BESIP Logo

  • Účastníci silničního provozu
    • Chodci
        Buďte vidět
        Cesta do školy
        Chůze v silničním provozu
        Chybělo málo
        Dítě ve městě
        In-line bruslaři
        Přecházení vozovky
    • Cyklisté
        Bezpečně na kole
        Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
        Cyklista je řidič nemotorového vozidla
        Cyklistické desatero
        Dám respekt
        Dětské vozíky za jízdní kolo
        Elektrokoloběžky
        Péče o jízdní kolo
        Povinná výbava jízdního kola
        S dětmi na kole
        Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů
        Asistenční systémy v autech
        Autem na dovolenou
        Defenzivní jízda
        Děti v autě
        GPS navigace
        L17
        Používání klimatizace
        Přeprava nákladu
        Příprava vozidla na zimu
        První pomoc při dopravní nehodě
        Technická způsobilost k provozu
        Transport zvířat v autě
        Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté
        Bezpečnost na motorce
        Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!
        Bezpečí dítěte v dopravě
        Děti o prázdninách
        Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
        Přecházení silnice
        Psychomotorický vývoj dítěte
        Řidiči, pozor děti
    • Senioři
        Senior v silničním provozu
        Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání
    • Předškolní věk
        Dopravní básničky pro děti z MŠ
        Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
        Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
        Učebnice, pomůcky
        Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku
        Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
        Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
        Žáci základních škol
        Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště
        Základní informace
        Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže
        Dopravní soutěž mladých cyklistů
        Projekty dobré praxe
        První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu
        BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Autoškoly
        Online
        Tiskoviny
  • Odborná veřejnost
    • O Besip
        Kdo jsme
        Historie BESIP
        Logo manuál BESIP
        Videa BESIP
        Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce
    • Strategie BESIP 2021- 2030
        Aktuální strategie
        Plnění strategie
        Archiv předchozích Strategií
    • Observatoř bezpečnosti silničního provozu
        Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
    • Rada vlády BESIP
        Rada vlády
        Členové
        34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        Archiv zasedání Rady vlády ČR
    • Zpravodaj Bezpečná doprava
        Archiv zahraničních materiálů
  • Statistiky
  • Kontakty
  • Účastníci silničního provozu

    • Chodci

      • Buďte vidět
      • Cesta do školy
      • Chůze v silničním provozu
      • Chybělo málo
      • Dítě ve městě
      • In-line bruslaři
      • Přecházení vozovky
    • Cyklisté

      • Bezpečně na kole
      • Brožura s praktickými informacemi pro cyklisty
      • Cyklista je řidič nemotorového vozidla
      • Cyklistické desatero
      • Dám respekt
      • Dětské vozíky za jízdní kolo
      • Elektrokoloběžky
      • Péče o jízdní kolo
      • Povinná výbava jízdního kola
      • S dětmi na kole
      • Tipy pro výběr a používání cyklistické přilby
    • Řidiči automobilů

      • Asistenční systémy v autech
      • Autem na dovolenou
      • Defenzivní jízda
      • Děti v autě
      • GPS navigace
      • L17
      • Používání klimatizace
      • Přeprava nákladu
      • Příprava vozidla na zimu
      • První pomoc při dopravní nehodě
      • Technická způsobilost k provozu
      • Transport zvířat v autě
      • Zásady bezpečné jízdy
    • Motocyklisté

      • Bezpečnost na motorce
      • Rady a tipy
    • Řidiči, pozor děti!

      • Bezpečí dítěte v dopravě
      • Děti o prázdninách
      • Jak zajistit bezpečí dětí podle věku
      • Přecházení silnice
      • Psychomotorický vývoj dítěte
      • Řidiči, pozor děti
    • Senioři

      • Senior v silničním provozu
      • Senior řidič a spolujezdec
  • Vzdělávání

    • Předškolní věk

      • Dopravní básničky pro děti z MŠ
      • Dopravní výchova pro MŠ interaktivně
      • Metodika dopravní výchovy pro mateřské školy
      • Učebnice, pomůcky
      • Výukové spoty pro MŠ
    • Děti a mládež školního věku

      • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • Testové otázky z oblasti dopravní výchovy
      • Žáci základních škol
      • Mládež - střední školy
    • Dětská dopravní hřiště

      • Základní informace
      • Mapa dopravních hřišť v ČR
    • Projekty a soutěže

      • Dopravní soutěž mladých cyklistů
      • Projekty dobré praxe
      • První pomoc - děti v dopravě
    • Pravidla silničního provozu

      • BASIC TRAFFIC RULES IN THE CZECH REPUBLIC
    • Autoškoly

      • Online
      • Tiskoviny
  • Odborná veřejnost

    • O Besip

      • Kdo jsme
      • Historie BESIP
      • Logo manuál BESIP
      • Videa BESIP
      • Zásady používání souborů cookie
    • Kraje a obce

      • Strategie BESIP 2021- 2030

        • Aktuální strategie
        • Plnění strategie
        • Archiv předchozích Strategií
      • Observatoř bezpečnosti silničního provozu

        • Observatoř bezpečnosti silničního provozu a její účel
      • Rada vlády BESIP

        • Rada vlády
        • Členové
        • 34. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 14.12.2023
        • 33. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 11.9.2023
        • 32. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 6. 6. 2023
        • 31. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu dne 2. 3. 2023
        • Archiv zasedání Rady vlády ČR
      • Zpravodaj Bezpečná doprava

        • Archiv zahraničních materiálů
    • Statistiky

    Úvod ❱ Odborná veřejnost ❱ Zpravodaj Bezpečná doprava ❱ Archiv zahraničních materiálů

    Bezpečnost silničního provozu v EU: počet úmrtí v roce 2021 zůstává výrazně pod úrovní před pandemií

    Odhaduje se, že v loňském roce zahynulo při dopravních nehodách v EU 19 800 osob. Oproti roku 2020 se jedná o nárůst o 1 000 úmrtí (+5 %), ale i tak to představuje téměř o 3 000 (-13 %) méně úmrtí než v období před pandemií v roce 2019.

    Evropská komise dnes zveřejnila předběžné údaje o počtu úmrtí[1] na silnicích v roce 2021. Celkovým cílem je snížit počet úmrtí na polovinu do roku 2030. V celé EU došlo v posledním desetiletí k poklesu o 36 %.

    Obrázek 1 Trend počtu smrtelných následků dopravních nehod v EU

    Komisařka pro dopravu Adina Văleanová uvedla: „S návratem dopravy k normálu musíme zajistit, aby se na naše silnice nevrátil předpandemický počet úmrtí. Na úrovni EU se budeme snažit prostřednictvím financování, legislativy a osvětové činnosti přispět k vytvoření ‚bezpečného systému‘, který zahrnuje bezpečnější infrastrukturu, bezpečnější vozidla, bezpečnější pohyb na silnicích a lepší ponehodovou péči. Je to ale společná odpovědnost členských států, průmyslu a účastníků silničního provozu. Každému úmrtí a vážnému zranění na našich silnicích je možné předejít.“

    Různá situace v různých koutech EU

    V celé EU se počet úmrtí na silnicích v roce 2021 zvýšil o 5 % oproti předchozímu roku, ačkoli srovnání s rokem 2020 je silně ovlivněno pandemií. Mezi lety 2019 a 2020 klesl počet smrtelných dopravních nehod o 17 %.
    V porovnání s rokem 2019, který předcházel pandemii, se počet úmrtí na silnicích v roce 2021 snížil o 13 %, přičemž k největšímu poklesu (o více než 20 %) došlo v Dánsku, Belgii, Portugalsku, Polsku a Litvě. Naopak v Lotyšsku, Slovinsku a Finsku došlo v posledních dvou letech k nárůstu počtu úmrtí na silnicích.
    Celkové pořadí zemí v úmrtnosti na silnicích se výrazně nezměnilo: nejbezpečnější silnice jsou na Maltě (17 úmrtí na 1 milion obyvatel) a ve Švédsku (18 úmrtí na 1 milion obyvatel), naopak nejvyšší míru úmrtnosti v roce 2021 registrovalo Rumunsko (93 úmrtí na 1 milion obyvatel). Evropský průměr činil 44 úmrtí na silnicích na milion obyvatel. České republice patří spolu s Portugalskem dělené 17. místo s 50 usmrcenými na milion obyvatel.
    Na základě předběžných údajů zaznamenalo v roce 2021 historicky nejnižší počet úmrtí na silnicích devět členských států (Dánsko, Německo, Irsko, Kypr, Litva, Malta, Polsko, Portugalsko a Švédsko).

    Nejvíce zasažené skupiny

    Dostupné údaje za rok 2020 poskytují přehled o typu účastníků silničního provozu, kteří se nejčastěji stali obětí smrtelných nehod, o jejich pohlaví a věku, a upozorňují též na obvyklá místa nehod.
    Celkem 52 % smrtelných dopravních nehod se stalo na silnicích v extravilánu, 40 % nehod v intravilánu (v zastavěných městských oblastech) a 8 % na dálnicích. Cestující v automobilech (řidiči a spolujezdci) tvořili 43 % všech usmrcených, chodci 20 %, motocyklisté 18 % a cyklisté 10 %.
    Při pohledu pouze na nehody v intravilánu je situace lehce odlišná. Největší podíl obětí zde tvoří chodci (37 %). Motocyklisté tvoří 18 % obětí a cyklisté 14 %, což znamená, že dohromady téměř 70 % všech úmrtí v městských oblastech tvoří zranitelní účastníci silničního provozu.
    Tři ze čtyř úmrtí na silnicích připadají na muže (77 %). Starší lidé (65+) tvořili více než čtvrtinu (28 %) všech úmrtí; proporcionálně však na silnicích umírá více mladých lidí: 12 % osob usmrcených na silnicích EU bylo ve věku 18 až 24 let, přičemž ale tato věková skupina představuje pouze 7 % obyvatel EU. Statistiky tedy ukazují, že mladí lidé se stávají účastníky smrtelných dopravních nehod častěji než jiné věkové skupiny.

    Background

    EU si stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o 50 %. Tento cíl byl stanoven ve strategickém akčním plánu Komise pro bezpečnost silničního provozu a v rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021–2030, které rovněž stanovily plány v oblasti bezpečnosti silničního provozu s cílem dosáhnout nulového počtu úmrtí na silnicích do roku 2050 („vize nula“). To zahrnovalo stanovení klíčových ukazatelů bezpečnosti pro čtyři oblasti:

    1. bezpečná vozidla,
    2. bezpečné silnice a jejich okolí,
    3. bezpečný provoz na silnicích (včetně dodržování bezpečné rychlosti, řízení za střízlivého stavu, prevence nepozornosti při řízení, používání bezpečnostních pásů a ochranného vybavení),
    4. rychlou a účinnou péči po nehodě.
    Zdroj: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/cs/ip_22_2012
     

    Komentář Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

    Na webových stránkách Dopravní nehody v ČR (https://nehody.cdv.cz/) jsou měsíčně aktualizovány podrobné informace k nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice (pozn. data obsahují následky do 24 hod po nehodě).
    „V roce 2021 bylo v České republice usmrceno 470 osob, 67 % osob bylo usmrceno na silnicích v extravilánu, 33 % pak v intravilánu. Cestující v automobilech (řidiči a spolujezdci) tvořili 54 % všech usmrcených, chodci 19 %, motocyklisté 17 % a cyklisté 9 %. Při pohledu pouze na nehody v intravilánu je situace významně odlišná. Největší podíl obětí zde tvořili chodci (42 %). Motocyklisté tvořili 17 % obětí a cyklisté 12 %, což znamená, že dohromady 71 % všech úmrtí v obcích tvořili zranitelní účastníci silničního provozu,“ upozorňuje Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a dodává: „Téměř čtyři z pěti úmrtí na silnicích připadají na muže (79 %). Starší lidé (65+) tvořili více než čtvrtinu (26 %) všech úmrtí, jedná se o nejvyšší podíl ve sledovaném období (pozn. od roku 2011).“
    „Přestože strategické cíle Strategie BESIP 2011-2030 v oblasti usmrcených i těžce zraněných osob byly v České republice v roce 2021 splněny, s vědomím 50 usmrcených na milion obyvatel a s předběžným 17. místem spokojeni být nemůžeme. Oproti výchozímu stavu (průměr let 2017-2019) došlo v roce 2021 k poklesu smrtelných zranění o 15 %, v České republice o 14 %,“ uzavírá předběžnou bilanci Mgr. Tomáš Neřold M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy.


    Tabulka 1: Usmrcení do 30 dnů na 1 milion obyvatel v zemích EU (předběžná bilance)
     
    [1] Počty usmrcených se sledují do 30 dnů.

    ❱   O BESIPU

    • Kdo jsme
    • Kontakty
    • Extranet
    • Prohlášení o přístupnosti

    ❱   PRO MÉDIA

    • Statistiky
    • Strategie BESIP 2021-2030
    • Tiskové zprávy

    ❱   SLEDUJTE NÁS

    © 2025 BESIP
    K provozování webu a analýze návštěvnosti používáme soubory cookies. Procházením webových stránek jste srozuměni s tím, jak se soubory cookies nakládáme. Kliknutím na odkaz zjistíte více o souborech cookies, jak je používáme a jak je povolit či zakázat.