BESIP spolu s policisty upozorňoval na nepozornost za volantem

2. července 2018

Během prvního prázdninového víkendu proběhla ve všech regionech naší republiky v rámci kampaně #nepozornostzabíjí společná aktivita Police ČR a BESIPu, která se zaměřila především na to, zda řidiči netelefonují za jízdy. Cílem akce bylo přesvědčit řidiče o nevhodnosti používání mobilních telefonů během řízení, dosáhnout tak změny jejich chování, a tím snížit počet dopravních nehod.

besip_nepozornost_akce_1.jpgPodle vyjádření Policie ČR je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod nevěnování se řízení (19,61 %), což je současně třetí nejčastější přestupek českých řidičů (po překročení rychlosti a nepřipoutání se). V posledních letech počty dopravních nehod a jejich následků v důsledku nevěnování se řízení značně stoupají. Jen za rok 2017 zemřelo na českých silnicích 65 osob právě v důsledku nepozornosti za volantem. Zároveň se výrazně proměňuje i chování řidičů. Jednou z nejčastějších příčin rozptýlení při řízení je totiž manipulace s elektronickými zařízeními, kde je stěžejní hlavně manipulace s mobilním telefonem. Podle průzkumu zhruba 60 procent řidičů za volantem telefonuje, ale jen něco málo přes 44 procent používá handsfree. Více než 30 procent při jízdě píše sms nebo chatuje a 16,8 procenta dokonce fotí nebo natáčí videa. „Každodenně vídáváme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ říká k aktuální situaci na silnicích plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Kvůli psaní SMS zprávy, udělané zajímavé fotce, nebo uskutečněnému hovoru způsobí řidiči ročně na našich komunikacích až deset tisíc nehod a škody za 550 milionů korun. A o ztrátách na životech jsme se již výše zmiňovali.

Z pohledu bezpečnosti je během telefonování za volantem řidič ovlivněn zhruba stejným způsobem, jako kdyby měl 0,8 promile alkoholu v krvi. „Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ říká Tomáš Neřold, pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR.
Největším problémem podle Tomáše Neřolda je i to, že řidiči si všechno moc dobře uvědomují, přesto své chování nemění. „Pokud jsme na nějaké schůzce nebo u oběda, případně nastupujeme do letadla, tak dokážeme svůj telefon přepnout do tichého režimu, nebo do režimu letadlo, případně jej úplně vypneme. Ale pokud řídíme automobil, máme pocit, že musíme být neustále k zastižení a co nejvíce online,“ dodává Tomáš Neřold. Navíc jakýkoliv hovor, i pokud jej uskutečníme prostřednictvím handsfree ubírá na pozornosti. A pokud se jedná o emočně náročný hovor, tak ten dokáže přepnout veškeré soustředění z řízení na telefonování.
besip_nepozornost_akce_2-(1).jpg

Bezpečnostní akce se setkala s pozitivním přijetím

Během víkendu policisté v rámci této dopravně bezpečnostní akce zastavili v jednotlivých regionech desítky řidičů jak osobních, tak i nákladních vozidel. Kromě klasické preventivní kontroly a prohlídky, proběhla při kontrole dokladů komunikativní část, kterou s řidiči vedli krajští koordinátoři BESIPu a informovali je o hlavním tématu kampaně #nepozornostzabíjí. Řidiči se o problematiku vesměs zajímají a akci sami kvitovali s porozuměním. V rozhovorech pak v řadě případů potvrzovali, že problematika používání mobilních telefonů za jízdy je závažný problém a často se s ním ve svém okolí setkávají. A ještě jedna zajímavost. Při kontrolách v Královéhradeckém kraji vznikl i nový slogan, resp. pozdrav, který vše velmi dobře vystihuje.
Takže - RUCE NA VOLANT A OČI NA SILNICI!

Tomáš Neřold

pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz | www.ibesip.cz

   

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg