Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji v říjnu a listopadu

17. října 2024

Každá 9. nehoda na našich silnicích bývá způsobena srážkou se zvěří. Takový typ nehod není jen noční můrou řidičů na venkově a rozhodně se netýká pouze případů v noci, spíše naopak. Za tento rok zatím došlo k více než 6 tisícům případů kolizí se zvířaty. Právě nyní je v plném proudu to nejrizikovější období. Nejčastěji totiž ke srážkám aut se zvěří dochází na podzim, zejména během října a listopadu.

Na podzim jsou střety častější kvůli migraci zvěře, kdy se například srnci a jeleni více pohybují při hledání potravy a připravují se na zimní období. Zvýšené riziko bývá ale také na jaře, v dubnu a květnu. Během jara dochází ke zvýšené aktivitě spojené s reprodukcí, což také vede k větší migraci zvěře.
 
Dvě třetiny nehod se stanou v denních hodinách
Za loňský rok bylo na českých silnicích evidováno 10 846 případů kolizí se zvířaty. Bohužel, dvě z těchto nehod skončily tragicky. Jedna z těchto tragických nehod se stala ve tři hodiny odpoledne, což dokazuje, že nebezpečí těchto střetů hrozí i za bílého dne. Dvě třetiny takových nehod se totiž stanou v denních hodinách, při dostatečně dobré viditelnosti. Za loňský rok došlo kromě 2 úmrtí při těchto nehodách ještě k 5 případům těžkého zranění a dalším 166 případům zranění lehkého. 
 
Riziko střetu s protijedoucím vozidlem
Na první pohled střety se zvěří mohou působit jako méně důležité s menší závažností. Řidič má ale přirozeně v případě setkání se zvěří tendenci se instinktivně zvířeti vyhnout. A to buď prudkým vybočením do strany nebo do protisměru. Tam se potom často střetne s protijedoucím vozidlem či pevnou překážkou. 
 
Co dělat, když potkáte zvíře na silnici?
Správnou reakcí je pouze prudké brzdění a zachování přímého směru tak, aby byla využita deformační zóna v přední části vozidla, která posádce poskytuje největší ochranu a byla maximálně eliminována energie nárazu. Obecně střet se zvěří představuje vždy menší riziko oproti pevné překážce, zároveň jej není možné podceňovat.
 
Rizikem jsou rovné úseky
Nenadálost těchto střetů dokládá i skutečnost, že převážná většina těchto nehod (téměř 85 %) se děje na rovných úsecích komunikací. Nepodceňujte proto riziko srážky, zůstávejte ve střehu v každé denní době, zejména v blízkosti zalesněných úseků a otevřených plání. Okolí komunikace bývá mimo obec velmi často lemováno nízkými křovinami, stromy apod., které řidiči často zakrývají výhled. 
 
Klesající četnost nehod
V posledních letech se daří počet těchto dopravních nehod mírně snižovat. Tento relativně příznivý fakt může do určité míry souviset se zvyšující se pasivní bezpečnosti vozidel, zároveň je však třeba myslet na to, že hranice mezi těžkým a smrtelným zraněním je často velmi tenká. 
Celostátní přehled o druhovém složení sražené zvěře a místech, kde ke srážkám nejčastěji dochází, je k dispozici zde: www.srazenazver.cz
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Česká republika obhájila na evropském finále dopravní soutěže stupně vítězů a získala bronz

29. září 2025

Česká republika dosáhla i letos na mezinárodní úrovni dalšího velkého úspěchu – na evropském finále dopravní soutěže mladých cyklistů obhájila bronzové medaile a zařadila se tak mezi nejúspěšnější evropské státy v oblasti dopravní výchovy.

> více informací

Kampaň BESIPu „Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění

24. září 2025

„Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění v soutěži Direct Impact Czech, kde se umístila na druhém místě v kategorii veřejní zadavatelé. Porota ocenila zejména kreativní přístup, jasné sdělení a schopnost upozornit na rizika, která motocyklisté čelí v silničním provozu

> více informací

Usmrcených motorkářů za prázdniny je o třetinu méně než loni

22. září 2025

Během letošních prázdnin se snížil počet smrtelných nehod motocyklistů na českých silnicích, vyplývá z policejních statistik. V červenci a srpnu zahynulo při nehodách o téměř 40 % méně motorkářů než v loňském roce, samotný počet kolizí meziročně klesl zanedbatelně.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg