Předjet cyklistu? Pozor na 1,5 metru. Jak na to, poradí BESIP

27. ledna 2022

Od 1. ledna platí v České republice povinnost předjíždět cyklisty s bočním odstupem 1,5 metru. Ohleduplnost vůči cyklistům a dodržování bezpečného odstupu pomáhá předcházet kolizím, které mohou skončit fatálně. „Je třeba brát v úvahu, že v případě střetu s motorovým vozidlem je cyklista mnohem zranitelnější a hrozí mu vážnější následky. Zároveň je ale důležité, aby také cyklisté dodržovali pravidla silničního provozu a pohybovali se po komunikacích bezpečně,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. BESIP proto ve spolupráci s iniciativou Ukaž respekt připravil základní otázky a odpovědi k tomuto tématu.

Kdy musím předjet cyklistu s odstupem 1,5 m a kdy jen 1 m?
Pokud to prostor dovolí, je vždy lepší předjíždět cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. Zákon však pamatuje i na další situace, a tak v případech, kdy je povolena maximální rychlost 30 km/h, stačí k předjetí boční vzdálenost jednoho metru.

Podle čeho poznám 1,5 metru při předjíždění cyklisty?
Představte si, že předjíždíte auto. Další pomůckou je, že pravé kolo vašeho auta je při předjíždění přibližně na středové čáře. Základní šířka jízdního pruhu je 3 m. Bezpečný odstup je tedy zhruba polovina jízdního pruhu. Musíte jej ale měřit od řídítek cyklisty (od bodu, který nejvíce vystupuje do komunikace). Proto si raději odhad nekomplikujte a vnímejte cyklistu tak, jako byste předjížděli osobní auto.

Proč vlastně 1,5 metru?
Je to bezpečný boční odstup při předjíždění. Poukazují na to například soudní znalci z oboru dopravy. Žádný cyklista nejede úplně rovně. Může se také vyhýbat nerovnosti, díře nebo může najet na kámen. Vozidlo při předjíždění vytváří vzdušný vír, který může cyklistu vyvést z rovnováhy. Obzvlášť to platí v případě nákladních vozidel. Boční odstup 1,5 metru je tedy opatření, které předchází rizikovým situacím a zachraňuje životy.

Mohu cyklistu předjet i přes nepřerušovanou čáru?
Ano, i na toto zákon pamatuje, a tak při předjíždění cyklisty můžete přejet podélnou čáru souvislou. Nezapomínejme ale na to, že při předjíždění cyklisty je stejně jako dosud třeba dodržet všechna pravidla bezpečného předjížděcího manévru. Nezapomeňte dát znamení o změně směru jízdy a neohrozte řidiče jedoucí za vámi. Řidič nesmí předjíždět, nemá-li před sebe dostatečný rozhled, dále pak pokud by se nemohl bezpečně zařadit nebo by ohrozil či omezil protijedoucí řidiče nebo cyklisty či chodce pohybující se na vozovce. Předjíždět se nesmí například také na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.

Musím cyklistu předjet s odstupem 1,5 metru, když jede v pruhu pro cyklisty?
Ne, v místech, kde je vyznačený ochranný nebo vyhrazený pruh pro cyklisty, pravidlo 1,5 metru neplatí. V tomto případě se jedná o souběžnou jízdu.

Jaký je rozdíl mezi cyklistickým koridorem a pruhem pro cyklisty?
Koridor je pouze informativní orientační značení. Pro úplnou představu jde o piktogram cyklisty namalovaný na vozovce, není však ohraničený přerušovanou podélnou čárou. Dává signál lidem za volantem, že se v daném úseku cyklisté často pohybují a informuje o tom, jaký je doporučený bezpečný průjezd cyklistů danou komunikací. Je proto nutné dodržovat boční odstup 1,5 m od cyklisty.
Oproti tomu vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, který je vyznačený svislým dopravním značením a na vozovce zpravidla červeně podbarveným obrázkem kola, je určen pouze cyklistům, motoristé do něj nesmí vjíždět (s výjimkou objíždění překážky či při parkování). V tomto případě tedy neplatí povinnost udržovat od cyklisty bezpečný odstup 1,5 m. Cyklista je chráněn vyhrazeným jízdním pruhem, nejedná se o předjíždění.

