Měření zraku během října ukázalo, že 28 % řidičů jezdí se špatnou korekcí zraku

7. listopadu 2022

Říjnová akce BESIP a GrandOptical ukázala, jak jsou na tom čeští řidiči se zrakem. Z tisíců měření se ukázalo, že zhruba čtvrtina (27 %) měla správné brýle nebo čočky, 45 % potřebovalo menší změnu a u plných 28 % byla potřeba změna korekce o více než 0,75 dioptrie. U řidičů, kteří přišli na měření poprvé v životě, byla čísla výrazně horší. Bez potřeby brýlí odešla jen necelá 3 % návštěvníků, dalších 58 % s korekcí do půl dioptrie a varujících 39 % potřebovalo korekci o 0,75 a více dioptrie.

Zájem o říjnové měření zraku zdarma byl i díky kampani značný. Celkem do poboček GrandOptical našlo letos cestu o čtvrtinu více lidí než v roce 2021.  
 
„Ukazuje se, že největší riziko představují ti řidiči, kteří brýle dříve nepotřebovali a o své vadě ani neví nebo ji podceňují. U 32 % z nich byla objevena potřeba korekce o 0,75-1,25 dioptrie, u dalších 6 % o 1,5 -2,5 dioptrie a u 1 % dokonce ještě vyšší. To jsou už hodnoty, které řízení ovlivňují významně,“ komentuje výsledky komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí. Dodává přitom, že kromě například pozdních reakcí mají vady zraku vliv i například na únavu na dlouhých cestách. 
 
Rozdíl současné korekce s tou, kterou by správně měli mít: 
 
  Procentuální podíl v roce 2022 Procentuální podíl v roce 2021
Správná korekce  27 % 28 %
Odchylka do 0,5 dpt 45 % 46 %
Odchylka 0,75 – 1,25 dpt 23 % 21 %
Odchylka 1,5 – 2,25 dpt 4 % 4 %
2,5 – 3,25 dpt >1% 1 %
3,5 a více dpt >1% >1%
Celkem 100 % 100 %
 
 
„Dobré vidění je klíčové pro bezpečnost na silnici, zvlášť na podzim a v zimě, kdy se výrazně zhoršuje viditelnost, a to i v časech ranní a odpolední dopravní špičky. Chodce, značky, překážky, to vše rozezná člověk se špatným zrakem výrazně později a pak mu chybí čas na reakci,“ komentuje výsledky měření vedoucí BESIP Tomáš Neřold. „Heslo vidět a být viděn platí přitom nejen pro řidiče, ale i pro cyklisty, kterým navíc při kolizi hrozí větší újma. Podle nedávného průzkumu si asi pětina řidičů, kteří je jinak nosí, do auta brýle nebere. U cyklistů to je dokonce polovina.“
 
 
Kdy naposledy byli na kontrole zraku:
 
  Výsledky 2022 Výsledky 2021 Výsledky 2019
před 3 lety a více 64 % (z toho u 
19 % šlo o první vyšetření vůbec)
59 % 44 %
před 2 lety 25 % 29 % 18 %
rok a méně 11 % 11 % 38 %
 
 
Podobně jako před třemi lety a vloni se zjišťovalo, jak často lidé na kontrolu zraku chodí. Čísla se opět zhoršila a přibylo lidí, kteří si naposledy nechali změřit zrak před třemi a více lety. Doporučená frekvence měření je přitom alespoň jednou za dva roky. Musíme brát v potaz, že toto jsou data od lidí, kteří využili akce měření zraku zdarma a mohou se od celé populace lišit, nicméně i nedávný průzkum ukázal, že doporučenou dvouletou frekvenci prohlídek očí dodržuje kolem poloviny řidičů,“ dodává Tomáš Neřold.
 
Měření zraku probíhalo během celého října na celkem 61 prodejnách a bylo v tomto období pro zájemce zcela zdarma. Šlo o součást společného projektu BESIP a GrandOptical zaměřeného na prevenci zrakového zdraví zejména u řidičů. 
 
 
Další detailní data z letošního měření: 
 
V měřeném vzorku lidí bylo zastoupení mužů a žen téměř přesně půl na půl. Rozložení podle věku ukázalo naprostou většinu testovaných ve věku mezi 26 až 65 lety.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

Safe Pro X Safety Tool nepodporujeme

12. listopadu 2025

Ministerstvo dopravy tímto prohlašuje, že Samostatné oddělení BESIP nepodporuje prodej ani jakoukoliv reklamu výrobku Safe Pro X Safety Tool (nouzové kladívko pro rozbití skla automobilu). Toto stanovisko je vydáno na základě důkladného interního posouzení produktu. Zároveň se distancuje od jakýchkoliv doporučení uváděných na webových stránkách asociálních sítích prodejců.

> více informací

Česká republika obhájila na evropském finále dopravní soutěže stupně vítězů a získala bronz

29. září 2025

Česká republika dosáhla i letos na mezinárodní úrovni dalšího velkého úspěchu – na evropském finále dopravní soutěže mladých cyklistů obhájila bronzové medaile a zařadila se tak mezi nejúspěšnější evropské státy v oblasti dopravní výchovy.

> více informací

Kampaň BESIPu „Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění

24. září 2025

„Hele, motorka!“ získala prestižní ocenění v soutěži Direct Impact Czech, kde se umístila na druhém místě v kategorii veřejní zadavatelé. Porota ocenila zejména kreativní přístup, jasné sdělení a schopnost upozornit na rizika, která motocyklisté čelí v silničním provozu

> více informací

❱   KAMPAŇ

Řídím už od sedmnácti s L17

L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole.

více informací
board2-100.jpg