tak nepředvídatelné. V průběhu 11 let došlo k postupnému nárůstu těchto nehod (až na cca 15 tis.) a od r. 2019 se drží počet nehod na obdobných hodnotách. V roce 2022 bylo evidováno celkem 14 825 nehod, při kterých došlo ke srážce se zvěří. Při těchto nehodách byl počet usmrcených osob nulový, avšak těžce zraněno bylo 9 osob a 154 osob bylo zraněno lehce. Uvedený počet těžce zraněných je nejnižší za posledních 11 let. Tento relativně příznivý fakt může do určité míry souviset se zvyšující se pasivní bezpečnosti vozidel, zároveň hranice mezi těžkým a smrtelným zraněním je často velmi tenká. Nelze zapomínat na to, že i těžké zranění má velký sociální i emociální přesah.

Obsah obrázku text, Vykreslený graf, snímek obrazovky, řada/pruhPopis byl vytvořen automaticky
Graf Vývoj srážek se zvěří a jejich závažnosti v období 2011-2022
 
Z pohledu druhu pozemní komunikace byly nejvíce zastoupeny silnice všech tříd (každá cca z 20 - 32 %). V případě těžkého zranění byly nejvíce zastoupeny zejména silnice II. a III. třídy (33,3 % a 44,4 %).
Na první pohled se střety se zvěří mohou jevit jako méně důležité s menší závažností. Avšak kromě faktu, že lidské tělo není na větší náraz obecně stavěno, a tento je tedy vždy nežádoucí, může při nestandardní reakci řidiče nehodový děj skončit i nárazem do druhého vozidla, pevné překážky či svahu apod. Nezřídka má řidič tendenci se instinktivně zvířeti vyhnout prudkým vybočením do strany nebo do protisměru, kde může dojít ke střetu s protijedoucím vozidlem, což zpravidla vede k závažnějším následkům. Přičemž správnou reakcí je pouze prudké brzdění a zachování přímého směru tak, aby byla využita deformační zóna v přední části vozidla, která posádce poskytuje největší ochranu a byla maximálně eliminována energie nárazu. Obecně střet se zvěří představuje vždy menší riziko oproti pevné překážce, zároveň jej není možné podceňovat.
Celostátní přehled o druhovém složení sražené zvěře a místech, kde ke srážkám nejčastěji dochází, je k dispozici zde: www.srazenazver.cz
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

Tajemství bezpečných Vánoc na silnicích? Zpomalte!

19. prosince 2024

Vánoce jsou obdobím, kdy se většina z nás těší na setkání s blízkými. Cesty za rodinou a přáteli jsou neodmyslitelnou součástí těchto svátků, kterým se bohužel nehody na silnicích nevyhýbají. Besip si nechal vypracovat Centrem dopravního výzkumu analýzu dopravní nehodovosti na českých silnicích během vánočních svátků za poslední tři roky. Z této analýzy vyplynulo, že u 43 % zraněných byla příčinou dopravní nehody nepřiměřená rychlost. Viníci pod vlivem alkoholu pak „měli na svědomí“ každou 12. zraněnou osobu.

> více informací

Počet nehod na sněhu a náledí vzrostl loni o 10%.

5. prosince 2024

Podle meteorologických předpovědí nás v nadcházejících dnech čeká sněžení, zejména v horských oblastech. Teploty se budou pohybovat kolem nuly, což zvyšuje také riziko námrazy na vozovce. Aby byla vaše jízda bezpečná, přinášíme několik zásad, které je důležité v zimních podmínkách dodržovat. V loňském roce bylo v důsledku nehod vzniklých vlivem námrazy, sněhu a náledí usmrceno 14 lidí, 44 těžce zraněno a 1 122 zraněno lehce. V porovnání s rokem 2022 počet nehod vzrostl o 10 %, přestože zimní měsíce v roce 2023 byly v porovnání s rokem předchozím teplejší.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona