BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů ❱ Příprava vozidla na zimu

    Akumulátor

    Současné moderní automobily jsou doslova prošpikovány elektrickými a elektronickými systémy a zařízeními. Všechny tyto systémy jsou závislé na spolehlivých dodávkách elektrické energie. Jednou z důležitých součástí automobilu tak nesporně jsou i spolehlivé akumulátory. 

    Chladná rána nadcházejícího podzimního a zimního období pak dokážou dostatečně prověřit to, jak se o akumulátor staráme. Byť jsou akumulátory montované v současné době do vozidel v řadě případů označovány jako bezúdržbové, bohužel to neznamená, že bychom se o ně neměli starat.

    Snižující se teploty opravdu výrazně ovlivňují spouštěcí schopnost akumulátoru. Měli bychom si uvědomit, že akumulátor plně nabitý při normální teplotě (zhruba 27°C) dosahuje při teplotě 0°C výkonu pouhých 65 %. Navíc, pokud je akumulátor používán po určitou dobu, tak v žádném případě nemá svých nominálních 100 %. A tak před podzimní a zimní sezonou nezbývá nic jiného, než se alespoň v krátkosti zaměřit na jeho kontrolu.

    Některé úkony před tímto obdobím dokážeme zvládnout vlastními silami.  Pokud se svým vozem ujedeme ročně desítky tisíc kilometrů, můžeme jen pohledem zkontrolovat, zda je okolo svorek akumulátoru vše v pořádku. Pokud se tvoří bílé krystalky v podobě prášku, měli bychom vše očistit a nakonzervovat vazelínou. Řidič takovéhoto automobilu může být klidný, je-li elektrická soustava v pořádku, bude mu většinou jeho akumulátor sloužit více než 150 000 kilometrů a mnohdy tři, nebo i šest a více let. Pokud ale v letních měsících jezdíme jen sporadicky, na našem akumulátoru se tento fakt projeví poměrně výraznou měrou.

    Jelikož je povinnost svítit přes den i v létě, nároky na akumulátor jsou vyšší a zejména v případech, kdy se jezdí málo, dochází k tomu, že akumulátor je provozován ve stavu, kdy není zcela dobitý. V létě sice startuje, ale dlouhodobě se nachází v neuspokojivém stavu. Akumulátor bychom pak měli po létě rozhodně zkontrolovat. Pokud nemáme odpovídající zkušenosti, nebo vybavení, měli by takovouto kontrolu udělat v odborném servisu. Akumulátor vyjmeme a mimo vozidlo jej před zimou dobijeme. Nesmíme totiž zapomenout na to, že ve vybitém akumulátoru dochází k takovému chemickému procesu, který změní elektrolyt ve vodu, a takový akumulátor by pak mohl v zimním období lehce zamrznout. Pro nabíjení akumulátoru bychom měli vždy použít pouze vhodnou a schválenou nabíječku.

    Akumulátory jsou vyráběny v nádobách z polypropylénu, mohou být opticky uzavřené, nebo se zátkami ve víku a jsou vždy vybaveny upínacími prvky dle konstrukce vozidla. Akumulátor musíme udržovat čistý, ve vozidle by měl být dobře upevněný, upevňovací zařízení ale nesmí nijak deformovat nádobu akumulátoru. Hladina elektrolytu nesmí u akumulátorů z polypropylenu být nikdy pod ryskou minima, jež je na nádobě vyznačena. U akumulátorů z neprůhledného polypropylenu pak nesmí být po odšroubování zátek hladina níž, než je horní hladina separátoru. Uzavřené akumulátory (tzv. bezúdržbové) mívají občas na víku speciální zařízení, které ukazuje stav nabití a výšku hladiny elektrolytu. Zelené zbarvení signalizuje nabitý akumulátor, tmavé zbarvení ukazuje na nutnost dobití akumulátoru, při bílé barvě musíme akumulátor vyměnit.

    Pozor – do akumulátoru doplňujeme pouze destilovanou vodu!

    Při běžném provozu dochází k dobíjení akumulátoru při jízdě. Dobře seřízená nabíjecí souprava udržuje akumulátor blízko plně nabitého stavu. Systematické přebíjení i nedobíjení akumulátoru totiž škodí a zkracuje jeho životnost.

    O dobíjení akumulátor mimo vozidlo jsme se již zmínili. Kromě kontroly a dobíjení před zimním provozem bychom měli tuto činnost zopakovat také po zimním období, kdy dostane akumulátor především při kratších jízdách opět opravdu zabrat. Plně vybitý akumulátor musíme dobít v co nejkratším čase. Jeho ponecháním ve vybitém stavu dochází k sulfataci elektrod, a tím k jeho znehodnocení.

    Akumulátor je také nebezpečný

    Vyřazený akumulátor se stává ekologicky nebezpečným odpadem. Pokud bychom s ním zacházeli neodborně, hrozilo by poškození životního prostředí. Především musíme zabránit poškození nádoby (ať již pádem, nebo úderem, či působením tepla atd.) a zamezit jakémukoliv vylití elektrolytu. Vyřazený akumulátor můžeme odevzdat prodejci, který bezplatně zajistí jeho likvidaci, případně jej odevzdáme do sběrného dvora.
    Několik rad pro manipulaci s akumulátorem:

    • při připojování akumulátoru do vozidla vždy dbejte na správnou polaritu;

    • při odpojování akumulátoru od palubní sítě vozidla odpojte nejdříve záporný (-) pól, teprve potom odpojte kladný (+) pól (postup platí pro vozidla s ukostřeným (-) pólem); 

    • neodpojujte akumulátor od běžícího motoru, jinak dojde k poškození elektrického zařízení vozidla;

    • při připojování akumulátoru připojte nejdříve (+) pól, teprve po něm záporný (-) pól (postup platí pro vozidla s ukostřeným (-) pólem);

    • připojovací kabely nesmějí být v žádném případě zaměněny – hrozí nebezpečí požáru elektrické instalace vozidla;

    • neodpojujte svorky akumulátoru bez vypnutí spotřebičů - může dojít k zajiskření, a tím k možné iniciaci výbuchu akumulátoru;

    • pozor při propojení dvou vozidel pomocnými startovacími kabely, vždy dbejte pokynů výrobce automobilu nebo startovacích kabelů;

    • nenahýbejte se nad akumulátory - hrozí možnost poleptání kyselinou;

    • vylučte přítomnost zápalných zdrojů (otevřený oheň, hořící cigarety apod.) - hrozí nebezpečí exploze;

    • při nadměrném zahřívání akumulátoru, poškození elektrických rozvodů, poškození nádoby akumulátoru, pádu akumulátoru nebo neobvyklých jevech (jiskření, ztráta kapacity apod.), ihned odpojte akumulátor od elektrického rozvodu a předejte ke kontrole odbornému servisu.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.