BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Řidiči automobilů ❱ Děti v autě ❱ Dětské autosedačky

    Typy autosedaček

    Chraňte své dítě používáním správné dětské autosedačky, která poskytuje standardní zabezpečení a je vhodná pro hmotnost a výšku vašeho dítěte.

    Autosedačka pro nejmenší (40-75/85 cm/do 13 kg) -  tzv. „vajíčko“

    Musí poskytovat ochranu křehkému novorozeneckému tělíčku a dát mu dostatek pohodlí na cestování. Vždy se instaluje v protisměru, a to na zadním i předním sedadle (pozor na nutnost vypnout airbag!). Poutání vajíčka je možné bezpečnostním pásem auta nebo na isofixové základně.
    Na co myslet, jestliže chcete koupit správný typ vajíčka:

    • Vysoká boční ochrana
    • Dlouhá ložná plocha
    • Co nejtěsnější ochrana hlavičky (příliš otevřená hlavová opěrka je špatně)
    • Nožičky smí přečnívat, hlavička nesmí
    • Většina vajíček jde přes správné adaptéry nasadit na podvozek kočárku (využívejte pouze v nutném případě, z hlediska fyzio vývoje raději používejte korbu kočárku)
    • Vajíčka z trojkombinace, jsou levná, ale vydrží velmi krátce a ergonomicky většinou nejsou příliš vhodná
    • Při používání isofixové základny máte několik zásadních výhod:
    • Vždy správná poloha
    • Vždy bezpečné připoutání sedačky
    • Rychlá manipulace (v zimě můžete přinést dítě do auta např. jen přikryté dekou a rychle odjet)
    • Tento typ sedačky by měl vydržet co nejdéle, protože je pro novorozence ergonomicky nejvhodnější
    • Z vajíčka nespěchejte, nesedící dítě do pokračovací autosedačky nepatří
    • V této kategorii neexistuje adekvátní náhrada jiným typem autosedačky. Sedačky označené 0-… nejsou plnohodnotnou náhradou!!!

    ___________________________________________________________________________
    Pokračovací autosedačka, následující sedačka po vajíčku

    Zde existuje několik možných variant – čistě protisměrná autosedačka, otočná autosedačka nebo obousměrná autosedačka. Nejdůležitější je vybrat správnou autosedačku pro konkrétní auto a takovou, která bude vhodná pro vaše dítě. Vzhledem k poměrně rychlému vývoji dětského tělíčka  je třeba také zohlednit vzrůst vašeho dítěte.

    Dle výběru tyto sedačky použijete:

    • u čistě protisměrných autosedaček do 125 cm (25,32,36 kg) / cca 6-7 let pasažéra
    • u autosedaček otočných do 105 cm (18-20 kg) / cca 3-4 let pasažéra nebo do 125 cm (25 kg), zde však od 105 cm musíte poutat pasažéra po směru jízdy a jen pomocí 3 bodového pásu auta. 
    • u autosedaček obousměrných je to stejné jako u sedaček otočných – jen nemají otočný mechanismus, tzn. Využití do cca 3-4 let pasažéra. Po dosažení 105 cm / 18 kg se sedačka nasadí již po směru jízdy a dítě drží pouze 3 bodový pás auta.
     
    Nejbezpečnější volba – protisměrná autosedačka do 25/32/36 kg / 125 cm
    • Jsou poutané bezpečnostní pásem pásem auta a pomocí upínacích pásků uchycené a dotažené pod sedadlo vozidla
    • Téměř výhradně jsou čistě protisměrné
    • Poutání je jen o maličko komplikovanější než u isofixu, ale sedačka je v autě takřka nehybná
    • Po celou dobu využití autosedačky používáte vnitřní 5bodový pás
    • Není třeba se obávat prostoru na nohy. Děti s ním podle zkušeností ze Skandinávie většinou žádnou potíž nemají a u některých sedaček lze vytvořit velmi velký prostor pro nohy
    • I zde jsou vyjímky – existují i isofixové protisměrné sedačky, ale ty jsou použitelné do 23 kg / 125 cm (je to dáno nosností isofixu)
    • Dětem tyto sedačky vydrží až do školního věku, přechod do poslední autosedačky je bez komplikací a omezení
    • Cestování proti směru jízdy je 5x bezpečnější než cestování po směru jízdy. Mějte to na paměti při výběru vhodné autosedačky
     
    Otočná nebo obousměrná autosedačka
    • Otáčení sedačky z důvodu snadného ukládání dítěte využijete spíše když je úplně maličké. Až začne do sedačky lézt samo, otáčení už se tolik nepoužívá
    • Pro menší děti je vhodná sedačka s vložkou. Důvodem je to, že na začátku tohoto období je tělíčko ještě velice drobné a svalový korzet potřebuje podporu, aby nedošlo k poruchám vývoje. Více prostoru znamená méně opory ve správné poloze
    • Je potřeba zohlednit typ auta z hlediska sklonu sedáků – protože je sedačka na isofixu, mohla by sedačka při větším sklonu sedáků být hodně „do sedu“ a pak dochází k „padání“ hlavičky směrem dopředu – nejdůležitější je, vybrat správnou sedačku pro konkrétní auto
    • Využití je podle modelu sedačky – většinou však do 105 cm a vnitřní pásy do cca 18 kg váhy malého pasažéra tj. do 3-4 let věku
    • V případě spojených kategorií pak můžete sedačku využívat déle, ale vnitřní pásy jsou použitelné do 105 cm (cca 18 kg, v závislosti na modelu) a pak se již používají pouze po směru jízdy a dítě je uvnitř drženo již jen 3bodovým pásem
    • Pozor na řádnou boční oporu hlavy, hlavová opěrka nesmí být příliš široká
    • Také je třeba dát pozor na otočný mechanismus z hlediska zapadávání nečistot, sedačka potřebuje větší údržbu, aby nehrozil vznik poruch otáčení
    • Sedačky obousměrné se v podstatě liší od otočných sedaček jen systémem instalace a nemožností otáčení. Využití je však stejné jako u sedaček otočných.
    • Stále je však nejvhodnější jezdit v protisměru
     
    ___________________________________________________________________________
     
    Autosedačka pro větší pasažéry (100-150cm /15-36kg)

    Posměrné sedačky, určené pro závěrečnou fázi dětského cestování. Opět musí vyhovět poměrně malému dítěti i teenagerovi, takže je důležité pečlivě vybrat podle vzrůstu dítěte a fáze, kdy do této sedačky přechází. Jinou sedačku budeme vybírat pro 3-4 letého cestujícího, který má těsně přes 15 kg a jiný typ bude vhodný po čistě protisměrné autosedačce, kdy potomek je již poměrně velký a tělo se začíná hmotovými poměry a vývinem podobat dospělému. Sedačka může být ukotvená isofixem, ale ten drží pouze sedačku. Dítě je v této kategorii vždy poutáno tříbodovým pásem automobilu.
    • V případě, že sedačka je určena pro malé, drobné dítě, je vhodnější výrobek, který zároveň se zvedáním podhlavníku roste také do boků
    • Sedačka zajišťuje vedení pásu ve správné výšce (přes rameno) a v dolní části přes pánevní kost (řešeno buď kotvičkou mezi nohami nebo tvarem područek)
    • Poskytuje boční ochranu, zejména v oblasti hlavy, ideální jsou však sedačky s ochranou kolem celého trupu (kdy chrání i ramena a bříško)
    • Sedačka může být polohovatelná, ale rozsah polohování v této kategorii není příliš velký
    • I zde platí, že nejdůležitější je, vybrat správnou sedačku pro konkrétní auto a neuspěchat přechod malých dětí do této kategorie. Ideální je, aby do této autosedačky děti přecházeli z pokračovací sedačky, až v předškolním věku, kdy jsou již zralé na použití 3bodového pásu vozidla

    ___________________________________________________________________________
    0-36 kg / 40-145 cm - kombinace, která není příliš dobrou volbou

    Důvodů je více, ale hlavně jde o množství kompromisů, které musí výrobce udělat a životnost sedačky. Je potřeba, aby sedačka vyhověla stejně dvouletému a stejně dvanáctiletému dítěti. Rozdíl ve výšce je více než jeden metr, rozdíl ve váze až 30 kg. Druhou otázkou je životnost sedačky – většinou má sedačka životnost 6 let. Ale vydržet by měla až 10 let. Opodstatnění má taková sedačka například v taxislužbě, nebo pro prarodiče, kteří střídavě vozí vnoučata ve velkém věkovém rozsahu.
    ___________________________________________________________________________
    Nákup z druhé ruky - zcela specifický druh nákupu

    Určitě je možné takto pořídit sedačku levněji, ale více než kde jinde zde platí pořekadlo o zajíci v pytli. Proto velmi vřele doporučujeme takový nákup pouze v případě, že na 100% víte vše o historii sedačky. Tedy jestli neprošla nehodou, není po životnosti nebo na ní není zamaskovaná nějaká zásadní závada.
    Taková sedačka může být velmi nebezpečná!

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.