Roztočenou spirálu agresivity na silnicích chce zastavit kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“

17. září 2020

BESIP ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spouští novou preventivní kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“. Agresivita za volantem může mít tragické následky. Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou reakce ostatních řidičů na tyto situace. 7 z 10 řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě.

Živý přenos můžete sledovat zde:

(https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/1933347?h=f04dd5eb59782163d9f308105f4c4011)

 
 

Agresivitu nejčastěji spouští pomalá jízda

 

„Průzkum, který jsme si nechali zpracovat, ukazuje, že spouštěčem agresivní jízdy je často chování jiných řidičů, a to nemusí jít jen o nebezpečné praktiky, jako je myškování nebo vybržďování. Více než třetina tázaných přiznává, že je do varu přivede pouhá pomalá jízda jiných řidičů. Negativní emoce se snadno šíří, a agresivita tak spouští řetězovou reakci, která zvyšuje riziko vážných nehod,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

„Pokud jde o nejzávažnější projevy agrese na silnicích jako je lepení se na vozidlo před sebou, vybržďování, vysoká rychlost v místech, kde se pohybují chodci a cyklisté, či nebezpečné předjíždění, je třeba jasně trestat a přitvrdit postihy za takový způsob jízdy,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy ČR.
 
Z průzkumu, který pro ČAP provedla agentura STEM/MARK, mimo jiné vyplývá, že:
 

- 88 % lidí je přesvědčeno o vzrůstající agresivitě řidičů
- Za agresivního řidiče se přitom považuje jen 5 % z nich
- 78 % řidičů při jízdě někdy překračuje povolenou rychlost, 63 % nedodržuje bezpečnou vzdálenost
- Téměř každý desátý řidič už někdy záměrně vybržďoval vozidlo za sebou
- Na myšku reagují dvě třetiny řidičů agresivně, na lepení se na zadek auta každý třetí řidič


„Překvapilo nás, kolik dotazovaných dokáže rozpoznat projevy agresivní jízdy u ostatních, avšak u sebe samých potřebný náhled postrádají. Projevy vlastní agrese si uvědomí teprve tehdy, když jsou dotazováni na reakce při konkrétních dopravních situacích,“ komentuje výsledky šetření Jan Matoušek. „Pojmenovat nebezpečné situace a uvědomit si, že se rizikového chování sami dopouštíme, je přitom nezbytným krokem k pozitivní změně. A právě to je cílem této kampaně,“ uzavírá Jan Matoušek.
 

Řízení je jako komunikace bez dostatku informací

 

 „Automobil bohužel dává řidičům podobný pocit anonymity jako virtuální́ prostředí́. Někteří řidiči mají falešnou představu, že musí vychovávat nebo trestat ostatní řidiče za jejich chování. Přitom jedna negativní akce většinou vyvolá další reakci. Agresivní konflikty dostávají do nebezpečí jak ty nejbližší, se kterými cestuji, tak i ostatní účastníky silničního provozu. Nejlepší obranou je defenzivní́ jízda,“ upozorňuje Tomáš Neřold.
 
Stupňující se agresivitu řidičů potvrzuje také plk. Jiří Zlý, ředitel Dopravní policie ČR: „Agrese na silnicích je velmi obecný pojem. Jako dopravní policisté se však v terénu téměř neustále setkáváme s jejími konkrétními projevy, kterou je rychlá jízda, riskantní předjíždění či vědomé nerespektování pravidel silničního provozu. Na počátku sledu událostí s tragickým koncem však nemusí být jen velký vztek, ale i zdánlivě nevinné rozzlobené gestikulování nebo netrpělivé troubení.“ Ač je ve statistikách nehodovosti evidováno za uplynulých deset let „pouze“ 5 535 nehod zapříčiněných agresivní a bezohlednou jízdou, agresivní chování se nepřímo podepisuje na mnoha dalších. Podle České kanceláře pojistitelů vyplatí pojišťovny za nehody způsobené agresivními řidiči zhruba 1,25 až 1,5 miliardy korun. Některé ztráty v důsledku agresivní jízdy však vynahradit nelze. V letošním roce například jen do konce srpna vyhaslo na silnicích 161 životů následkem nehody způsobené nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky, přejetím do protisměru a nedáním přednosti automobilům proti dopravnímu značení či chodcům na přechodech.
 
Na webu agresivitazabiji.cz zjistíte, jaký jste řidič
 
Ve spolupráci s dopravní psycholožkou PhDr. Vlastou Rehnovou je připravena nejen pro řidiče možnost otestovat své vlastní chování za volantem na webu www.agresivitazabiji.cz.
 
Kampaň Agresivita zabíjí, staví na emotivních televizních a radiových spotech popisujících konkrétní nebezpečné situace s fatálními následky, a to nejen pro samotné účastníky dopravních nehod, ale i pro jejich blízké. Rozběhne se také bannerová reklama, kterou doplní i tištěná inzerce. Veškeré aktivity v rámci kampaně jsou financovány z Fondu zábrany škod. 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg