Půlroční bilance na silnicích v ČR: Neklesá počet usmrcených osob!

17. července 2019

V období leden-červen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 237 osob, tj. o 9 více než v předchozím roce; nejvíce usmrcených osob od roku 2015. Dalších 982 osob bylo těžce zraněno, meziročně o 138 méně – historicky nejnižší počet. Oproti cílům stanoveným Národní strategií bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 (dále jen „NSBSP“) bylo v uplynulém pololetí evidováno již o 81 usmrcených osob více, tj. +52 %! Naopak počet těžkých zranění byl oproti předpokladům o 22 osob nižší, tj. -2 %. NSBSP v oblasti usmrcených osob tak ani v letošním roce nebude s největší pravděpodobností splněna, neboť za celý rok 2019 nemělo být usmrceno v důsledku dopravních nehod více než 362 osob. Souhrnná zpráva k období leden-červen 2019 je k dispozici zde.

Krajské srovnání

Významný meziroční nárůst počtu usmrcených osob byl evidován v Jihočeském kraji, kde již bylo usmrceno 31 osob (meziročně o 15 více, tj. +94 %) a také v Královéhradeckém kraji (20 usmrcených, meziročně +10, tj. +100 %). Prvním krajem, který již v měsíci květnu překročil celoroční předpoklady počtu usmrcených osob dle NSBSP byl Kraj Vysočina (informovali jsme zde). Naopak v hl. m. Praze bylo v uplynulém období usmrceno 8 sob, meziročně o 10 méně, tj. -56 %. Padesátiprocentní meziroční nárůst v oblasti těžce zraněných byl evidován v Olomouckém kraji – 51 těžce zraněných je shodná bilance s první polovinou roku 2017, meziročně však bylo evidováno o 17 těžce zraněných osob více.

Problémy? Rychlost, přednost a předjíždění!

V důsledku nepřiměřené rychlosti bylo v uplynulém půlroce usmrceno 91 a těžce zraněno 258 osob, což představuje podíl na všech usmrcených 38 %, na těžce zraněných pak 26 %,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v.v.i. a dodává: “Z dalších dílčích cílů NSBSP, kde se nedaří v tomto roce plnit vytýčené předpoklady, je nutné zmínit nedání přednosti v jízdě a také nesprávné předjíždění. Přestože bylo meziročně usmrceno o 3 motocyklisty méně, celkových 35 usmrcených je také významně více oproti vytýčeným cílům (pozn. o 15 více, tj. +79 %). I přes meziroční pokles usmrcených a těžce zraněných seniorů (pozn. osob nad 65 let věku) se ani v této oblasti nedaří plnit vytýčené předpoklady.

Zranitelní účastníci silničního provozu

V uplynulých šesti měsících se zranitelní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté) podíleli na všech usmrcených 35 %, na těžce zraněných pak 54 %. Najdou se také „pozitiva“: bilance 31 usmrcených a 202 těžce zraněných chodců je historicky nejnižší, 173 těžce zraněných motocyklistů je také historicky nejméně. Naopak u cyklistů bylo evidováno již 18 smrtelných úrazů, tj. meziročně o 4 více (+29 %). Drtivá většina z nich neměla cyklistickou přílbu! V souvislosti se zranitelnými účastníky silničního provozu, přestože ne vždy jsou následky na životech a zdraví zaviněny jimi samotnými, je nutno opakovaně zdůrazňovat používání retroreflexních materiálů především u chodců, ale také u cyklistů a motocyklistů, cyklistických příleb v případě cyklistů, v případě motocyklistů je pak jednoznačně nutné apelovat především na přiměřenou rychlost, ale také na vzájemnou ohleduplnost všech účastníků silničního provozu.

NOVINKA: Informace o plnění NSBSP v roce 2018

Uplynulý rok byl sedmým rokem realizace NSBSP a současně i druhým rokem realizace revidované NSBSP. Dokument, který hodnotí plnění NSBSP jak pohledem roku 2018, tak uplynulých sedmi let je k dispozici zde. „Informace je koncipovaná novým pohledem – hlavní část vyhodnocení byla zestručněná s důrazem na zřetelně formulované závěry a doporučení,“ říká Mgr. Tomáš NeřoldM.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Součástí vyhodnocení jsou také poznatky z Hloubkové analýzy dopravních nehod a Nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu. Velmi zajímavé jsou simulace reálných dopravních nehod z každého dílčího cíle NSBSP. Nově jsou v rámci dokumentu implementovány mapové podklady z aplikace DOPRAVNÍ NEHODY V ČR, díky kterým lze zobrazit konkrétní lokality / nehody v daném případě s předdefinovanými filtry k usmrceným a těžce zraněným osobám.V informaci byl prostor poukázat na specifické problémy v jednotlivých krajích, resp. na dílčí cíle NSBSP, na které je nutné klást důraz. Na tyto oblasti se každodenně systematicky zaměřují krajští koordinátoři BESIP, kteří jsou v jednotlivých regionech v oblasti prevence zcela klíčovým prvkem.
 
V důsledku dopravních nehod bylo v roce 2018 usmrceno 565 osob, 2 465 osob bylo zraněno těžce a 25 215 nepozornost-zabiji.jpglehce. Uplynulý rok tak z pohledu fatálních následků dopravních nehod nelze hodnotit pozitivně. Zatímco na silnicích EU byl meziročně evidován 1% pokles počtu usmrcených osob, v České republice došlo k 14% nárůstu. Se 62 usmrcenými osobami na 1 milion obyvatel zaostala v uplynulém roce Česká republika o 27 % za evropským průměrem (49 usmrcených na 1 milion obyvatel).
 
zachranarska-ulicka.jpg
Celkové roční ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích překročily v uplynulém roce 82 miliard Kč, což představovalo 1,5 % hrubého domácího produktu (pozn. jedná se o předběžný odhad, finální data budou k dispozici ve 4.Q 2019).


koleje-patri-vlakum.jpg
Součástí materiálu jsou rovněž příklady projektů, akcí a kampaní, které byly v oblasti bezpečnosti silničního provozu v uplynulém roce realizovány, některé z nich byly podpořeny z Fondu zábrany škod.Ulička pro život, Auto vs. motocykl – spolu, nikoli proti sobě, #nepozornostzabíjí, Zpomal – budeš rychlejší, Děti v dopravě, Ty to zvládneš, Nebourám.cz, Jedu s dobou, Linka pomoci řidičům: 1224, Nehodou to začíná, Dopravní konference s BESIPEM & FZŠ, Na kole jen s přílbou, Senior bez nehod, Dopravní jednička, Hlavně bezpečně, Koleje patří vlakům, 1z10.
 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 
[1] Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
[2] Hloubková analýzy dopravních nehod; www.vyzkumnehod.cz
[3] Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu
[4] Aplikace DOPRAVNÍ NEHODY V ČR

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg