Vlivem aktuálního počasí čeká na řidiče hrozba v podobě náledí.

8. prosince 2023

Zatímco při jízdě na sněhu jsou řidiči zvyklí zpomalit a přizpůsobit jízdu viditelně zhoršeným podmínkám, jakmile se mírně oteplí a sníh začne roztávat, řidiči většinou začnou polevovat ve své přirozené ostražitosti. Náledí, které nás pravděpodobně na mnoha místech v následujících dnech čeká, právě kvůli tomu, že teploty se budou pohybovat kolem nuly, vás tak může nečekaně zaskočit. Mnoho řidičů na tuto skutečnost není připraveno a ve velkých rychlostech potom na namrzlé silnici dostane smyk. V loňském roce bylo v důsledku nehod vzniklých vlivem námrazy, sněhu a náledí usmrceno 21 osob, 40 těžce zraněno a 936 zraněno lehce, dlouhodobě mezi nejrizikovější měsíce v tomto ohledu patří právě prosinec a leden.

„Řidiči by měli v těchto dnech myslet zejména na to, že zatímco přes den původní sněhová pokrývka roztává, v noci opět může tento roztátý sníh namrzat. Promrzlá silnice si také drží chlad a kvůli tomu námraza vzniká i při teplotách nad nulou, kdy by ji většina řidičů pravděpodobně nečekala. K tomuto jevu dochází zejména na specifických místech jako jsou mosty nad řekami, lesní cesty či zastíněné úseky silnic. Je tedy důležité, aby zejména v ranních hodinách, které jsou nejrizikovější, řidiči počítali s tím, že povrch vozovky může být pokrytý právě náledím, na kterém mohou snadno ztratit kontrolu nad vozidlem,“vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení Besip Ministerstva dopravy. 
 
Je důležité si připomenout, že právě na rizikové úseky silnic, které mají tendenci namrzat, upozorňují řidiče modré směrové sloupky. Pokud tedy při své jízdě tyto sloupky v následujících dnech spatříte, měli byste se mít na pozoru a počítat s tím, že silnice může být v těchto místech namrzlá. Za zmínku stojí i tzv. černý led. Ten vzniká tehdy, když se na povrchu vozovky vytvoří tenká vrstva vody, která následně zmrzne. Přes den se černý led může více lesknout, ovšem za tmy není příliš způsobů, jak jej rozeznat od pouhé mokré silnice. Černý led se přesto dá poznat například dle stříkající vody od pneumatik z vozů jedoucích před vámi.

Pokud už se vám stane, že s autem dostanete smyk, pamatujte na to, že obecně je důležité nezačít prudce brzdit. Pokud dostanete smyk přední nápravy, je dobré ubrat plyn, nebrzdit, vyrovnávat volantem vůz a u vozu s manuálním řazením sešlápnout spojku do doby, než zase získáte nad vozidlem kontrolu. 
U smyku zadní nápravy, kdy se vám auto začíná točit kolem své osy je dobré opět ubrat plyn, nebrzdit, natočit volant opačným směrem, než se otáčí zadní část auta a sešlápnout spojku. Moderní auta mají tu výhodu, že vám navíc pomohou díky elektronické stabilizaci podvozku vzniklý smyk vyrovnat.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

6. května 2025

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.

> více informací

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona