BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Účastníci silničního provozu ❱ Cyklisté ❱ Dám respekt

    Nejnebezpečnější střety cyklistů

    Cyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. V případě střetu s motorovým vozidlem cyklistovi hrozí samozřejmě i mnohem horší následky. Mnoho rizikových situací vzniká z důvodu nepozornosti jednoho z účastníků. Řidiči například dostatečně nevěnují pozornost dění na vozovce, protože se dívají do telefonu, ovládají navigaci či rádio.   Mohou často cyklistu přehlédnout, protože se jim vizuálně schová například za strom či za sloup veřejného osvětlení. Cyklisté zase často dělají nepředvídatelné manévry, na které nemá motorista dostatek času zareagovat

    Jaké jsou tedy ty nejtragičtější typy střetů cyklistů a motoristů? Víte, na co si dát pozor?

    1. Mezi nejtragičtější nehody vozidel s cyklisty patří střety na křižovatkách, kdy k cyklistovi odbočujícímu vlevo přijíždí vozidlo z levé strany. V polovině případů dochází k lehkému zranění, ale v 1/3 případů končí vzájemný střet smrtelným zraněním cyklisty.

    Jako na každé křižovatce i zde platí pravidlo, že všichni účastníci musí sledovat okolí a vzájemně o sobě vědět. Bez ohledu na přednost v jízdě jednotlivých účastníků navažte oční kontakt s druhým účastníkem, aby bylo jisté, že se vzájemně vidíte.      



     

     

     
    1. Náraz vozidla do cyklisty zezadu řadíme k druhé nejtragičtější skupině z hlediska fatálních následků. V necelé 1/5 případů utrpí cyklista zranění neslučitelná se životem.

    V případě malých rychlostí může dojít k tomu, že automobil kolo při nárazu pouze odstrčí, cyklista spadne na bok a jeho zranění může být zanedbatelné. V případě vyšší rychlosti ale často dochází k tomu, že je kolo podraženo přední částí vozidla a cyklista spadne dozadu na kapotu auta. Při takovém střetu si cyklisté velmi často poraní záda. Často dochází také k nárazu týlem do čelního skla, předního sloupku nebo přední hrany střechy vozidla. Prudkým podražením těla cyklisty může dojít ke zlomeninám hrudní a krční páteře s poškozením míchy.
    Jako jinde, i zde platí pro cyklistu pravidlo vidět a být viděn, zejména za ztížených viditelnostních podmínek. Ideální je fluorescenční oděv s retroreflexními prvky a zejména v noci aktivní zdroj světla (vzadu světlo červené barvy). Pokud řidič motorového vozidla vidí cyklistu včas, má dostatek času a prostoru pro správný manévr. Zvládne tak cyklistu předjíždět v dostatečném předstihu a dostatečným bočním odstupem (a to i v souvislosti s legislativně nařízeným 1,5 m). Jako cyklisté se pohybujte při pravém okraji komunikace a vyvarujte se náhlých manévrů, při kterých dochází k náhlému vybočení jízdního kola.

     
    1. Nebezpečné jsou i střety vozidel s cyklisty mimo křižovatku. V případech, kdy jeden z účastníků přejede do protisměru a dojde k čelnímu střetu, končí 1/5 takových kolizí úmrtím.

    Příčinnou těchto nehod je převážně plné nevěnovaní řízení nebo nezvládnutí řízení. Rada je pro všechny, a nejen pro tento případ, plně se věnujte řízení a nepřeceňujte své schopnosti.

     
     
     
     
     

     
     
     
     
    1. Problematické jsou i střety na křižovatkách, kterými cyklista projíždí v přímém směru a motorista vůči němu přijíždí zprava, případně zleva. Ve městech, při nižších rychlostech, končí tyto střety většinou s lehkým zraněním. Mimo město, kde k těmto střetům dochází častěji ve vyšších rychlostech, dochází mnohem častěji k těžkým až smrtelným zraněním cyklisty.

    Každý průjezd křižovatkou sebou nese zvýšené riziko střetu, dochází zde ke křížení jízdních koridorů různých účastníků silničního provozu. Vždy sledujte okolní provoz a přesvědčte se, že druhý účastník o Vás také ví. Například navázáním očního kontaktu.

     
     

     
    1. Nesmíme zapomenout ale ani na „samonehody“ cyklistů. Fatální následky mají zejména ty případy, kdy cyklista nezvládne průjezd směrovým obloukem nebo jízdu v přímém směru a poraní se pádem na vozovku nebo mimo ni. Nikdy proto nepřeceňujte na kole své schopnosti a nevjíždějte ve vysoké rychlosti do zatáček, u nichž nevidíte na konec!

     
     
     
     
     






    Samozřejmě ve všech případech platí, že cyklista by měl mít na hlavě řádně připevněnou cyklistickou přilbu. Ze studie[1] vyplívá, že přibližně 1/3 smrtelně zraněných cyklistů bez přilby, by mohla přežít, pokud by měli řádně nasazenou cyklistickou přilbu.       

     

    [1] Bíl, M., Dobiáš, M., Andrášik, R., Bílová, M., Hejna, P., 2018. Cycling Fatalities: When A Helmet is Useless and when it Might Save Your Life. Safety Science 105C, 71–76

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.