Čekají nás prázdninové cesty

26. června 2018

V letních měsících se na cesty vydává mnohem více řidičů, a to i takových, kteří toho jinak v průběhu celého roku mnoho nenajezdí. Období dovolených láká nejen na výlety do bližšího i vzdálenějšího okolí, ale řada motoristů vyráží především na dlouhé jízdy například k mořským břehům.
Prázdninové cesty tak mají celou řadu úskalí. Nezvyklou délku trasy, neznámé silnice, které mohou být neúměrně přeplněné, odlišnosti v dopravních předpisech, proměnlivou náladu posádky, velké riziko dopravních kolon, snahu být v cíli co nejrychleji, i nahromadění únavy a stresu z návalu práce před dovolenou. Právě pro období, kdy se nejvíce lidí vydává za vidinou odpočinku u moře, jsou typické především tragické nehody z únavy a drobnější při zmatkování. Další příčinou bývá i přecenění vlastních sil a schopností. Stává se, že řidič, který po celý rok vyráží jen na svou "dobře známou" víkendovou trasu, se vydá nonstop na tisícikilometrový maraton s tím, že on to přeci lehce zvládne. Zapomíná pak třeba i na pravidelné přestávky a snaží se vše odjet „na jeden zátah“ za každou cenu a následky mohou být opravdu tragické. „Doporučujeme, aby si člověk, který jede na dovolenou, cestu naplánoval, podíval se, kde mohou být problémy, čemu se vyhnout a zbytečně neimprovizoval. K tomu může pomoci interaktivní mapa na našem webu. Cesta na dovolenou nejsou dostihy,“ řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Dan Ťok. 

Neúprosné statistiky

Statistiky bohužel hovoří jasně. Nejvíce osob v důsledku dopravních nehod je usmrceno v červenci a srpnu. V období letních prázdnin je usmrcena a těžce zraněna pětina osob. I přesto, že se v posledních letech projevuje snižující se trend fatálních nehod, je toto období značně rizikové a v roce 2017 v průběhu prázdnin zemřelo na silnicích 101 lidí. A nejohroženější jsou v tomto období především nejzranitelnější skupiny v silničním provozu. Jedná se hlavně o děti, cyklisty a motocyklisty.

Nepozornost jako jedna z příčin častých nehod

Intenzita dopravy, dopravní omezení a stres, který si neseme ze zaměstnání bohužel negativně ovlivňují situaci na silnici. Jsou ale i věci, které můžeme ovlivnit sami. Podle statistik a sociologického průzkumu v rámci kampaně „Nepozornostzabiji“ České asociace pojišťoven (na níž BESIP a Policie ČR spolupracují) patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod nepozornost při řízení, kde se ve velkém počtu situací jedná o manipulaci s telefonem, případně nějakým dalším komunikačním zařízením, či navigací apod. Také podle bodového hodnocení řidičů je držení telefonu třetí nejčastější přestupek. Loni jich bylo zhruba 50 000 (a to jsou jen případy, které policie řešila jako přestupek, kolik je ale asi dalších…). „Opravdovým varováním je i fakt, že až třetina řidičů sama přiznává, že za volantem posílá SMS či chatuje,“ uzavřel Tomáš Neřold.

V souvislosti s letními cestami stojí za připomenutí, že za nehody z nepozornosti může i již výše zmiňovaná únava (u mužů to je až 6,8 procenta případů) a neznalost trasy (6 procent).

BESIP připravil mapu s omezením na častých cestách k moři

Mezi úskalí letního cestování patří i zvýšení aktivity správců silnic a dálnic, kteří letní počasí využívají k rekonstrukcím a opravám komunikací. S tím také souvisejí uzavírky a dopravní omezení na trasách, kterými se prázdninoví cestovatelé často vydávají. Statisíce našich turistů se v letním období vydává směrem na jih k moři, především do Chorvatska. Aby si mohli svoji cestu dopředu řádně naplánovat a mohli se co nejbezpečněji a v relativním klidu dostat do cíle prázdninové destinace, připravil BESIP aktualizovanou mapu pro nejvíce využívané trasy právě na cestě na do Chorvatska  s vyznačením omezení nejen v ČR, ale také v zahraničí. „Nejčastěji je diskutována situace na naší D1, ale opravy dálniční sítě vedoucí k dopravním komplikacím jsou na řadě míst i v zahraničí. Nejsme žádnou výjimkou,“ uvedl na konferenci pověřený vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
Vždy je lepší s potížemi dopředu počítat, mít plán cesty, který na komplikace pamatuje a neimprovizovat. BESIP bude tuto mapu během léta průběžně aktualizovat.

Tomáš Neřold

pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz | www.ibesip.cz
  



Zajímavosti ze zahraničí

Slovinsko
  • Děti do 12 let nesmí být převáženy na motocyklu.
  • Je doporučeno vozit s sebou náhradní sadu žárovek a pojistek.
  • Řidič je povinen vytvářet nouzovou uličku pro záchranáře už při dobrzďování do kolony.
  • Řidič ani jiný cestující nesmí během silniční kontroly vystoupit z vozidla bez pokynu policisty.
  • Pokuta hrozí i za jízdu na oranžovou.
  • Pokud předjíždíte, musí blinkry blikat po celou dobu předjíždění.
Slovensko
  • Zařízení GPS nesmí být umístěno ve středu předního skla vozidla. Současně nesmí řidiči bránit ve výhledu.
Itálie
  • Nosič jízdních kol nesmí přesahovat 3/10 délky vozu.
  • Převoz kol na držácích za autem musí být označen speciální deskou 50x50 cm s retroreflexními bíločervenými pruhy.
  • Nesmíte táhnout vozidlo na dálnici.
  • Je nutné zastavit před přechodem pro chodce, jinak hrozí pokuta 150 až 600 eur.
  • Při sražení zvěře je nutné ihned zastavit a volat polici, jinak hrozí pokuta 200 až 400 eur.
Chorvatsko
  • V Chorvatsku musíte mít originální třetí registrační značku, když převážíte jízdní kola tak, že registrační značka vašeho vozidla je zakrytá. Pokud to tak není nebo je značka dělaná podomácku, hrozí vám pokuta 5 000 až 15 000 HRK.
Řecko
  • Je zakázáno používání handsfree sluchátek do ucha.
  • Kempování na neoznačených místech je v Řecku zakázáno.
  • Na kruhovém objezdu má přednost vozidlo najíždějící.
Francie
  • Řidiči jedno i dvoustopých vozidel nesmí používat sluchátka ani handsfree sady do ucha.
  • Telefonovat můžete jen s vestavěnou hands-free sadou.
  • Řidiči motocyklů, mopedů i čtyřkolek musí mít speciální motorkářské rukavice.
  • Děti do 10 let je zakázáno vozit vepředu, pokud má vozidlo na zadních sedadlech místo.
Rakousko
  • Řidič je povinen vytvářet nouzovou uličku pro záchranáře už při dobrzďování do kolony.
Maďarsko
  • Pokud nezaplatíte pokutu v dané výši na místě, je policie oprávněna zabránit pokračování v další cestě nebo vozidlo zabavit. Vozidlo je vydáno až po zaplacení pokuty, do té doby dostanete potvrzení s pokyny.
Bulharsko
  • Doporučujeme dodržovat větší bezpečnou vzdálenost.
  • Dopravní značky jsou buď v azbuce, angličtině, cyrilici nebo latině.


 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg