Jak se zlepšit
Není to tak dávno, co vešla v platnost nová metodika praktických zkoušek k získání řidičského oprávnění na motocykl. Změn je dost a udělat jízdy není vůbec lehké. Vybrali jsme pro vás základní věci, které je potřeba trénovat. Po absolvování testů je vhodné se dál v řízení vzdělávat, proto vám doporučujeme navštívit některou z renomovaných motoškol.
Co mám trénovat?
Tlačení motorky
Je dobré začít úplným základem, a tím je bezpečné tlačení motorky. I to má svoje zákonitosti a existuje celá řada jezdců, kterým tento úkon dělá problém. Tlačit by se mělo vždy zleva za řídítka s nepatrným nahnutím stroje na sebe. Motorku si můžete lehce opírat o stehno, které dokáže poskytnout potřebnou oporu a jistotu, že vám mašina neupadne. Pocit sounáležitosti získáte třeba i tím, že se usadíte v sedle a v klidu například debatujete s kamarádem – zvyknete si na tu hmotu pod vámi a samotný rozjed pak už nebude takový problém.
Jízda v nízké rychlosti – slalom
Jezdit rychlostí chůze (cca 4 km/h) je komplikované kvůli nutnosti zkombinovat práci se spojkou, téměř volnoběžné otáčky motoru a udržení rovnováhy. Žádná motorka není schopná jet na volnoběh rychlostí chůze, proto je nezbytné korigovat rychlost jízdy pomocí spojky. Bez správně nastavených ovládacích prvků to nezvládnete.
Bezpečná otočka o 180°
Klíčem k úspěchu je správné směřování pohledu ne na kužel uprostřed, ale hned po prvotním zatočení řídítek téměř nadoraz na výjezd z imaginární zatáčky. I tady je důležitá citlivá práce se spojkou a pro co nejplynulejší průjezd je zapotřebí jemně korigovat rychlost zadní brzdou.
Brzdění – na přesnost a krizové
Schopnost zastavit motorku je klíčová dovednost. Není nutné brzdit prudce, ale zaměřit se na správné dávkování jak přední, tak i zadní brzdy. Pomůže zafixovat polohu těla pevným obepnutím nádrže koleny s tím, že ruce by měly být mírně pokrčené a v žádném případě nesmí být v křeči. Tady platí asi ze všeho nejvíc, že je potřeba si reakce daného stroje správně „osahat“, než se vydáte do skutečného provozu, dělají to tak i nejprofesionálnější jezdci!
Osmička
Vytyčení a projetí osmičky je něco, co pomůže úplně každému. Kombinuje totiž správný posez, přenášení váhy a ovládání motorky. Klíčovou dovedností je správný pohled do zatáčky. Je dobré trénovat osmičku, která je větší a dovolí jízdu na druhý rychlostní stupeň, kdy není motorka tak citlivá na ovládání plynu. Naučíte se nebát náklonu, a pokud se budete správně dívat, dostanete do sebe plynulost, což je zásadní. V opravdu nízké rychlosti je vhodné zlomit motorku pod sebe a nechat tělo kolmo k vozovce – tím si totiž maximální poloměr zatáčení zvětšíte. Dejte si ale pozor, aby vám motorka neupadla, protože v této minimální rychlosti na ni nepůsobí téměř žádná setrvačná síla a velice lehce může dojít k pádu v nulové rychlosti.
Motoškoly dokáží pomoct
V posledních letech se objevila celá řada motoškol, ve kterých máte možnost zdokonalit svoje jezdecké schopnosti. Určitě jich využijte, ale i tady je nutné dát si pozor – vybírejte jen ty renomované, s pozitivními referencemi od známých a dobrou pověstí. Ze zákona totiž není činnost motoškol nijak regulovaná a občas se stává, že metodika výuky jízdy na motorce není správná. Mít zkušeného instruktora, který poradí se správným ovládáním motorky, je totiž klíč ke všemu.