Vyhodnocení projektu "VIDÍŠ SKVĚLE?"

17. listopadu 2019

BESIP připravil audio a video spoty k projektu „VIDÍŠ SKVĚLE?“, které jsou určeny k dalšímu využití, viz přílohy.

Vyhodnocení testování zraku řidičů ve 14 krajích na 28 veřejných akcích

V rámci projektu „Vidíš skvěle?“ proběhlo od půlky srpna do půlky listopadu testování zraku veřejnosti na akcích spojených s osvětou a vzděláváním veřejnosti na celkem 28 místech ve 14 krajích.

Otestováno bylo 3 319osob ve 14 krajích na 28 akcích, tj. na každé akci bylo v průměru otestován zrak 119 osobám. Odborným garantem je Mezinárodní sdružení optiků a optometristů, o.s. a měření provádí jejich členové – optometristé působící v okolí pořádaných akcí.

Z celkového počtu 3 319 otestovaných bylo 52 % mužů a 48 % žen.
Věk testovaných:

15-25

16 %

26-40

34 %

41-61

40 %

65 a více

10 %

 

 
Kdy naposledy byli na kontrole zraku:

před 3 lety a více

44 %

před 2 lety

18 %

rok a méně

38 %

 

 
Kvalita ostrosti zraku:

100-91 %

56 %

90-81 %

  2 %

80-71 %

22 %

70-61 %

  4 %

60-51 %

  8 %

50 a méně %

  8 %

 

 
Osoby s ostrostí zraku pod 50 % by neměli usednout vůbec za volant či řídítka! Z našeho terénního testování je to plných 8% testované populace. Ze vzorku 3319 řidičů je to plných 267 osob.

36% řidičů a řidiček (ostrost zraku v rozmezí 51-90 %) by nemělo vyjíždět bez oční korekce tj. bez použití odpovídajících brýlí či očních čoček.

Korekce zraku v ŘP - 1 320 864 osob

Což značí 22,21 % řidičů, kteří mají podchycenu oční vadu.

Držitelé platného ŘP  – 5 947 108 osob

Z výsledků terénního měření však vyplývá, že oční korekci má nesprávnou nebo žádnou 44 %.

 
Tj. 22% nemá změnu/vadu zraku a tudíž neužívá korekční pomůcky (brýle, kontaktní čočky či jiné) v ŘP podchycenu! A s největší pravděpodobností ani netuší, že špatně vidí.
 
Uvědomme si - Auto jedoucí rychlostí 90 km/h urazí za vteřinu 25 metrů. Pokud rozdíl reakční doby mezi řidičem, který vidí špatně a řidičem, který vidí dobře, bude pouhé 0,1 - 0,2 vteřiny, jedná se o 2,5 - 5 metrů brzdné dráhy navíc. To je rozdíl, který může mít fatální následky.
Test německého ADAC ukázal, že podíl automobilových nehod způsobených špatnou zrakovou ostrostí je srovnatelný s počtem nehod zapříčiněných alkoholem.

Co je screening zraku?

Jedná se o jednoduchý test zraku na speciálním screeningovým přístroji Visiotest, který odhalí, zda dotyčný dobře vidí na dálku na levé, pravé a obě oči současně. Měření ostrosti zraku je metoda, která vede ke zjištění, zda je třeba korekce zraku. Korekce zraku se pak vyjadřuje velikostí dioptrií. Dioptrie je jednotka optické mohutnosti sférické čočky, definovaná jako převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti.

Kde se měřilo:

 16.8. Zlín   21.9. Mošnov
18.8. Hořice 22.9. Mošnov
Kladruby u Stříbra 26.9. Břeclav
24.8. Plzeň-Lobzy 28.9. Mladá Boleslav
25.8. Pelhřimov Chodov
31.8. Most 29.9. Praha
1.9. Most 4.10. Vysoké Mýto
7.9. Karlovy Vary 5.10. Mladé Buky
Lipno nad Vltavou 9.10. Pardubice
12.9. Pohořelice 15.10. Prostějov
14.9. Havlíčkův Brod 22.10. Olomouc
16.9. Jilemnice 23.10. Liberec
19.9. České Budějovice 9.11. Lysá nad Labem
20.9. Zlín 15.11. Praha
 
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg