Co dělat při dopravní nehodě

14. listopadu 2016

Co dělat při dopravní nehodě?

K dopravní nehodě může dojít velice snadno. Během zlomku jediné vteřiny. Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod, při kterých došlo k usmrcení, patří nepřiměřená rychlost, nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti v jízdě a nesprávné předjíždění. Tyto příčiny bývají často umocněny také bezohledností, nepozorností, či nedostatkem znalostí a zkušeností řidiče.

Vznik dopravní nehody je ve velké míře ovlivněn i okolními vlivy jako je stav komunikace (nerovnost, výmoly, písek, nedostatečná hrubost, vyjeté koleje), počasí (mlha, déšť, sníh, náledí), pád předmětu do jízdní dráhy (strom, kámen, část dopravního vybavení) apod.

Díky nepozornosti za volantem vzniká velké procento dopravních nehod. Jen pro představu. Při rychlosti 100 km/h ujedete za jedinou vteřinu téměř 28 metrů. Při vzniku kritické situace se vše obvykle seběhne velice rychle a je štěstím, když dokážete včas zareagovat a zabránit nehodě vozidla. Co dělat v situaci, kdy už dopravní nehodě nedokážeme zabránit?

Nepanikařte a postupujte systematicky

Stanete-li se účastníkem nebo svědkem dopravní nehody, obvykle je to pro všechny zúčastněné velký šok a psychická zátěž. Proto je vhodné mít v hlavě jasnou představu co dělat a na co si dát pozor.

Modelová situace – Vážná dopravní nehoda se zraněním osob

  1. Zachovejte klid a nepropadejte panice. Zorientujte se v prostoru, ve kterém se nacházíte. Rychlým pohledem okolo sebe zhodnoťte celkovou situaci.
  2. Zjistěte, zda jste schopen se hýbat a opustit prostor (vozidlo). Nalezněte místo, kudy budete moci vozidlo opustit. Nezapomeňte si obléci reflexní vestu.
  3. Pokud běží motor a máte v dosahu klíček zapalovaní, vypněte motor. Pokud necítíte unikající benzín, zapněte varovná světla.
  4. Co nejdříve označte viditelně místo dopravní nehody (výstražný trojúhelník, zapnutí varovných světel. Chráníte tak zejména sami sebe, ale i ostatní.
  5. Zjistěte stav osob, které s vámi cestovali ve vozidle, zda jsou při vědomí, zda komunikují, stav jejich zranění, zda jsou schopni se hýbat. Mluvením se je snažte uklidnit.
  6. Pomozte ostatním, kteří jsou schopni opustit vozidlo a pokud máte k dispozici další reflexní vesty, oblečte jim je. Všechny osoby nasměrujte mimo dopravní rizikový prostor, do přiměřené vzdálenosti v protisměru jízdy od havarovaného vozidla mimo vozovku (za svodidla).
  7. Využijte své organizační schopnosti k zajištění místa nehody a pomoci zraněným – pokud je to možné poproste ostatní nezraněné nebo lehce zraněné, aby vám pomohli, rozdělte úkoly.
  8. Přivolejte pomoc. Tísňová linka záchranné služby – 155, hasiči – 150, policie – 158, nebo centrální číslo 112.
  9. Při komunikaci s dispečerem mluvte klidně a srozumitelně, uveďte:
    - jméno a příjmení,
    - popište co nejpřesněji místo, kde se nacházíte (silnice z X do Y + jméno nejbližší obce, kterou víte, kilometrovník, pokud nevíte přesné místo, tak alespoň orientační záchytné body v krajině (silo, kostel, železnice, skály, apod.). Ve městě uveďte jméno ulice a číslo domu v blízkosti.
    - Formulujte, co se stalo: dopravní nehoda vozidla se zraněním nebo srážka dvou vozidel atp.,
    - celkový počet zúčastněných osob, počet zraněných s přibližným rozlišením zranění (vážně zranění), např. 5 osob celkem, 2 vážně zranění,
    - odpovězte co nejpřesněji na další otázky dispečera a řiďte se jeho pokyny.
  10. Poskytněte základní první pomoc zraněným osobám, jako první se snažte zajistit základní životní funkce (krevní oběh, dýchání, vědomí) – využijte lékárničku. 
    - tepenné krvácení zastavte přímým tlakem ruky/prstů na ráně, tlakovým obvazem, případně zaškrcením nad ránou směrem k srdci,
  11. Pokuste se vyprostit zaklíněné osoby z vraku vozidla. Pokud to není bezpodmínečně nutné k zajištění bezpečnosti (např. hrozba požáru), nehýbejte s osobami s podezřením na zranění páteře.
  12. Do příjezdu záchranných složek oživujte zraněné, s ostatními se snažte komunikovat, aby neupadli do šoku. Případně pomozte zvířatům, která byla účastníky nehody.
  13. Pokud to umožňuje situace, zajistěte majetek proti jeho dalšímu poškození nebo krádeži.
  14. Zajistěte svědky, stopy (důkazy), které by mohly vést k vyšetření příčiny vzniku nehody.

Jak už říkávaly naše babičky, opakování je matka moudrosti. Proto si popíšeme, jak bychom se měli správně zachovat v situaci, kdy se staneme účastníkem nebo svědkem dopravní nehody. Mnohé určitě okamžitě napadne, že vás se to netýká, protože jezdíte opatrně a bezpečně. Ale znáte to: „Nikdy neříkej nikdy“.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg