BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů ❱ Zásady bezpečné jízdy

    Cestujeme autobusem

    Na dovolenou se jezdí nejen automobily, ale také autobusy. Počet cestujících na mezinárodních linkách autobusových dopravců za poslední léta stoupal vždy o desítky procent. Bezpečná přeprava autobusem má svá pravidla, která musejí dodržovat přepravci, ale i cestující.

    Autobusy se dělí na městské, kde jsou místa na stání a omezená maximální rychlost, meziměstské s místy na stání s vyšší povolenou rychlostí a na dálkové bez míst na stání, které mají povolenu nejvyšší rychlost pro autobusy a také jsou vybaveny sedadly s bezpečnostními pásy.

    V dálkovém autobuse se připoutejte

    I když statistika nehod autobusů na našem území je relativně příznivější, k mnohem závažnějším nehodám dochází při cestách do zahraničí. Ať jsou již příčiny jakékoliv, v řadě případů došlo při těchto nehodách k úmrtí cestujících z toho důvodu, že nebyli připoutáni. Posádka autobusu neodpovídá za to, zda je cestující připoután. Musí jej však na tuto skutečnost upozornit. Dopravci toto řeší tím, že řidič, případně někdo další z personálu cestující na povinnost připoutání se upozorní a pak také jsou v autobusech umístěny piktogramy, které na tuto skutečnost upozorňují. A pokud se nepřipoutáte, hrozí při případné kontrole pokuta vám, ale především ohrožujete sebe i ostatní, pokud by došlo k nenadálé situaci. 

    Bezpečnostní pásy pro dospělé se povinně instalují do nových dálkových autobusů od roku 2004 a jsou to převážně bezpečnostní pásy dvoubodové (bederní). Z toho vyplývá také poněkud složitější problematika přepravy dětí v autobusech. V autobusech se sedadly s bezpečnostními pásy pro dospělé dítě nad 3 roky věku musí sedět samo a musí být bezpečnostním pásem připoutané. Autobusy jiné než dálkové bezpečnostními pásy pro dospělé vybaveny většinou nejsou.

    Téma přepravy dětí v autobusech je diskutováno již několik let i v rámci OSN při jednáních o návrzích mezinárodních předpisů a uspokojivé řešení nebylo dosud nalezeno. Právní rámec, který stanovuje požadavky na používání bezpečnostních pásů při přepravě dospělých osob a na používání dětských zádržných systémů při přepravě dětí ve všech druzích silničních vozidel, včetně linkových autobusů, je stanoven jednotně ve státech EU směrnicí 2003/20/ES, o povinném používání bezpečnostních pásů ve vozidlech. Povinnosti stanovené směrnicí 2003/20/ES byly v České republice převzaty do zákona č. 361/2001 Sb., o provozu na pozemních komunikacích v platném znění. Povinnosti týkající se přepravy dětí byly upraveny především změnou zákona č. 361/2001 Sb. provedenou zákonem č. 411/2005 Sb.

    Povinnosti řidiče vozidla stanovují § 5 a § 6 a osob přepravovaných ve vozidle § 9 zákona č. 361/2001 Sb. Řidiči vozidla je zakázáno přepravovat děti bez dětského zádržného systému v osobním automobilu (vozidlo kategorie M1) a v nákladním automobilu (vozidlo kategorie N1 až N3) v § 6 zákona č. 361/2001 Sb. Řidiči autobusu (vozidla kategorie M2 a M3) § 6 odst. 1 písm. g) zákona č. 361/2001 Sb. ukládá povinnost poučit osoby starší 3 let, nebo jejich doprovod, při přepravě využít zádržný bezpečnostní systém, kterým je v tomto případě sedadlo s bezpečnostním pásem pro dospělé, pokud je autobus bezpečnostními pásy vybaven. Přepravované osobě stanovuje povinnost používat zádržný systém § 9 odst. 1 písm. a) zákona č. 361/2001 Sb., tj. dospělá osoba nebo dítě nad 3 roky věku musí být připevněna/o bezpečnostním pásem pro dospělé na sedadle autobusu, pokud jim jsou sedadla autobusu vybavena.

    Přepravu dětí do tří let věku v autobusech pak právní předpisy, dokumenty ES, vyráběná technická zařízení a konstrukce autobusů neřeší a nepodporují. Za přepravu takového dítěte odpovídá především doprovodná osoba. Dítě do tří let věku se pak doporučuje v dálkových autobusech nepřepravovat. V autobusech se sedadly s bezpečnostními pásy, pak podle výše uvedeného, musí dítě nad 3 roky věku sedět samo a musí být bezpečnostním pásem připoutané.

    Dvoubodový bezpečnostní pás pro dospělé (pás bederní) je proti pásu tříbodovému (pás bederní a pás hrudní) pro poutání osoby méně vhodný. V případě čelního nárazu vozidla se síla působící na osobu připoutanou dvoubodovým bezpečnostním pásem soustředí pouze do kyčlí, v horším případě do měkkých částí břicha, kdežto při použití pásů tříbodových je síla rozložena mezi kyčle a hrudní koš.  Uživatel bezpečnostního pásu je při nárazu vozidla držen v prostoru sedadla. Uživatel, který žádným bezpečnostním pásem zajištěn není, je při nárazu vozidla vytažen nárazovou silou ze sedadla a pohybuje se po kabině vozidla do doby styku s pevnou překážkou. Sedadla autobusů nejsou standardně vybavována tříbodovými bezpečnostními pásy, proto v nich nelze používat dětské zádržné systémy. Za nejbezpečnější přepravu dítěte staršího tří let v autobuse je tedy považováno jeho samostatné sezení na místě s bezpečnostním pásem, který je na sedadle k dispozici.
    Dětské zádržné systémy schválené podle předpisu EHK OSN č. 44 se vyrábí především pro připevnění tříbodovými bezpečnostními pásy pro dospělé (bederní a ramenní pás). Připevnění dětského zádržného systému jiným způsobem než určuje výrobce dětského zádržného systému je protizákonné (§ 6 odst. 1 písm. d)) a z hlediska přepravovaného dítěte je také nebezpečné. Dvoubodovými bezpečnostními pásy pro dospělé by se tak tedy musely připevňovat pouze dětské zádržné systémy k tomu určené a schválené. Takové dětské zádržné systémy se však nevyrábějí, nejsou na trhu. Pokud autobus není vybaven tříbodovými bezpečnostními pásy, nelze do něj dětské zádržné systémy (dětské autosedačky) určené pro připevnění těmito tříbodovými bezpečnostními pásy instalovat.

    Nárazový test autobusu ukázal na nutnost poutání bezpečnostními pásy

    Švýcarský autoklub TCS provedl před časem crash test autobusu. Část pasažérů, představovaných v tomto případě testovacími figurínami (tzv. Oskary), se připoutala bezpečnostními pásy, další část byla nepřipoutána.

    Stejně jako v autě se nepřipoutaný cestující při nehodě neudrží na svém místě. V případech nárazu pak dochází k velmi závažným zraněním. Volně se pohybující těla pasažérů pak v okamžiku nárazu ubližují i ostatním cestujícím. V crash testu TCS se ukázalo dokonce i to, že bezvládně letící tělo dokáže urazit sedačku.

    Příměstský autobus se střetl v případě toho nárazového testu v rychlosti 63 km/h se stojícím nákladním vozidlem. Ten byl v okamžiku nárazu postaven lehce zešikma a přesazení obou přibližně desetitunových vozidel bylo 65 centimetrů. V autobuse bylo třináct „cestujících“, a ti vepředu nebyli připoutáni. Ti nepřipoutaní byli po nárazu vystaveni celé řadě zranění, naopak připoutaní pasažéři, včetně dvou dětí ve věku tři a šest let vyvázli bez zranění. Výsledkem je tedy jednoznačné doporučení - v autobuse se pasažéři musejí poutat na všech sedadlech.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.