Rada pro BESIP podpořila změnu bodového systému a sankce za dluh na pokutě

22. března 2021

Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu podpořila úpravu bodového systému a zpřísnění sankcí za nejzávažnější přestupky na silnicích obsažené ve vládní novele zákona o silničním provozu. Rada podpořila také novelu zákona o Policii a Celní správě, která má policii umožnit zadržet tabulku registrační značky vozidla v případě, že by řidič měl neuhrazenou pokutu a odmítl dluh zaplatit.

„Oba návrhy zákonů představují důležitý nástroj k tomu, aby se zvýšila účinnost sankcí za porušování pravidel silničního provozu, zejména u nejzávažnějších dopravních přestupků, a rovněž vymahatelnost těchto sankcí. Především novele zákona o silničním provozu, která mimo jiné zavádí delší zákazy řízení a přehlednější bodový systém, ale vážně hrozí, že takzvaně spadne pod stůl a legislativní proces v tomto volebním období nedokončí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.  
 

Vláda předložila obě novely do Poslanecké sněmovny na přelomu srpna a září loňského roku. U změny bodového systému (novela zákona o silničním provozu Sněmovní tisk 987/0, část č. 1/10 (psp.cz) ale dosud nezačalo projednávání. Novela zákona o Policii a Celní správě (Sněmovní tisk 983/0, část č. 1/6 (psp.cz) je nyní v druhém čtení.
 

Jako svou legislativní prioritu do konce volebního období označilo prosazení změn v zákoně o silničním provozu rovněž Ministerstvo dopravy. Úprava bodového systému a sankcí za porušení pravidel silničního provozu měla začít platit od roku 2022. Návrh zjednodušuje bodový systém na tři sazby a zpřísňuje sankce za vědomé porušení předpisů a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, zavádí také definici tzv. bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Naopak mírnější by podle novely byly sankce za drobné překročení rychlosti či špatné parkování. Současně se doporučuje zajistit snadnější přístup řidičů k informacím o stavu jejich bodového konta.
 

Aktualizace bodového systému je výsledkem čtyřleté odborné diskuse, která byla rovněž otevřena širší veřejnosti. Bodový systém, výše pokut a délka zákazů řízení neprošla v České republice  zásadnější úpravou více než 14 let – od zavedení bodového systému v roce 2006. Novela úspěšně prošla meziresortním připomínkovým řízením i posouzením Legislativní radou vlády.
 

V České republice umírá na silnicích každoročně kolem 500 lidí, ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti dosahují ročně kolem 80 miliard korun. Nová vládní Strategie BESIP si klade za cíl snížit do deseti let počet úmrtí na silnicích na polovinu. Shodný cíl mají nejen státy Evropské unie ale i státy OSN.
 

„Účinný dohled a vymahatelnost práva jsou jednou z pěti priorit nové Strategie BESIP. Zlepšit je potřeba rovněž bezpečnost komunikací (odstraněním nehodových lokalit) a chování mladých řidičů v krizových situacích. Podobně jako v řadě dalších států EU, které v poslední době zpřísňují sankce za nebezpečné přestupky, se ale zvýšení bezpečnosti na silnicích neobejde bez přehlednějších a tvrdších sankcí pro řidiče, kteří ohrožují ostatní,“ dodal Neřold.
 

Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu je stálým poradním orgánem vlády. Jejími členy jsou vedle resortů odpovědných za zvyšování bezpečnosti provozu rovněž zástupci krajů a měst, Centra dopravního výzkumu, České kanceláře pojistitelů či Svazu automobilového průmyslu. Více informací o Radě naleznete zde.  

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg