Jízda v zimě

14. října 2020

Znáte jednoduché rady, které můžete použít, když vyrazíte se svým vozidlem na cesty?

Doporučené vybavení do vozidla v zimním období:
  • zimní pneumatiky se vzorkem hlubokým alespoň 4 mm;
  • celoobvodové řetězy "padnoucí" právě vašim pneumatikám;
  • chladicí kapalina nemrznoucí alespoň do -25 °C;
  • nemrznoucí kapalina v ostřikovačích;
  • zapalovací svíčky, které nemají za sebou více, než je doporučeno;
  • doplněný a plně dobitý akumulátor s čistými kontakty;
  • překontrolovaná elektrická instalace;
  • škrabka na led;
  • smetáček a lopata na sníh;
  • pomocné startovací kabely;
  • rozmrazovač na zámky (samozřejmě v kapse, ne zavřený uvnitř ve voze);
  • rozmrazovač na skla a stírače přimrzlé k oknu (nikdy je neodtrhávejte násilím);
  • gumové podlážky, které mohou posloužit i pro nouzový rozjezd;
  • gumová těsnění dveří a kapoty preventivně natřené například jelením lojem, glycerinovým nebo silikonovým olejem - půjdou pak snadněji otevírat.

Při nepříznivém zimním počasí lze na cestě očekávat zpoždění, jízdu v kolonách nebo dokonce uzavírku silnice - ať už z důvodu dopravní nehody nebo vyšší hustoty provozu. Jak se tedy připravit na jízdu v zimě? 

  • Poslouchejte před výjezdem dopravní vysílání, předpovědi jako „mrznoucí mrholení“, „vpád mrazivého vzduchu“ či „husté sněžení“ signalizují vždy nebezpečí.
  • Zvažte nutnost cesty; s malými dětmi raději zůstaňte doma.
  • Vyjíždějte vždy s plnou nádrží, rezervním kanystrem, proviantem, teplými nápoji, pytlíkem písku či šotoliny, řetězy a lopatou.
  • Naučte se nasazovat řetězy v klidu a „nasucho“.
  • Když už musíte vézt děti, vezměte jim něco na zabavení během cesty, i když jedete třeba jen 50 kilometrů.
  • Nezapomeňte na léky – to platí zejména pro kardiaky či cukrovkáře.
  • Při hlášení kalamitní situace neváhejte sjet z dálnice a vrátit se domů.
  • V zimním období jsou kratší dny, a tak je jízda za tmy velmi běžným jevem. Při jízdě potmě se pak velmi rychle pozná, zda jste si dali tu práci a vyčistili světla zanesená nečistotami ze silnice. Taková zašpiněná skla světel mohou snížit dosah hlavních světlometů až o 30 m.
  • Nejen v zimě plánujte své cesty a buďte připraveni na nouzové situace, mějte například ve voze ruční baterku a kanystr s rezervními pohonnými hmotami.
  • Nepodceňujte pravidelné servisní prohlídky, kde vám provedou kontrolu systémů důležitých pro bezpečnost, jako jsou brzdy, pneumatiky, řízení a světla.
  • Nezapomínejte, že máte mnohem delší brzdnou dráhku.
 

Před jízdou zkontrolujte aktuální stav vozidla: 

  • Odstraňte vždy námrazu a sníh ze všech oken, abyste dobře viděli – tankový průzor může způsobit značné problémy.
  • Zkontrolujte, zda nejsou stírače přimrzlé ke sklu. Stěrače hrají důležitou roli v bezpečnosti, přes rozmazané šmouhy nebudete dobře vidět. Vyměňte je proto vždy dříve, než bude pozdě.
  • Nemáte-li klimatizaci, ponechejte po rozjezdu mírně pootevřená okna, aby se urychlil proces odmlžování skel.
  • Nesnažte se zahřívat motor během na prázdno při stání vozidla. Pomalou jízdou se motor a posléze i automobil zahřejí rychleji.

Výbava kompletní, vozidlo ve skvělé kondici, ale i přes všechny dobré rady a opatření se můžete dostat do krizové situace. Co dělat a jak se chovat při nepředvídaných situacích? 

  • Pokud musíte vyjet na vozovku pokrytou sněhem nebo ledem, buďte opatrní. Téměř neviditelnou hrozbou je námraza.
  • Dojde-li při jízdě na sněhu nebo na ledu ke smyku, nikdy nebrzděte. V případě smyku předních kol u vozu s předním pohonem sešlápněte spojku, abyste vyřadili ze záběru motor (u automatické převodovky zařaďte polohu neutrál), a stočte přední kola do směru, kterým chcete jet. Při smyku zadních kol stočte přední kola na tu stranu, kam se pohybuje zadní část vozu.
  • Při jízdě v zimních podmínkách je nutné dodržovat alespoň dvojnásobnou vzdálenost od vozidla před vámi, než je obvyklé. Brzdná dráha automobilu na zledovatělém povrchu může být až desetinásobná.
  • Používáte-li sněhové řetězy, nasazujte je na poháněná kola. Řetězy nasazujte, ještě než to začne ve sněhu a kopcích prokluzovat – když je budete na kolech opravdu potřebovat, bude pozdě.
  • Obzvlášť nebezpečné jsou v zimě mosty, lesní úseky, vrcholy kopců a úseky podél vody. Tady musíme počítat s námrazou, i když je momentálně teplota nad bodem mrazu, právě tak jako na promrzlém dláždění.
  • Nejen sníh a led, ale i voda nám může připravit v chladném ročním období horké chvíle. Může totiž dojít k aquaplaningu.
  • Vyvarujte se náhlých manévrů, klidná a plynulá neagresivní jízda je na kluzkém povrchu nejlepším řešením.
  • Když už se rozhodnete předjíždět, tak s rozmyslem a citlivě.
  • Pamatujte, že ani ta nejlepší a nejdražší elektronika fyzikální zákony neošálí.

Další praktické rady a tipy:

Startovací kabely

Použití startovacích kabelů: Připojíme kabel (obvykle červený) na plus pól vybitého akumulátoru příjemce, druhý jeho konec na plus pól akumulátoru dárce. Pak teprve spojíme druhým (obvykle černým) kabelem minus pól akumulátoru dárce s kostrou motoru příjemce (na nenalakovaném místě bloku, vyhneme se tak jiskření). Tedy: minus na kostru. Nastartujeme nejprve dárce, pak teprve příjemce, současně se zapnutím nějakého většího spotřebiče, což by mělo ochránit elektroniku před šokem. Ten po chvíli vypneme. Poté, co motor příjemce naskočí, můžeme motor dárce vypnout. Motor příjemce necháme běžet dál, přistoupíme k odpojení kabelů. Pochopitelně v opačném pořadí. Nejdříve kostru, pak plus pól.
 

Proti ledu

  • Nikdy se nepokoušejte likvidovat led na autě horkou vodou! Sníh z celého vozu smeťte.
  • Sklo nejprve postříkejte rozmrazovačem a pak zbytky ledové tříště odstraňte škrabkou.
  • Rozmrazovač pomůže i při otvírání zamrzlého zámku – máme-li ho ovšem v kapse, nikoli ve voze.
  • Přimrznutí těsnění dveří a kapot zabráníme ošetřením glycerinem či jelením lojem. Přimrzlé uvolníme nastříkáním rozmrazovače. Násilné odtržení těsnění poškodí.
  • Přimrzlé stírače rovněž nejprve rozmrazíme, neodtrhujeme je násilím. Ještě lepší je raménka po zaparkování podložit.
  • Před zimním mytím nezapomeňte všechny zámky přelepit a ošetřit grafitovým prostředkem!

Řidič

  • Měl by mít především pohodlné oblečení, včetně bot.
  • Není od věci se v autě přezout a jet v pohodlných botách.
  • Nikdy neřídit v lyžácích, boty se silnou podrážkou také nepřispívají k bezpečnosti jízdy.
  • Pozor na mokré pedály – noha může sklouznout a místo brzdy sešlápne pedál plynu.
  • Jízda v bundě také nebude nejpříjemnější.
  • Po zahřátí vnitřku vozu je dobré jet v oblečení, které nám bude pohodlné.
  • Lyžařské brýle a beranice také nebudou vhodným oblečením pro jízdu.
  • Měl by si připravit výbavu do vozidla – rozmrazovače, lopatku na sníh, škrabku atd…. viz výše.

Ještě několik zásad pro případné problémy, a to nejen v zimním provozu:

  • V zácpě ponecháme bezpodmínečně volný pruh pro záchranáře.
  • Při zastavení si ponecháme nejméně 4 metry odstupu; nebudeme dýchat výfukové plyny a zachováme si možnost manévrování.
  • Nákladní auta nesmějí ve vánici či při náledí nikdy předjíždět.
  • Motor necháme běžet na volnoběh.
  • Sledujme stav paliva; při volnoběhu se spotřeba pohybuje mezi jedním a dvěma litry za hodinu.
  • V silných mrazech se sesedneme na zadní sedadlo těsně k sobě a společně se přikryjeme dekami nebo kabáty.
  • Občas vsedě procvičujeme prsty u nohou a třeme si ruce.
  • Každé 2 hodiny si na 5 minut venku zacvičíme.
  • Neměli bychom usínat, ve spánku tělo snáze vychládá.
  • Po ukončení několikahodinové zácpy, do které jsme se dostali, bychom měli vyhledat co nejdříve možnost řádného vyspání.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona