Na silnicích do konce října zemřelo 385 lidí, třetí listopadová neděle již tradičně uctí památku dop

14. listopadu 2024

Do konce října na českých silnicích zemřelo 385 lidí. Tisíce dalších životů tyto události ovšem ovlivnily tím, že při nich přišli o své blízké. Právě třetí neděle v listopadu, kdy se koná Den obětí dopravních nehod, je příležitostí uctít památku všech, kteří při nehodách přišli o život, a zároveň připomenout nutnost prevence a podpory pro přeživší i jejich rodiny. Letos tento den připadá na stejné datum jako výročí Sametové revoluce, tedy 17. listopadu.

Do konce října na silnicích letos zemřelo 385 lidí. Je to o 16 méně než za stejné období v loňském roce. Mluvíme ale o lidských životech, nejde o bezejmenná čísla ve statistice. Ztráta blízkého člověka nebo vážné zdravotní následky dopravní nehody jsou obrovským zásahem do života rodiny, která se s takovou situací musí vyrovnávat. Usilujme proto společně o to, aby tragických nehod bylo co nejméně a naše cesty měly vždy dobrý konec,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
 
Na blízké obětí dopravních nehod bezprostředně dopadají starosti v návaznosti na vyšetřování i případné trestní řízení, řešení náhrady škod, ale i zhoršení sociální a finanční situace rodiny z důvodu výpadku příjmů dané oběti dopravní nehody. Lidé často neví, na koho se obrátit a kde hledat pomoc. Těžce zasažení mnohdy padají do rukou nevýhodné pomoci ze strany firem věnující se odškodnění za vysoké provize.
 
Nově je dalším nástrojem, který mohou lidé využít, web www.ponehodovapece.cz, který vznikl díky Centru dopravního výzkumu, ve spolupráci s BESIP, Českým sdružením obětí dopravních nehod a dalšími odbornými partnery. Jeho realizace byla financována z grantu Technologické agentury ČR a je jedním z výstupů projektu Komplexního systému ponehodové péče v ČR. 
 
Centrum dopravního výzkumu získalo data od více než 2 tisíc respondentů, kteří v uplynulých deseti letech prožili dopravní nehodu. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že až 30 % lidí po dopravní nehodě může vykazovat znaky posttraumatické stresové poruchy. Web poskytuje komplexní informace v podobě odborné knihy, materiálů ke stažení, ponehodové desatero i mapu s prověřenými kontakty na poskytovatele služeb souvisejících s ponehodovou péčí.
 
Cílem a důvodem pro další rozvoj webu je, aby nikdo nezůstal bez podpory. Pomoc totiž mohou potřebovat nejen příbuzní těch, kteří při nehodě zemřeli, ale i ti, kteří dopravní nehodu způsobili a vyrovnávají se s psychickými následky takové události. Právě podpora hraje hlavní roli v procesu zotavení všech, kterým dopravní nehoda zasáhla do života. Bez ohledu na míru zavinění jsou pro účastníky dopravních nehod důležité dobře dostupné a kvalitní informace.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona