Zákaz průjezdu křižovatkou na žluté světlo není novinka, blikající zelená v Česku nebude

4. března 2024

V médiích a na sociálních sítích se objevily v poslední době dvě zavádějící informace. Podle jedné úprava bodového systému a sankcí od nového roku zavedla i nový zákaz průjezdu křižovatkou, pokud na semaforu svítí žlutý signál. Podle další ministerstvo zvažuje zavedení tzv. blikající na semaforem pro automobily. Oboje uvádíme na pravou míru.

Projetí křižovatky na žlutou = jízda na červenou
  • Nezastavení na žlutou mělo před novelou zákona o silničním provozu a stále má stejné následky jako jízda na červenou. V tomto ohledu se od 1. ledna nic nezměnilo.
  • Změnila se sankce, která byla před účinností novely na místě ve výši do 2 500 Kč a 5 trestných bodů, nově hrozí pokuta 4 500 – 5 500 Kč a 6 bodů.
  • Při opakovaném projetí křižovatky na červenou nebo žlutou pak hrozilo 4 000 – 7 500 Kč a zákaz činnosti od 1 do 6 měsíců. Nově ve správním řízení je to od nového roku 7 000 – 25 000 Kč. Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 – 6 měsíců. Vždy pak 6 bodů.
  • Signál se žlutým světlem „Pozor!“ znamená povinnost zastavit vozidlo. Platí však výjimka, že pokud je vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Jinými slovy, aby mohl být provoz na křižovatce plynulý a bezproblémový, při rozsvícení žlutého signálu má řidič povinnost zpomalit a zastavit. (Viz § 70 odst. 2 písm. d) z. 361/2000 Sb.)
  • Konkrétní jednání řidiče posuzují policisté individuálně na místě. Vždy záleží na vyhodnocení, jestli dotyčný úmyslně přidal rychlost tak, aby stihl před rozsvícením červené křižovatku projet nebo byl tak blízko křižovatce, že žlutý signál konstantní rychlostí projel.
 
Blikající zelená na semaforech v Česku nebude
 
  • Studii vlivu zavedení vizuální modifikace signálu VOLNO na světelných signalizačních zařízeních v ČR zpracovávalo Centrum dopravního výzkumu v roce 2019. Jako modelové město, kde se ověřovalo, nakolik plynulost provozu a jeho bezpečnost ovlivní blikající zelená na semaforu, byla vybrána Břeclav.
 
  • Na základě vyhodnocení této studie rozhodlo Ministerstvo dopravy již před pěti lety, že blikající zelená v České republice využívána nebude. Od té doby se na tomto názoru nic nezměnilo, i když občas přijde podnět, který zavedení tohoto opatření navrhuje.
 
  • Svou roli v tom hrál paradoxně vznik rizikových situací, přitom je tato novinka naopak měla odstranit, neboť tuzemští řidiči na tento signál nejsou zvyklí a neví, jak se v dané situaci mají zachovat, jestli před křižovatkou zastavit, nebo pokračovat.
 
  • Shrnuto: negativa převážila nad popisovanými pozitivy. Bezpečnost na křižovatkách a zvyšování jejich kapacity či propustnosti se tak i nadále bude řešit za použití jiných nástrojů.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Test nového značení pro motocyklisty má snížit riziko vážných nehod v zatáčkách

29. srpna 2025

Na silnici 1/44 v blízkosti Červenohorského sedla se ode dneška testuje nové vodorovné dopravní značení pro motocyklisty. Elipsy umístěné podél středové čáry pomáhají motocyklistovi udržet se bezpečně ve svém jízdním pruhu. Přispívají tak tomu, aby motocyklista nepřejel do protisměru a vyhnul se kolizím s protijedoucími vozidly.

> více informací

Děti se brzy vrátí do škol, Besip přináší Desatero bezpečné cesty do školy

29. srpna 2025

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu pro školáky i řidiče jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik vyplývá, že právě ranní cesta do školy je nejkritičtějším časovým intervalem dne. Řidiči by proto měli být v prvních dnech školy obzvlášť opatrní a předcházet nehodám s dětmi. Hlavně prvňáčci by se měli na svůj nový školní režim dobře připravit a cestu do školy si s rodiči nebo staršími sourozenci nacvičit. BESIP přináší všem školákům nové ilustrované „Desatero bezpečné cesty do školy“, které jim hravou formou připomene nejdůležitější zásady bezpečného pohybu v silničním provozu.

> více informací

Promiň, kámo, neviděl jsem tě! Tragické srážky aut s motorkáři jsou často důsledkem přehlédnutí

26. srpna 2025

Motorkáři patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Jen od ledna do července letošního roku si dopravní nehody mezi motocyklisty vyžádaly 28 obětí. Čtyři z deseti nehod s účastí motorky přitom mají na svědomí řidiči aut. Jedním z hlavních důvodů těchto nehod je psychologický jev známý jako SMIDSY, tedy „Promiň, kámo, neviděl jsem tě“ (z anglického Sorry Mate, I Didn’t See You). Jde o situace, kdy se řidič automobilu dívá směrem k přijíždějícímu motocyklu, ale přesto ho nezaregistruje.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg