Seřízení světlometů a testování ostrosti zraku řidičů zdarma

7. října 2019

V týdnu od 7. 10. – 11. 10. 2019 proběhne šestý ročník mezinárodní preventivně bezpečnostní akce „Vidět a být viděn“, která je zaměřena na bezplatnou kontrolu a seřízení světlometů motorových vozidel. Akce je souběžně doprovázena preventivně osvětovou kampaní samostatného oddělení BESIP ve spojení s Mezinárodním sdružením optiků a optometristů „Vidíš skvěle?“, která je zaměřena na bezplatnou kontrolu zraku řidičů.

Ve výše uvedených dnech si mohou všichni motoristé nechat zcela zdarma zkontrolovat a případně seřídit světlomety svých vozů ve vybraných servisech po celé České a Slovenské republice. Aktuální informace o zapojených servisech v rámci České republiky naleznou všichni zájemci na webových stránkách www.videt-a-byt-viden.cz. Aktuální informace o termínech a místech, kde probíhá bezplatné testování ostrosti zraku řidičů, naleznou zájemci na webových stránkách www.ibesip.cz (kampaň „Vidíš skvěle?“).

Cílem akce „Vidět a být viděn“ je upozornit řidiče na rizika spojená s provozem vozidla, které nemá správně seřízené nebo funkční světlomety, a na nutnost pravidelné kontroly autožárovek a funkčnosti celého osvětlení motorových vozidel. Správné seřízení světlometů nebo změření intenzity osvětlení autožárovky, která v průběhu její životnosti klesá, přitom řidiči nemohou zvládnout v domácích podmínkách bez nutného vybavení.

Částečné vyhodnocení testování zraku účastníků silničního provozu v rámci projektu „Vidíš skvěle?“ z 8 krajů na 11 veřejných akcích.
 
V rámci projektu „Vidíš skvěle?“ probíhá od půlky srpna do půlky listopadu testování zraku veřejnosti na akcích spojených s osvětou a vzděláváním veřejnosti na celkem 28 místech ve 14 krajích. Do dnešního dne již proběhlo testování na 20 akcích. Zpracováno bylo 1280 dotazníků (1280 otestovaných osob z 8 krajů na 11 akcích, tj. na každé akci byl v průměru otestován zrak 116 osobám). Odborným garantem je Mezinárodní sdružení optiků a optometristů, o.s. a měření provádí jejich členové – optometristé působící v okolí pořádaných akcí.

Co je screening zraku?

Jedná se o jednoduchý test zraku na speciálním screeningovým přístroji Visiotest, který odhalí, zda dotyčný vidí dobře na dálku na levé, pravé a obě oči současně. Měření ostrosti zraku je metoda, která vede ke zjištění, zda je třeba korekce zraku. Korekce zraku se pak vyjadřuje velikostí dioptrií. Dioptrie je jednotka optické mohutnosti sférické čočky, definovaná jako převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti.

Z celkového počtu 1280 otestovaných bylo 56 % mužů a 44 % žen.
 

Věk testovaných:
15-25 9 %
26-40 40,5 %
41-61 41,5 %
65 a více 9 %
 
Kvalita ostrosti zraku:
100-91 % 58 %
90-81 % 2 %
80-71 % 25 %
70-61 % 1 %
60-51 % 8 %
50 a méně % 6 %
 
 
 
 
Kdy naposledy byli na kontrole zraku:
před 3 lety a více 45 %
před 2 lety 20 %
rok a méně 35 %
 

Osoby s ostrostí zraku pod 60 % by neměli usednout vůbec za volant či řídítka! Na 28 % z testovaných osob (ostrost zraku v rozmezí 61-90 %) by nemělo vyjíždět bez oční korekce tj. bez použití brýlí či očních čoček.
Uvědomme si– auto jedoucí rychlostí 90 km/h urazí za vteřinu 25 metrů. Pokud rozdíl reakční doby mezi řidičem, který vidí špatně a řidičem, který vidí dobře, bude pouhé 0,1 – 0,2 vteřiny, jedná se o 2,5 – 5 metrů brzdné dráhy navíc. To je rozdíl, který může mít fatální následky.

Kampaň „Vidíš skvěle?“ je financována z Fondu zábrany škod spravovaný Českou kanceláří pojistitelů.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona