Lukáš Pešek v rámci preventivní akce BESIP projede během víkendu Červenohorské sedlo a Buchlovské ko

19. srpna 2021

Od začátku roku do konce července zemřelo při dopravních nehodách již 46 motocyklistů. Evidováno bylo více než 1 700 nehod s účastí motocyklistů, které skončily těžkým zraněním pro 164 z nich. Závažnost nehod, která je daná počtem usmrcených motocyklistů na 1 000 nehod, je letos nejvyšší za posledních 9 let. Srpen je zároveň dlouhodobě nejtragičtějším měsícem pro motocyklisty. BESIP se proto o víkendu zaměří na dvě rizikové motorkářské lokality - Červenohorské sedlo a Buchlovské kopce. Preventivní akce je součástí letošní kampaně „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ věnované nepřiměřené rychlosti.

Video z akce


Lukáš Pešek, hlavní tvář víkendové akce, který dlouhodobě spolupracuje s oddělením BESIP na preventivních aktivitách zaměřených na bezpečné chování na motocyklech, říká: „Rychle umí jezdit každý, ale je potřeba zvládat techniku jízdy na motocyklu tak, abyste předešli krizovým situacím a dojeli domů k rodině, ke svým blízkým, v pohodě a ve zdraví“.

Zahájení preventivní akce je plánováno na sobotu 21. 8. na Červenohorském sedle od 10:00 hodin za účasti Lukáše Peška, krajského koordinátora BESIP, jesenických policistů a zástupců kraje. V neděli 22. 8. se terénní akce přesune do Buchlovských kopců, k benzinové pumpě Střílky, kde se Lukáš Pešek připojí k dopravním policistům, krajskému koordinátorovi BESIP pro Zlínský kraj a zástupcům Zlínského kraje.

Motocykly si podle údajů prodejců pořizuje v posledních letech čím dál více lidí, především mužů ve středním věku. Vedle investice do svého stroje by ale začínající motorkáři měli také postupně zlepšovat své řidičské schopnosti, například kurzem v motoškole. Kombinace vysoké rychlosti a špatného ovládání motocyklu má bohužel každoročně tragický účet,“ dodal vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.  

Nejvíce usmrcených (13) motocyklistů bylo letos evidováno ve věkové kategorii 35-44 let, nejvíce zraněných (332; 36 těžce a 296 lehce) motocyklistů pak bylo evidováno ve věku 45-54 let. K tragickým nehodám motorkářů nejčastěji přispívá vysoká rychlost a nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky, nepozornost řidiče motocyklu a špatné vyhodnocení situace, které souvisí s nezkušeností motocyklisty a reakcí v panice.

V měsíci srpnu bylo v období let 2011-2020 evidováno nejvíce smrtelných (133), těžkých (793) i lehkých (3 714) zranění motocyklistů. Z pohledu denní doby lze považovat za rizikové odpolední období mezi 14. a 18. hodinou v pátek, sobotu a neděli.

 
Kontakt pro média:
 
Olomoucký kraj:


Ing. Miroslav Charouz

724324606
besip-ok@cspsd.cz
 
Zlínský kraj:
 
Zdeněk Patík
724167175
besip-zk@cspsd.cz
 

Srovnání následků nehod motocyklistů dle jejich příčiny v období leden-červenec 2021 je uvedeno níže.


 
 
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona