Zákaz průjezdu křižovatkou na žluté světlo není novinka, blikající zelená v Česku nebude

4. března 2024

V médiích a na sociálních sítích se objevily v poslední době dvě zavádějící informace. Podle jedné úprava bodového systému a sankcí od nového roku zavedla i nový zákaz průjezdu křižovatkou, pokud na semaforu svítí žlutý signál. Podle další ministerstvo zvažuje zavedení tzv. blikající na semaforem pro automobily. Oboje uvádíme na pravou míru.

Projetí křižovatky na žlutou = jízda na červenou
  • Nezastavení na žlutou mělo před novelou zákona o silničním provozu a stále má stejné následky jako jízda na červenou. V tomto ohledu se od 1. ledna nic nezměnilo.
  • Změnila se sankce, která byla před účinností novely na místě ve výši do 2 500 Kč a 5 trestných bodů, nově hrozí pokuta 4 500 – 5 500 Kč a 6 bodů.
  • Při opakovaném projetí křižovatky na červenou nebo žlutou pak hrozilo 4 000 – 7 500 Kč a zákaz činnosti od 1 do 6 měsíců. Nově ve správním řízení je to od nového roku 7 000 – 25 000 Kč. Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 – 6 měsíců. Vždy pak 6 bodů.
  • Signál se žlutým světlem „Pozor!“ znamená povinnost zastavit vozidlo. Platí však výjimka, že pokud je vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Jinými slovy, aby mohl být provoz na křižovatce plynulý a bezproblémový, při rozsvícení žlutého signálu má řidič povinnost zpomalit a zastavit. (Viz § 70 odst. 2 písm. d) z. 361/2000 Sb.)
  • Konkrétní jednání řidiče posuzují policisté individuálně na místě. Vždy záleží na vyhodnocení, jestli dotyčný úmyslně přidal rychlost tak, aby stihl před rozsvícením červené křižovatku projet nebo byl tak blízko křižovatce, že žlutý signál konstantní rychlostí projel.
 
Blikající zelená na semaforech v Česku nebude
 
  • Studii vlivu zavedení vizuální modifikace signálu VOLNO na světelných signalizačních zařízeních v ČR zpracovávalo Centrum dopravního výzkumu v roce 2019. Jako modelové město, kde se ověřovalo, nakolik plynulost provozu a jeho bezpečnost ovlivní blikající zelená na semaforu, byla vybrána Břeclav.
 
  • Na základě vyhodnocení této studie rozhodlo Ministerstvo dopravy již před pěti lety, že blikající zelená v České republice využívána nebude. Od té doby se na tomto názoru nic nezměnilo, i když občas přijde podnět, který zavedení tohoto opatření navrhuje.
 
  • Svou roli v tom hrál paradoxně vznik rizikových situací, přitom je tato novinka naopak měla odstranit, neboť tuzemští řidiči na tento signál nejsou zvyklí a neví, jak se v dané situaci mají zachovat, jestli před křižovatkou zastavit, nebo pokračovat.
 
  • Shrnuto: negativa převážila nad popisovanými pozitivy. Bezpečnost na křižovatkách a zvyšování jejich kapacity či propustnosti se tak i nadále bude řešit za použití jiných nástrojů.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Česká republika obhájila na evropském finále dopravní soutěže stupně vítězů a získala bronz

29. září 2025

Česká republika dosáhla i letos na mezinárodní úrovni dalšího velkého úspěchu – na evropském finále dopravní soutěže mladých cyklistů obhájila bronzové medaile a zařadila se tak mezi nejúspěšnější evropské státy v oblasti dopravní výchovy.

> více informací

Kampaň BESIPu „Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění

24. září 2025

„Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění v soutěži Direct Impact Czech, kde se umístila na druhém místě v kategorii veřejní zadavatelé. Porota ocenila zejména kreativní přístup, jasné sdělení a schopnost upozornit na rizika, která motocyklisté čelí v silničním provozu

> více informací

Usmrcených motorkářů za prázdniny je o třetinu méně než loni

22. září 2025

Během letošních prázdnin se snížil počet smrtelných nehod motocyklistů na českých silnicích, vyplývá z policejních statistik. V červenci a srpnu zahynulo při nehodách o téměř 40 % méně motorkářů než v loňském roce, samotný počet kolizí meziročně klesl zanedbatelně.

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg