BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Motocyklisté ❱ Rady a tipy

    Jak se zlepšit

    Není to tak dávno, co vešla v platnost nová metodika praktických zkoušek k získání řidičského oprávnění na motocykl. Změn je dost a udělat jízdy není vůbec lehké. Vybrali jsme pro vás základní věci, které je potřeba trénovat. Po absolvování testů je vhodné se dál v řízení vzdělávat, proto vám doporučujeme navštívit některou z renomovaných motoškol.

    Co mám trénovat?
    Tlačení motorky

    Je dobré začít úplným základem, a tím je bezpečné tlačení motorky. I to má svoje zákonitosti a existuje celá řada jezdců, kterým tento úkon dělá problém. Tlačit by se mělo vždy zleva za řídítka s nepatrným nahnutím stroje na sebe. Motorku si můžete lehce opírat o stehno, které dokáže poskytnout potřebnou oporu a jistotu, že vám mašina neupadne. Pocit sounáležitosti získáte třeba i tím, že se usadíte v sedle a v klidu například debatujete s kamarádem – zvyknete si na tu hmotu pod vámi a samotný rozjed pak už nebude takový problém.

    tlaceni_.jpg

    Jízda v nízké rychlosti – slalom

    Jezdit rychlostí chůze (cca 4 km/h) je komplikované kvůli nutnosti zkombinovat práci se spojkou, téměř volnoběžné otáčky motoru a udržení rovnováhy. Žádná motorka není schopná jet na volnoběh rychlostí chůze, proto je nezbytné korigovat rychlost jízdy pomocí spojky. Bez správně nastavených ovládacích prvků to nezvládnete.

    otocka_.jpg

    Bezpečná otočka o 180°

    Klíčem k úspěchu je správné směřování pohledu ne na kužel uprostřed, ale hned po prvotním zatočení řídítek téměř nadoraz na výjezd z imaginární zatáčky. I tady je důležitá citlivá práce se spojkou a pro co nejplynulejší průjezd je zapotřebí jemně korigovat rychlost zadní brzdou.

    Brzdění – na přesnost a krizové

    Schopnost zastavit motorku je klíčová dovednost. Není nutné brzdit prudce, ale zaměřit se na správné dávkování jak přední, tak i zadní brzdy. Pomůže zafixovat polohu těla pevným obepnutím nádrže koleny s tím, že ruce by měly být mírně pokrčené a v žádném případě nesmí být v křeči. Tady platí asi ze všeho nejvíc, že je potřeba si reakce daného stroje správně „osahat“, než se vydáte do skutečného provozu, dělají to tak i nejprofesionálnější jezdci!

    Osmička

    Vytyčení a projetí osmičky je něco, co pomůže úplně každému. Kombinuje totiž správný posez, přenášení váhy a ovládání motorky. Klíčovou dovedností je správný pohled do zatáčky. Je dobré trénovat osmičku, která je větší a dovolí jízdu na druhý rychlostní stupeň, kdy není motorka tak citlivá na ovládání plynu. Naučíte se nebát náklonu, a pokud se budete správně dívat, dostanete do sebe plynulost, což je zásadní. V opravdu nízké rychlosti je vhodné zlomit motorku pod sebe a nechat tělo kolmo k vozovce – tím si totiž maximální poloměr zatáčení zvětšíte. Dejte si ale pozor, aby vám motorka neupadla, protože v této minimální rychlosti na ni nepůsobí téměř žádná setrvačná síla a velice lehce může dojít k pádu v nulové rychlosti.

    instruktori_.jpg

    Motoškoly dokáží pomoct

    V posledních letech se objevila celá řada motoškol, ve kterých máte možnost zdokonalit svoje jezdecké schopnosti. Určitě jich využijte, ale i tady je nutné dát si pozor – vybírejte jen ty renomované, s pozitivními referencemi od známých a dobrou pověstí. Ze zákona totiž není činnost motoškol nijak regulovaná a občas se stává, že metodika výuky jízdy na motorce není správná. Mít zkušeného instruktora, který poradí se správným ovládáním motorky, je totiž klíč ke všemu.
     

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.