 Jaký je rozdíl mezi cyklostezkou a stezkou pro chodce a cyklisty?
I když se to může na první pohled zdát jen jako slovíčkaření, opravdu tomu tak není, rozdíl je velký. Může samozřejmě mást, že opravdových cyklostezek, které jsou určeny pouze pro jezdce na kole, zase až tolik není. Taková cyklostezka je označena dopravní značkou kulatou, kde na modrém podkladu najdete piktogram jízdního kola. Stejně jako cyklisté v sedle nesmí na chodníky, nesmí ani chodci na takovéto cyklostezky.
Druhým případem jsou stezky opatřené podobnou značkou, na které však kromě kola najdete i piktogram chodce. Zde se jedná o stezku společnou pro kola i chodce a je nutné, aby se zde tyto dvě skupiny k sobě chovaly ohleduplně.

Jsem na kole povinen užít cyklostezku?
Bezpečnější je pohybovat se po cyklostezce než spolu s auty v silničním provozu. Nicméně od 1. ledna platí výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.

Odkud se 1,5 metru měří?
Při předjíždění cyklisty je nutné předpokládat, že tento může na kole méně či více vybočit z přímého směru, ačkoliv by tak měl činit jen v nevyhnutelných případech. I proto zde máme nové pravidlo 1,5 metru. Právě kvůli možnému vybočení se měří tato vzdálenost od nejširšího bodu cyklisty, kterým jsou řídítka, a u auta je to pak zrcátko.

Jaké jsou sankce při nedodržení odstupu?
Jde o nové pravidlo, takže je tato otázka zcela na místě. Řečí paragrafů se jedná o přestupek dle ust. § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb., které vyměřuje na místě pokutu do 2 000 Kč, ve správním řízení je to pak 1 500 – 2 500 Kč.

Mohou jet dva cyklisté vedle sebe?
Bylo by příjemné probrat důležitá či zajímavá témata už během jízdy, ale nechte si to raději až na zastávku na kávu či jiný nealkoholický nápoj. Jízda vedle sebe je totiž zakázaná.

Jaká je povinná výbava cyklisty?
Jde především o to, čím máte vybavené své kolo. Pamatujte si, že hlavní zásada je být vidět. Je to dobré pro bezpečnost vaši i kolegů za volantem. Proto má mít váš bicykl zadní odrazku červené barvy, přední odrazku bílé barvy a odrazky oranžové barvy (autožluť) na obou stranách pedálů. Pokud ale máte světlo odrážející materiály umístěny na obuvi nebo v blízkosti pedálů, pak toto řešit nemusíte. Ostatně kdo má takzvané nášlapy, ví, že na ně umístit odrazky opravdu nejde. Mít byste je ale měli i ve výpletu kola.
Za snížené viditelnosti je pak nutné mít světlo svítící dopředu bílým světlem a zadní svítilnu červené barvy. Ty řada cyklistů dnes zná pod označením blikačky. Je však třeba dodržovat bílé světlo vepředu a červené vzadu.
Ačkoli řada lidí považuje za nezbytnou součást výbavy také přilbu, pravidla jsou taková, že povinná je jen u cyklistů do 18 let. Všem ostatním ji ale velmi doporučujeme. Nikdy totiž nevíte, co vás může i na cyklostezce nebo jen cestou do obchodu potkat.

Můžu si dát na kole pivo?
Maximálně nealkoholické. V Česku totiž platí nulová tolerance alkoholu jak za volantem, tak i v sedle bicyklu.

Smí cyklista na silnice první třídy?
Smí, ale s ohledem na vlastní bezpečnost to nedoporučujeme. I cyklista by měl následovat pravidlo, které zná každý řidič auta, kterými ostatně mnozí cyklisté jsou, tedy že v silničním provozu nesmí ohrožovat ani omezovat.

Můžu si zkrátit cestu jízdou po chodníku?
Cyklisté na chodník nepatří. Stejně jako chodec nepatří na cyklostezku. I toto pravidlo je upraveno zákonem, který říká, že chodník je vyhrazen pro pohyb pěších. Takže pokud už na chodník musíte, hezky z kola dolů.
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S příchodem jara se na silnice vracejí motorkáři a cyklisté. Na co si dát pozor?

17. dubna 2025

S teplým počasím se na české silnice každoročně ve zvýšené míře vracejí motorkáři a cyklisté. Tento přirozený sezónní jev však přináší i rizika. Po zimní přestávce nejsou jen motocyklisté a cyklisté méně „rozejetí“, ale také ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Přitom právě jaro a období Velikonoc bývají každoročně spojeny se zvýšeným počtem nehod těchto zranitelných skupin.

> více informací

Česko se blíží evropskému standardu, má nejbezpečnější silnice ze zemí V4

31. března 2025

Česká republika se v roce 2024 umístila na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česká republika zaznamenala dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Českem a Maďarskem (17 %), zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.

> více informací

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

9. ledna 2025

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona