Zákaz průjezdu křižovatkou na žluté světlo není novinka, blikající zelená v Česku nebude

4. března 2024

V médiích a na sociálních sítích se objevily v poslední době dvě zavádějící informace. Podle jedné úprava bodového systému a sankcí od nového roku zavedla i nový zákaz průjezdu křižovatkou, pokud na semaforu svítí žlutý signál. Podle další ministerstvo zvažuje zavedení tzv. blikající na semaforem pro automobily. Oboje uvádíme na pravou míru.

Projetí křižovatky na žlutou = jízda na červenou
  • Nezastavení na žlutou mělo před novelou zákona o silničním provozu a stále má stejné následky jako jízda na červenou. V tomto ohledu se od 1. ledna nic nezměnilo.
  • Změnila se sankce, která byla před účinností novely na místě ve výši do 2 500 Kč a 5 trestných bodů, nově hrozí pokuta 4 500 – 5 500 Kč a 6 bodů.
  • Při opakovaném projetí křižovatky na červenou nebo žlutou pak hrozilo 4 000 – 7 500 Kč a zákaz činnosti od 1 do 6 měsíců. Nově ve správním řízení je to od nového roku 7 000 – 25 000 Kč. Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 – 6 měsíců. Vždy pak 6 bodů.
  • Signál se žlutým světlem „Pozor!“ znamená povinnost zastavit vozidlo. Platí však výjimka, že pokud je vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Jinými slovy, aby mohl být provoz na křižovatce plynulý a bezproblémový, při rozsvícení žlutého signálu má řidič povinnost zpomalit a zastavit. (Viz § 70 odst. 2 písm. d) z. 361/2000 Sb.)
  • Konkrétní jednání řidiče posuzují policisté individuálně na místě. Vždy záleží na vyhodnocení, jestli dotyčný úmyslně přidal rychlost tak, aby stihl před rozsvícením červené křižovatku projet nebo byl tak blízko křižovatce, že žlutý signál konstantní rychlostí projel.
 
Blikající zelená na semaforech v Česku nebude
 
  • Studii vlivu zavedení vizuální modifikace signálu VOLNO na světelných signalizačních zařízeních v ČR zpracovávalo Centrum dopravního výzkumu v roce 2019. Jako modelové město, kde se ověřovalo, nakolik plynulost provozu a jeho bezpečnost ovlivní blikající zelená na semaforu, byla vybrána Břeclav.
 
  • Na základě vyhodnocení této studie rozhodlo Ministerstvo dopravy již před pěti lety, že blikající zelená v České republice využívána nebude. Od té doby se na tomto názoru nic nezměnilo, i když občas přijde podnět, který zavedení tohoto opatření navrhuje.
 
  • Svou roli v tom hrál paradoxně vznik rizikových situací, přitom je tato novinka naopak měla odstranit, neboť tuzemští řidiči na tento signál nejsou zvyklí a neví, jak se v dané situaci mají zachovat, jestli před křižovatkou zastavit, nebo pokračovat.
 
  • Shrnuto: negativa převážila nad popisovanými pozitivy. Bezpečnost na křižovatkách a zvyšování jejich kapacity či propustnosti se tak i nadále bude řešit za použití jiných nástrojů.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona