Čeští řidiči nedodržují při jízdě bezpečnou vzdálenost, na vybraných dálnicích jim má pomoci nové zn

6. října 2022

Nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost.

Nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Doporučený odstup 2 vteřiny od ostatních vozidel přitom nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů, vyplývá z aktuálních statistik Ministerstva dopravy. Zlepšit by to mělo nově instalované dopravní značení přímo na vozovce na vybraných úsecích dálnic, které řidičům pomůže bezpečný odstup poznat.

Čeští řidiči a bezpečný odstup
Sběr dat, který probíhal v průběhu loňského roku na českých komunikacích, ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup 2 sekund.  Na silnicích 1. a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou 2s vzdálenost nedodrželo téměř 70 % řidičů. Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat i statistiku, která mapovala situaci, kdy řidiči udržují vzájemnou vzdálenost mezi vozidly 1 sekundu a méně. Porušení bezpečného odstupu pod touto hranicí se dopouštěl na silnicích 1. a nižších tříd každý třetí řidič osobního vozidla (v extravilánu). Při vzdálenosti mezi vozidly 1s a méně je přitom již téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci. Přibližně 0,75 sekund potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat. 
 

Nově instalované dopravní značení na vybraných dálnicích
Podzim a zima jsou na silnicích z hlediska nehodovosti náročným obdobím, dny jsou kratší a zásadně se zhoršuje počasí a s tím spojená viditelnost. Je tedy důležité, aby řidiči byli disciplinovaní a bezpečný odstup, zejména za snížené viditelnosti (šero, déšť, mlha, tma) opravdu dodržovali. 
„Řidiči si často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat. Proto rozšiřujeme informativní značení k bezpečnému odstupu a nechali jsme ho nově nainstalovat i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48. Řidičům toto značení pomůže přímo na vozovce bezpečný odstup poznat,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Na dálnici D1 se značení nachází na 156,5 km v úseku u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26,5 km v úseku u Zdic a na dálnici D48 na 58 km v úseku u Nošovic. 
Řidiči přímo na vozovce uvidí šipky. Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl vždy tyto šipky dvě (jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním). Vodorovné značení doplňuje i svislé dopravní značení Bezpečný odstup. Řidiče na význam bezpečné vzdálenosti upozorňujeme také na proměnném dopravním značení (informačních tabulích) na dálnicích sdělením „Dodržuj odstup/ Keep distance“.
 

Jak vzdálenost odhadnout bez dopravního značení
„I bez dopravního značení se dá dvouvteřinová vzdálenost odhadnout. Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní (dobře poslouží třeba strom či sloup veřejného osvětlení) a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP. 
Dalšími body, podle kterých se lze při odhadu správné vzdálenosti orientovat, jsou směrové sloupky. Ty jsou na rovných úsecích silnice od sebe umístěny ve vzdálenosti 50 m, což je zhruba bezpečná vzdálenost od ostatních vozidel, pokud jedete rychlostí 100 km/hod. 
K určení toho, jak velký odstup od ostatních při jízdě zvolit, lze také využít mnemotechnickou pomůcku „HALB TACHO“, která se propaguje v Německu, kde platí zákonná povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Tato pomůcka říká, že by měl řidič od vozidla před sebou držet odstup, který se rovná polovině rychlosti, která se mu ukazuje na tachometru.

❱   Galerie

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Dopravní soutěž mladých cyklistů 2025 zná své vítěze

19. června 2025

Družstvo základní školy Medlov z Olomouckého kraje zvítězilo v letošním ročníku Dopravní soutěže mladých cyklistů v kategorii do 12 let. Spolu s družstvem základní školy Kravsko z Jihomoravského kraje, které skončilo na druhém místě, tak postupují do evropského finále dopravní cyklistické soutěže, které proběhne v září v srbském Bělehradě. Třetí skončila ZŠ E. Krásnohorské z Ústí nad Labem. Ve starší kategorii do 16 let vyhrálo družstvo základní školy Opatovice nad Labem z Pardubického kraje, druhé místo obsadilo družstvo základní školy E. Krásnohorské z Ústeckého kraje, bronzovou medaili vybojovala ZŠ Čáslav ze Středočeského kraje.

> více informací

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři

9. června 2025

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

> více informací

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg