Prázdniny jsou rizikovým obdobím pro řidiče, na silnicích za první pololetí zemřelo už 229 lidí

1. července 2022

Letní prázdniny se blíží a s nimi bohužel i období častějších dopravních nehod. Dosavadní bilance letošního roku je navíc velmi varovná. Od ledna do června 2022 zemřelo podle předběžné policejní statistiky na silnicích už 229 lidí, což je za toto období nejvíce od roku 2015. Prázdniny dlouhodobě patří mezi nejrizikovější část roku z hlediska dopravní nehodovosti. Řidiči by tedy měli před odjezdem na dovolenou či prodloužený víkend zpozornět, dodržovat zásady bezpečné jízdy a plánovat trasu s ohledem na možné dopravní komplikace.

Pohled do letošních statistik dopravních nehod zatím není právě optimistický. Letní prázdniny, které právě začínají, jsou přitom na silnicích nejrizikovějším obdobím. V nejbližší době chci předložit vládě nový bodový systém, který snad „přibrzdí“ piráty silnic. Být na sebe ohleduplnější, nespěchat, předvídat, jezdit odpočatí a zbytečně neriskovat můžeme už dnes“, říká ministr dopravy Martin Kupka.


Dlouhodobé statistiky potvrzují, že během prázdnin na silnicích umírá nejvíce lidí. V letech 2011–2019 bylo během července a srpna každý rok usmrceno v průměru 127 lidí, dalších v průměru 569 lidí ročně bylo v důsledku prázdninových dopravních nehod těžce zraněno.

Mezi příčinami smrtelných dopravních nehod za první pololetí letošního roku dominuje nepřiměřená rychlost. Dalšími nejčastějšími příčinami bylo nevěnování plné pozornosti řízení vozidla, přejetí do protisměru, nesprávný způsob jízdy a nedání přednosti.


 
Nejenom v České republice, ale i v dalších státech Evropské unie, evidujeme po uvolnění covidových omezení, citelný nárůst počtu obětí dopravních nehod. V ČR jde ale dokonce o nejhorší bilanci smrtelných nehod za posledních šest let, pokud porovnáme statistiku za leden až květen. Zásadní podíl na tom má jízda  nepřiměřenou rychlostí, nepozornost řidičů a rovněž nepřipoutaní řidiči a spolujezdci,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

BESIP proto shrnuje hlavní doporučení k bezpečné a plynulé jízdě v období prázdnin:
5x pro Vaši bezpečnost
 
  1. Zpomalte
Upravte rychlost v hustém provozu a v místech, kde se pohybuje zvýšený počet chodců a cyklistů.
  1. Soustřeďte se na řízení, ne na telefon
Když řídíte, nerozptylujte se telefonem nebo manipulací s navigací. Obzvlášť nebezpečné je psaní nebo čtení zpráv. Za 5 vteřin ujede auto při 90 km/h rychlosti 100 m. Nepozornost je častou příčinou přejetí do protisměru a fatálních srážek.
  1. Nepřemáhejte únavu či zdravotní stav
Přestávky nebo střídání za volantem je vhodné udělat každé 2-3 hodiny. Dopřejte si 15 min. odpočinek, kdy nenamáháte oči. Největší útlum nastává po poledni, po noční jízdě za rozbřesku a před koncem cesty. Pokud nejste fit, neřiďte. Pozor na vliv léků na řízení (zvláště u léků proti bolesti, úzkosti či nespavosti).
  1. Udržujte bezpečný odstup
Udržujte bezpečný odstup od vozidel před sebou zhruba na úrovni 2 vteřin. Sledujte, kdy vozidlo mine pevný bod (např. dopravní značku, směrový sloupek apod.), odpočítejte 2 vteřiny. Směrové sloupky na rovném úseku silnice nebo dálnice jsou od sebe vzdálené 50 m. To je bezpečný odstup při rychlosti 90 km/h.
  1. Připoutejte se na všech sedadlech
Řidič a všichni spolujezdci, včetně těch na zadním sedadle, musí mít za jízdy vždy zapnutý bezpečnostní pás. Požádejte své spolujezdce, ať jsou připoutání. Jinak ohrožují všechny ve vozidle. Airbag bez pásu vás nechrání. Pás má vést přes rameno a přes pánev, nikoliv přes krk a břicho. S nohami na palubní desce riskujete těžké zranění.
5x pro plynulý provoz
  1. Naplánujte si předem trasu podle navigace
Zjistěte si před odjezdem aktuální situaci na trase a místa dopravních komplikací. Naplánujte si cestu včetně vhodných časů, kdy vyrazit. Zvolte si dopředu oblíbená místa na přestávku.
  1. Jezděte vpravo
Na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla se jezdí vpravo, levý pruh je pouze pro předjíždění. Buďte ohleduplní a uvolněte včas předjížděcí pruh. Když ale dojedete pomalejší vozidlo v levém pruhu, nenajíždějte na něj, netrubte, neproblikávejte ho. Udržujte bezpečný odstup.
 
  1. Dodržujte pravidlo zipu
V místech zúžení vozovky ze dvou na jeden jízdní pruh platí pravidlo „zip“.  Vozidla srovnají rychlost a vytvoří mezery tak, aby se mohli řidiči z končícího pruhu střídavě řadit do pokračujícího pruhu. Vozidla se „proplétají“ až v místě, kde končí jeden z pruhů, nikoliv dříve.
 
  1. Utvořte záchranářskou uličku
V případě pomalu jedoucí nebo stojící kolony na dálnici a silnici pro motorová vozidla vytvořte uličku pro záchranáře. Ulička vzniká vždy mezi pruhem nejvíce vlevo a přiléhajícím pruhem (prostředním, nebo pravým podle počtu pruhů). Vytvořte uličku včas, nikoliv až když zcela zastavíte. Ponechte si odstup od vozidla před sebou pro manévrování.
  1. Plynule projíždějte omezením
Dodržujte rychlostní limit v dopravním omezení. Pokud je doprava vedena ve dvou zúžených pruzích, jeďte plynule a střídavě, tak abyste nezůstávali těsně vedle dalšího vozidla.

Více informací na www.besip.cz.

Přehled největších letních omezení na dálnicích a silnicích 1. tříd v ČR naleznete v přiložené mapě.
Statistiku dopravní nehodovosti naleznete níže:

Příčiny závažných dopravních nehod v letech 2011–2021 v měsících červenec–srpen vs. v ostatních měsících
 
  Následek osoby: usmrcení   Následek osoby: těžké zranění
Příčina nehody Letní prázdniny Ostatní měsíce Rozdíl   Letní prázdniny Ostatní měsíce Rozdíl
nepřiměřená rychlost 34,0 % 38,6 % -4,7 %   28,3 % 28,6 % -0,3 %
nedání přednosti v jízdě 18,1 % 15,1 % 3,0 %   26,0 % 26,9 % -1,0 %
jízda po nesprávné straně vozovky 14,9 % 13,0 % 1,8 %   7,9 % 7,1 % 0,9 %
nesprávný způsob jízdy 13,3 % 12,8 % 0,5 %   16,6 % 15,1 % 1,5 %
nevěnování se řízení 12,3 % 12,1 % 0,2 %   11,6 % 11,4 % 0,2 %
nesprávné předjíždění 4,8 % 4,3 % 0,5 %   4,5 % 3,8 % 0,7 %
nezaviněná řidičem 2,7 % 3,9 % -1,2 %   4,8 % 6,7 % -1,9 %
technická závada vozidla 0,0 % 0,1 % -0,1 %   0,3 % 0,4 % -0,1 %
počet (podíl) 1 345 (21,2 %) 5 004 (78,8 %)     5 921 (21,9 %) 21 166 (78,1 %)  
 
Pozn.: Rozdíly jsou počítány z pohledu letních prázdnin, tzn. zelené odstíny = záporné hodnoty = nižší zastoupení dané příčiny v červenci a v srpnu než po zbytek roku, červené odstíny = kladné hodnoty = opačná situace.
 
Kategorie viníků smrtelných následků dopravních nehod v období leden–květen 2022 (počet viníků se nerovná počtu nehod, protože viník ještě nemusí být určen)
 

Kategorie usmrcených osob (N = 182) při nehodách v období leden–květen 2022
 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona